Pagina 5 van 13
Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten,
dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangen
de programma s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad
zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting waar
bij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van
belang zijn.
In art. 5 van de verordening ex. art. 212 van de GW (hierna de financiële verordening) is de
norm voor begrotingsrechtmatigheid vastgelegd. Deze normen zijn hieronder overgenomen
en waar nodig nader uitgewerkt.
De norm voor begrotingsrechtmatigheid ligt op het niveau van overschrijding van de las
ten van de programma's. Indien er overschrijdingen zijn moeten deze worden toegelicht
door het college;
Norm voor begrotingsrechtmatigheid ten aanzien van de balansposten ligt op het niveau
van de geautoriseerde bedragen in het onderdeel uiteenzetting van de financiële positie in
de begroting. Een toelichting hierop vindt plaats in de toelichting op de balans, waarbij
expliciet bij een (verwachte) overschrijdingen van investeringskredieten wordt stilge
staan.
Voor het schuiven van budgetten tussen programma's is toestemming van de gemeente
raad vereist;
Het college mag binnen de programma's met budgetten schuiven, mits de lasten van pro
ducten met dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen
het zelfde programma onder druk komt te staan. Indien de lasten van de producten met
meer dan 50% worden overschreden, met een minimum van 25.000 moet in de control-
documenten antwoord worden gegeven op de vraag andere producten niet onder druk zijn
komen te staan door de overschrijding.
De accountant toetst bovenstaande norm aan de hand van de toelichting in de jaarrekening en
stelt daarmee vast of afwijkingen voor het accountantsoordeel rechtmatig of onrechtmatig
Het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten noemt in de Kadernota Rechtmatig
heid d.d. 10 oktober 2005 de volgende mogelijkheden inzake begrotingsoverschrijdingen (en
de consequenties daarvan voor het accountantsoordeel):
Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de vol
gende 'soorten' begrotingsafwijkingen worden onderkend:
Rechtmatig
Onrechtmatig
Kostenoverschnjdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd
door direct gerelateerde inkomsten, bv via subsidies of kostendekkende
omzet
X
Kostenoverschnjdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die
niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open
einde (subsidie) regeling. Vaak blijken dergelijke zaken pas in het kader
van het opmaken van de jaarrekening.
X
Kostenoverschnjdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar
waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat dte t™ nH tij
dig zijn gesignaleerd. Bijv: de verwachte kostenstijging op jaarbasis was
via de tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel
tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels
(art. 212) zoals afgesproken met de raad.
X
Kostenoverschnjdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het be
staande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot be
grotingsaanpassing heeft ingediend. Bijv: de doelgroep c.q. de activiteiten
X