Alternatief [B]: Volledig stoppen Hoewel er sprake is van Bestuurlijke Afspraken (ondertekend door de colleges van B&W en GS) blijft het mogelijk dat de gemeenteraad besluit om volledig te stoppen met de verdere voorberei ding en realisatie van het Friese Merenproject Traject H Dat betekent dat de lopende werk zaamheden worden afgebouwd, dat subsidies voortijdig worden afgerekend (althans voorzover mogelijk) en dat de projectorganisatie wordt ontmanteld. Of daarmee ook alle provinciale projec ten stil komen te vallen is op dit moment niet duidelijk. Argumenten voor het alternatief "volledig stoppen" Minder beslag op gemeentelijke middelen in de meerjarenramingen. Hoeveel minder dat exact zal zijn is nu nog niet aan te geven. Voor de gemeentelijke projecten is tot op heden namelijk 2,1 min vastgelegd in uitgaven en nog openstaande verplichtingen. Indien door het stoppen van het programma alle andere bijdragen (van subsidiënten en provincie) wegvallen komt deze 2,1 min volledig voor rekening van de gemeente. Dit moet dan nog worden vermeerderd met de "afbouwkosten". Een ruwe schatting daarvan leidt tot een bedrag van 100.000 waardoor de gemeentelijke bijdrage dus op 2,2 min eindigt. Per saldo een vermindering van 3,3 min 5,5 min minus 2,2 min). Indien een deel van de andere bijdragen wel tussentijds kan worden afgerekend zal de gemeentelijke bijdrage eindigen op ongeveer 1,65 min "afbouwkosten" 1,75 min. Per saldo een vermindering van 3,75 min 5,5 min minus €1,75 min). In de in 2006 beschikbaar gestelde kredieten voor de 2,1 min zit een gemeentelijke bij drage van 1,2 min (de overige 0,9 min is gedekt via subsidies en provinciale bijdra gen). In het slechtste geval moet dus nog gemeentelijke dekking worden gevonden voor 1,0 min 2,2 min minus de 1,2 min). In het meest positieve geval moet er nog ge meentelijke dekking worden gevonden voor €0,55 min (€1,75 min minus 1,2 min). Kanttekeningen bij het alternatief "volledig stoppen" Geen toevoeging van fietspad Grou-Warten aan programma H+ hetgeen zou hebben ge leid tot 1,2 min vanuit provinciale budget Friese Meren; Geen combinatie van Staande MastRoute met programma H hetgeen zou hebben geleid tot een extra 0,5 min provinciale bijdrage vanuit budget Friese Meren H voor Staande Mastroute; - Bovenop deze beide een verder verlies van nog eens 8,2 min (subsidies provincie) beschikbaar gesteld voor de gemeentelijke projecten in programma H Geen upgrading van Waterfront Grou (waaronder saneren Blikpôle); Geen gesubsidieerde vervanging van Himdykbrêge; Geen gesubsidieerde aanpassing aan arbo-eisen van brugwachtershuisje Weidlânsbrêge; Geen opwaardering trailerhelling en passantenplaatsen Wergea; Geen gesubsidieerde oplossing voor het vaar- en verkeersknelpunt rond de Sylsbrêge in Jirnsum; Geen opwaardering diverse watersportvoorzieningen (havens, Starteiland, sanitair, etc.); Kapitaalvernietiging vanwege gemaakte kosten t.b.v. voorbereiding diverse projecten ('ru we raming 1,0 min); Relationele schade met Plaatselijke Belangen Grou, Akkrum, Jirnsum, Wergea (gewekte verwachtingen die niet worden nagekomen); Schade in de bestuurlijke relatie met de provincie. Pagina 7 3 05 Bijsturen FMP H - Raad sept 2007/17

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 40