Op 1 januari 2005 is het 8,8% (750 personen op een beroepsbevolking van 8.620). Het huidige werkloosheidpercentage ligt op 6,6% (559 personen op een beroepsbevolking van 8.609). het aantal openstaande vacatures bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) was eind 2005 43. Momenteel staan er 50 vacatures open. het gemiddelde doorstoompercentage vanuit de WW naar de WWB wordt door het UWV geraamd op 5,9%. Voor 2006/2007 is de raming dat 28 personen vanuit de WW aangewezen zijn op de bijstand. begin 2005 hebben 598 personen een WAO- uitkering waarvan 347 personen op basis van volledige arbeidsongeschiktheid. De exacte gevolgen van de overgang van de WAO naar de WIA in relatie tot de bijstand zijn nog niet bekend. Wel blijkt uit een onderzoek van het UWV dat meer mensen aan het werk zijn na een WAO-herbeoordeling alhoewel het persoonlijk inkomen sinds de herbeoordeling duidelijk is verslechterd. er is voor 326.500 uitgegeven aan scholing en activering; Dit is ruim een ton meer dan vorig jaar. er is voor 175.500 aan loonkostensubsidie verstrekt; Dit is vijf keer zoveel als vorig jaar. er is aan 18 personen een stimuleringspremies uitgegeven voor een totaal bedrag van 20.250. gedurende het jaar zijn 55 personen actief in een vorm van gesubsidieerde arbeid. De exacte reïntegratie resultaten van "onze" reintegratiebedrijven zijn opgenomen in bijlage 6 (Work First door het bedrijf Grip en reintegratie-trajecten door Ottema Zwart). bijna de helft van onze cliënten is zeer langdurig werkloos dat wil zeggen langer dan 5 jaar. De groep 57,5 jaar en ouder is groot (21 en van alle cliënten heeft meer dan de helft bepaalde medische en of sociale belemmeringen om aan het werk te kunnen. niet iedereen is bemiddelbaar voor regulier werk. Ook niet na intensieve sociale activering, scholing en gesubsidieerd werk. Een bepaalde groep is meer gebaat bij zorg en activering en inzet van de mogelijkheden binnen bijvoorbeeld de WMO en de modernisering van de Wsw. De con stante aandacht richting scholing en werk blijft uiteraard wel via de doelmatigheidsonderzoeken bestaan. "Meer winst" is te behalen bij een strenge en intensieve controle bij de poort en het direct aanbieden van een reïntegratie traject richting werk zodat alleen die mensen een uitkering ontvangen die vooralsnog niet in hun eigen bestaan kunnen voorzien. 2. omdat uit de interne controle 2006 blijkt dat dit artikel verduidelijking nodig heeft In artikel 8 van onze toeslagenverordening is een minimum aan bijstand opgenomen. Artikel 6 valt niet onder schoolverlatersnorm. Strikt genomen had bij artikel 8 (de anti-cumulatie bepa ling) moeten staan dat deze niet geldt voor schoolverlaters. Schoolverlaters zijn in deze gemeente altijd een "vak apart" geweest. Onze vorige verordening en deze huidige verordening heeft altijd de bedoeling gehad om schoolverlaters eerst een half jaar op het zelfde inkomensniveau te houden. De toelichting bij het schoolverlatersartikel is hier duidelijk over: "de schoolverlatersverlaging van artikel 28 WWB is blijkens de toelichting op dat artikel Pagina 2 4 13 Raadsvoorstel WWB/ /2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 90