Kader 15: De Sw-uitvoeringsorganisatie zal et voor zorgen dat de gemeente(naan haar taakstelling voldoet en eventueel noodzakelijke uitruil tussen de gemeenten regelen. De Sw-er die begeleid wil gaan werken kan, zoals uit het vorige hoofdstuk naar voren is geko men, aanspraak maken op een PGB. Op PGB kan aanspraak op worden gemaakt door personen die bovenaan de wachtlijst staan en die aan de beurt zijn voor plaatsing, en door Sw-werknemers die hun huidige werkplek willen verruilen voor een begeleid werkenplek. Voorwaarde is dat de Sw-er zelf een werkgever aandraagt, en een begeleidingsorganisatie voor het verzorgen van de begeleiding op de werkvloer. Verder geldt dat de totale kosten van de subsidie aan de werkgever en de vergoeding aan de begeleidingsorganisatie niet hoger mogen zijn dan het gemiddelde bud get dat beschikbaar is voor een Sw-plaats. Is dat wel het geval dan mag de Sw- uitvoeringsorganisatie de plek wel financieren maar is hiertoe niet verplicht. Als een Sw-er ge bruik wil maken van het PGB dan is het in principe aan die Sw-er om zelf een werkgever te zoe ken. De mogelijkheid wordt evenwel ook geboden dat hij de Sw-uitvoeringsorganisatie kan ver zoeken om hiervoor een door hem aangewezen begeleidingsorganisatie in te schakelen. De gemeenteraden zullen in de verordening nadere regels stellen over de wijze waarop de ge meenten vorm geven aan het PGB. Eén van die regels moet betrekking hebben op de manier waarop de hoogte van de subsidie aan de werkgever dient te worden vastgesteld. Wanneer de gemeenteraden er voor kiezen om de Sw-uitvoeringsorganisatie, de regie op de individuele Sw-er te laten uitvoeren (kader 9), dan zal de verantwoordelijkheid omtrent de PGB's komen te liggen bij deze Sw-uitvoeringsorganisatie. Immers, zij beheren ook de wachtlijsten. De verordening zal worden voorbereid door de ambtelijke beleidsgroep. Kader 16: De gemeenteraden stellen de nadere regels omtrent de PGB vast en dragen de Sw-uitvoeringsorganisatie op, de PGB uitvoering op zich te nemen. Voor werknemers die hun indicatie verliezen loopt de Sw-subsidie aan gemeenten in een periode van 5 jaar af, door in de verantwoording van het aantal gerealiseerde Sw-plaatsen deze stapsgewijs minder te laten meetellen. Het eerste jaar na afloop van de indicatie ontvangt de gemeente nog het volledige subsidie. Daarna neemt de subsidie elk jaar met 20% af. Het dienstverband van een geherindiceerde Sw-er, die zijn indicatie verliest, kan daarentegen niet worden beëindigd, zolang de Sw-uitvoeringsorganisatie geen passend alternatief (regulier werk of dagopvang in het kader van de AWBZ) heeft aangeboden. Wél is ontslag mogelijk op het moment dat een betrokkene een passend aanbod weigert. Het is dan ook zaak dat de Sw-er direct een plaats wordt aangebo den. Sw-uitvoeringsorganisatie is financieel verantwoordelijk voor de doorfinanciering van de arbeids plaats tot het moment waarop alsnog een alternatief aanbod beschikbaar is. Dit laat onverlet dat de gemeente inspanning zal leveren om in samenwerking met de Sw-uitvoeringsorganisatie de ex- Sw-er zo snel mogelijk te plaatsen (regulier dan wel dagopvang). Kader 17De Sw-uitvoeringsorganisatie is financieel verantwoordelijk voor de doorfi- nanciering van de arbeidsplaats van de ex-Sw-er. De Sw-er kunnen bij de gemeente een bezwaar maken en in beroep gaan tegen een beslissing van de Sw-uitvoeringsorganisatie. Onze uitvoeringsorganisatie zal deze bezwaren behandelen en de gemeente hierover adviseren. Wanneer het bezwaar gegrond wordt verklaard zal de Sw- uitvoeringsorganisatie van de GR Fiyslân West de boete betalen. k.uk'Hiot;! modernr i-nni> Wsv

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 166