Het maken van combinaties met andere projecten waaraan de gemeente (zeer)
grote waarde hecht én die toch ook passen binnen de doelstelling van het FMP. Dit
om tot en met 2010 een zo volwaardig mogelijk programma overeind te houden en
daarmee de provinciale middelen voor die periode volledig beschikbaar te houden.
Uit oriënterende gesprekken rondom de herijking werd duidelijk dat het optimaal uitwerken
van deze oplossingsrichting ook vroeg om het opnemen in de onderhandelingen van
enkele andere onderwerpen. Het betreft dan:
Voortgang provinciale projecten Bajonet Oude Schouw en Meinesleat;
Hoogte gemeentelijke leges voor omvangrijke projecten binnen H+-
Verruiming brugbediening en afschaffen bruggelden gemeentelijke'bruqqen
(Weidlânsbrêge en Meinesleatbrêge).
3. De herijking: concrete afspraken
Binnen de beschreven context is de herijking vormgegeven. Inmiddels is daarover ook
bestuurlijke overeenstemming bereikt. Concreet betreft het de volgende afspraken:
1Te verplaatsen projecten
De volgende gemeentelijke projecten worden verplaatst naar de periode na 2010*
- Centrumplan Grou
- Bruggen Oude Boarn Akkrum: overige bruggen (betreft brug in de Buorren)
- Oevervoorziening Oude Boarn Akkrum
- Oevervoorziening Omgelegde Boarn Akkrum
- Birstumerrak Recreatief
- Opwaarderen Bangavaart
- Baggeren Sneeker Oudvaart
- Baggeren Alde Boarn
Deze verplaatsingen leiden ertoe dat de gemeentelijke bijdrage in eerste instantie
wordt verminderd met ongeveer €1,3 min. Voor de provinciale bijdrage geldt in
eerste instantie een vermindering van 2,0 min.
2. Combinatie met Fietspad Grou- Warten
Het project Fietspad Warten-Grou wordt aan het gemeentelijke pakket toegevoeqd
als te realiseren in de periode tot en met 2010. Van de provinciale middelen voor
Traject H+ mag daarvoor 1,2 min worden ingezet.
(Opmerking: Voor alle projecten in de Bestuurlijke Afspraken van juni 2006 geldt
dat indien ze niet gerealiseerd zijn voor 2011, de middelen in principe vrijvallen.
Met het opnemen van het fietspad in het programma geldt dit dus ook voor dit
project. Zie ook punt 8 hieronder).
3. Combinatie met Staande MastRoute
a. Van de provinciale middelen voor Traject H+ mag maximaal 0,5 min
worden ingezet voor het project Staande MastRoute;
(Opmerking: Voor alle projecten in de Bestuurlijke Afspraken van juni 2006
Herijking Friese Merenproject Traject H+ augustus 2007 va n 4