Figuur II: Voorgestelde situatie na de modernisering Er wordt voorgesteld om te blijven samenwerken in de GR Fryslân West. Er zijn verschillende redenen aan te wijzen die tot dit voorstel hebben geleid. Eén van de redenen is dat bij de indivi duele gemeenten afzonderlijk op dit moment de kennis en infrastructuur m.b.t. de Wsw ont breekt. Wanneer een gemeente het besluit neemt de Wsw zelf te gaan uitvoeren zal hij moeten investeren in deze kennis en infrastructuur. Het samen blijven werken in de GR Fryslân West biedt dus zowel praktisch als financieel voordeel. Daarnaast zijn de gemeenten die participeren in de GR Fryslân West gezamenlijk eigenaar van een Sw-uitvoeringsorganisatie die, in tegenstelling tot het merendeel van de Sw-uitvoeringsorganisaties in Nederland, tot nu toe goede resultaten heeft laten zien. Een andere reden die heeft geleid tot ons voorstel, is het schaalvoordeel die het werken binnen de GR Fryslân West biedt (o.a. het hebben van een totaal overzicht waardoor uitruil van taakstelling kan plaatsvinden, het hebben van een groter 'afzetgebied' voor de Sw-ers, het beter kunnen dragen van de (financiële) risico's en het delen van kennis tussen gemeenten). Zoals uit figuur II naar voren komt wordt er voorgesteld dat de gemeenten de uitvoering van de Wsw mandateren aan de Sw-uitvoeringsorganisatie. Als deze Sw-uitvoeringsorganisatie verant woordelijk wordt voor de totale uitvoering van de gemoderniseerde Wsw en de daarmee gepaarde (financiële) risico's zal zij ook over de financiële middelen moeten beschikken die de gemeenten ontvangen vanuit het Rijk ten behoeve van de Wsw. Tussen de GR Fryslân West en de gemeenten wordt een ambtelijke beleidsgroep geplaatst die het gemeentelijke Wsw-beleid (op initiatief van de GR Fryslân West, de gemeente(n), de Sw- uitvoeringsorganisatie of eigen initiatief) zal uitwerken en dit vervolgens ter besluit zal voordra gen aan de GR Fryslân West. Deze ambtelijke beleidsgroep zal bestaan uit vertegenwoordigers van de 17 participerende gemeenten en zal worden aangestuurd door de GR Fryslân West. Naast het voorbereiden van beleid heeft deze groep ook als taak de gemeente op de hoogte te houden omtrent de Wsw-prestaties van de GR Fryslân West. Hiermee wordt de gemeentelijke regierol op de Wsw versterkt aangezien de gemeenten zelf het beleid gaan maken. Samenvattend: De gemeenten voeren de regie op beleidskaderniveau, de GR Fryslân West op contractniveau en de Sw-uitvoeringsorganisatie op werknemers-/uitvoeringsniveau. 6.2 Vervolgtraject Wanneer de raden akkoord gaan met de in deze nota voorgestelde kaders, zal de ambtelijke be leidsgroep vervolgens in een tweede fase de kaders gaan invullen in overleg met de Sw- uitvoeringsorganisatie. De ambtelijke beleidsgroep zal op basis van de vastgestelde kaders een verordening voorbereiden die in december aan de raden zal worden aangeboden. Er zal in de tweede fase onder andere worden stilgestaan bij: voorwaarden met betrekking tot het PGB; invulling geven aan de cliëntenparticipatie; invulling geven aan het wachtlijstbeheer; voorwaarden met betrekking tot de begeleidingsorganisaties; taak- en doelstellingen die de gemeenten stellen aan de GR Fryslân West; verantwoordingseisen die de gemeenten stellen aan de GR Fryslân West; consequenties die samen hangen aan het niet behalen van de taak- en doelstellingen; eventuele herziening van eerder gemaakte afspraken tussen de GR Fryslân West en de gemeenten en tussen de GR Fryslân West en Empatec; schrijven van verordening en beleidsnotitie. Kadi. niiil.i ir.otlemiM iin;> Wsv.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 169