4. De regie- of sturingsopgave Het versterken van de regie vanuit de gemeente op de uitvoering van de sociale werkvoorziening is één van de centrale doelen in de modernisering. Ter bevordering van de regie en sturing wordt er een aantal veranderingen doorgevoerd en instrumenten aangereikt. In het kort komen die op het volgende neer: de rijkssubsidie wordt direct overgemaakt naar gemeenten; de verantwoording richting het Rijk wordt straks door individuele gemeenten gedaan; gemeenten moeten individueel wachtlijstbeheer gaan voeren en inzicht in de wachtlijst geven. Met de modernisering van de Wsw wordt een scherper onderscheid gemaakt tussen de beleids verantwoordelijkheid voor de Wsw en de uitvoerende taken. De gemeente is in alle gevallen ver antwoordelijk voor de manier waarop de Wsw wordt uitgevoerd voor de eigen Sw-geïndiceerden. De verantwoordelijkheid voor het beleid kan niet meer worden gedelegeerd aan een privaatrech telijke rechtspersoon (dus ook niet aan een Sw-uitvoeringsorganisatie). De gemeente of de GR Fryslân West kan haar taken wel mandateren aan een privaatrechtelijke Sw-uitvoeringsorganisatie, zoals dat nu ook het geval is. De Sw-uitvoeringsorganisatie voert haar taken dan uit, maar dit is onder verantwoordelijkheid van de gemeente of de GR Fryslân West. 4.1 Regie of sturing vanuit de gemeente en de GR Zoals eerder in de nota naar voren is gekomen werken 17 gemeenten in West-Fryslân op dit moment samen in de GR Fryslân West. Flet voordeel van het werken in een GR is het krijgen van een groter netwerk in een groter gebied. Fliermee worden de plaatsingsmogelijkheden van de Sw-er vergroot. Daarnaast heb je te maken met minder overhead en hoeft niet iedere gemeente zelf het (zelfde) wiel uit te vinden. Een voorwaarde om te kunnen blijven participeren in de GR Fryslân West is dat de kaders door alle in deze GR participerende gemeenten worden onder schreven. Dit is ook direct het nadeel van het werken in een GR. Dit nadeel willen we ondervan gen door overleg te laten plaatsvinden tussen de gemeenten waardoor de wensen van alle ge meenten aan bod komen en de aan de raad voorgelegde keuzes kunnen worden toegelicht. De aansturing op de GR zal worden gedaan door vertegenwoordigers van de gemeenten in de personen van portefeuillehouders (burgemeesters of wethouders) die plaatsnemen in het bestuur van de GR Fryslân West. De vertegenwoordigers van de gemeenten zijn er voor verantwoordelijk dat het door de raden vastgestelde beleid wordt opgevolgd in de GR. Dit komt overeen met de huidige situatie. Kader 4: De gemeenten besluiten de GR Fryslân West in stand te houden en de uitvoe ring van de gemoderniseerde Wet sociale werkvoorziening aan de GR Fryslân West op te dragen. De uitvoeringsbesluitvorming wordt gemandateerd aan het bestuur van de GR Fryslân West. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de GR Fryslân West zullen de gemeenten zoveel als mogelijk gezamenlijk optrekken. Het beleid wordt voorbereid door een ambtelijke beleidsgroep. De beleidsvoorstellen kunnen op initiatief van de GR Fryslân West, de gemeente(n), de Sw- uitvoeringsorganisatie of op eigen initiatief worden ontwikkeld. Deze groep bestaat uit ambtelijke vertegenwoordigers van de 17 gemeenten (al dan niet vertegenwoordigd door een ISD). Bij de voorbereiding van het beleid vindt er overleg plaats met de directie van de GR Fryslân West/ Empatec. De ambtelijke beleidsgroep wordt aangestuurd door de GR Fryslân West. Knik liloln modcnawling Wsw

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 161