Kader 8: De GR Fryslân West maakt per jaar afspraken met de Sw- uitvoeringsorganisatie over de doel- en taakstelling (in een jaarplan). De Sw- uitvoeringsorganisatie zal hierover per afzonderlijke gemeente verantwoor- ding afleggen bij de GR Fryslân West in een jaarverantwoording (macro niveau). 3. Regie op werknemerniveau Wanneer de gemeenten kiezen om de uitvoering van de Wsw binnen de GR Fryslân West te houden, wordt haar Sw-uitvoeringsorganisatie gemandateerd voor het casemanagement (wacht- lijstbeheer, het verzorgen van de aanvraag voor herindicatie bij CWI en het bekostigen van bege leid werkenplaatsen). De gemeenten blijven eindverantwoordelijk voor de gemandateerde taken aan de GR Fryslân West die uitgevoerd worden door de Sw-uitvoeringsorganisatie. De GR Frys- lân West zorgt ervoor dat de sociale kaders centraal staan bij de uitvoering. De Sw- uitvoeringsorganisatie verantwoordt zich bij de GR Fryslân West alleen op macroniveau (de tota le Sw-populatie van de afzonderlijke gemeente) maar is zo nodig ook in staat zich te verantwoor den op het individuele niveau van een Sw-er (micro-niveau). Van de Sw-geïndiceerden wordt door de Sw-uitvoeringsorganisatie vastgesteld of zij een reëel perspectief hebben op een begeleid werken plaats. Als de Sw-uitvoeringsorganisatie een begelei dingsorganisatie inschakelt voor het zoeken naar een passende begeleid werkenplaats en het ver zorgen van begeleiding op de werkvloer, dan heeft de Sw-er het recht een keuze te maken tussen ten minste twee begeleidingsorganisaties. De Sw-uitvoeringsorganisatie dient er voor te zorgen dat zij minimaal twee organisaties aan kunnen bieden. De Sw-uitvoeringsorganisatie hoeft niet een aanbod te doen aan Sw-ers die schriftelijk hebben aangegeven bij de gemeente dat zij gebruik willen maken van een persoonsgebonden budget (PGB) en dus zelf op zoek zijn naar een Sw- arbeidsplaats. Kader 9: De Sw-uitvoeringsorganisatie voert de regie op de individuele Sw-werknemer (micro-niveau). De Sw-uitvoeringsorganisatie stelt vast op welke trede de Sw-geïndiceerde maximaal kan uitko men. De Sw-uitvoeringsorganisatie geeft aan wanneer deze trede wordt bereikt en welke midde len zij hiervoor inzet. Fliermee wordt het voor de leden van de GR Fryslân West duidelijk welke inspanningen de Sw-uitvoeringsorganisatie onderneemt om de sociale kaders uit te voeren. Daar naast kunnen de gemeenten de prestaties van de Sw-uitvoeringsorganisatie beoordelen en afreke nen. Kader 10: De Sw-uitvoeringsorganisatie van de GR Fryslân West maakt inzichtelijk wel ke inspanningen zij verrichten en welke uitkomsten op welke termijnen ver wacht kunnen worden. Resumerend stellen wij voor om de uitvoering van de Wsw, ook na de modernisering, op te dra gen aan de Sw-uitvoeringsorganisatie Empatec. Daarnaast stellen wij voor om het beleid voor te bereiden in een op te richten ambtelijke beleidsgroep. Zodoende kunnen de gezamenlijke ge meenten meer sturing en regie voeren op de Wsw. De gemeenten zijn nauwer betrokken bij- en kunnen zich beter verantwoorden over het gevoerde beleid. Er is in deze nieuwe situatie dus een duidelijke knip gemaakt tussen de uitvoering en het beleid. K.idi 11>i.i motiomi' erin» WV\>.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 163