Kader 8: De GR Fryslân West maakt per jaar afspraken met de Sw-
uitvoeringsorganisatie over de doel- en taakstelling (in een jaarplan). De Sw-
uitvoeringsorganisatie zal hierover per afzonderlijke gemeente verantwoor-
ding afleggen bij de GR Fryslân West in een jaarverantwoording (macro
niveau).
3. Regie op werknemerniveau
Wanneer de gemeenten kiezen om de uitvoering van de Wsw binnen de GR Fryslân West te
houden, wordt haar Sw-uitvoeringsorganisatie gemandateerd voor het casemanagement (wacht-
lijstbeheer, het verzorgen van de aanvraag voor herindicatie bij CWI en het bekostigen van bege
leid werkenplaatsen). De gemeenten blijven eindverantwoordelijk voor de gemandateerde taken
aan de GR Fryslân West die uitgevoerd worden door de Sw-uitvoeringsorganisatie. De GR Frys-
lân West zorgt ervoor dat de sociale kaders centraal staan bij de uitvoering. De Sw-
uitvoeringsorganisatie verantwoordt zich bij de GR Fryslân West alleen op macroniveau (de tota
le Sw-populatie van de afzonderlijke gemeente) maar is zo nodig ook in staat zich te verantwoor
den op het individuele niveau van een Sw-er (micro-niveau).
Van de Sw-geïndiceerden wordt door de Sw-uitvoeringsorganisatie vastgesteld of zij een reëel
perspectief hebben op een begeleid werken plaats. Als de Sw-uitvoeringsorganisatie een begelei
dingsorganisatie inschakelt voor het zoeken naar een passende begeleid werkenplaats en het ver
zorgen van begeleiding op de werkvloer, dan heeft de Sw-er het recht een keuze te maken tussen
ten minste twee begeleidingsorganisaties. De Sw-uitvoeringsorganisatie dient er voor te zorgen
dat zij minimaal twee organisaties aan kunnen bieden. De Sw-uitvoeringsorganisatie hoeft niet
een aanbod te doen aan Sw-ers die schriftelijk hebben aangegeven bij de gemeente dat zij gebruik
willen maken van een persoonsgebonden budget (PGB) en dus zelf op zoek zijn naar een Sw-
arbeidsplaats.
Kader 9: De Sw-uitvoeringsorganisatie voert de regie op de individuele Sw-werknemer
(micro-niveau).
De Sw-uitvoeringsorganisatie stelt vast op welke trede de Sw-geïndiceerde maximaal kan uitko
men. De Sw-uitvoeringsorganisatie geeft aan wanneer deze trede wordt bereikt en welke midde
len zij hiervoor inzet. Fliermee wordt het voor de leden van de GR Fryslân West duidelijk welke
inspanningen de Sw-uitvoeringsorganisatie onderneemt om de sociale kaders uit te voeren. Daar
naast kunnen de gemeenten de prestaties van de Sw-uitvoeringsorganisatie beoordelen en afreke
nen.
Kader 10: De Sw-uitvoeringsorganisatie van de GR Fryslân West maakt inzichtelijk wel
ke inspanningen zij verrichten en welke uitkomsten op welke termijnen ver
wacht kunnen worden.
Resumerend stellen wij voor om de uitvoering van de Wsw, ook na de modernisering, op te dra
gen aan de Sw-uitvoeringsorganisatie Empatec. Daarnaast stellen wij voor om het beleid voor te
bereiden in een op te richten ambtelijke beleidsgroep. Zodoende kunnen de gezamenlijke ge
meenten meer sturing en regie voeren op de Wsw. De gemeenten zijn nauwer betrokken bij- en
kunnen zich beter verantwoorden over het gevoerde beleid. Er is in deze nieuwe situatie dus een
duidelijke knip gemaakt tussen de uitvoering en het beleid.
K.idi 11>i.i motiomi' erin» WV\>.