Pagina 5 van 13 Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangen de programma s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting waar bij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn. In art. 5 van de verordening ex. art. 212 van de GW (hierna de financiële verordening) is de norm voor begrotingsrechtmatigheid vastgelegd. Deze normen zijn hieronder overgenomen en waar nodig nader uitgewerkt. De norm voor begrotingsrechtmatigheid ligt op het niveau van overschrijding van de las ten van de programma's. Indien er overschrijdingen zijn moeten deze worden toegelicht door het college; Norm voor begrotingsrechtmatigheid ten aanzien van de balansposten ligt op het niveau van de geautoriseerde bedragen in het onderdeel uiteenzetting van de financiële positie in de begroting. Een toelichting hierop vindt plaats in de toelichting op de balans, waarbij expliciet bij een (verwachte) overschrijdingen van investeringskredieten wordt stilge staan. Voor het schuiven van budgetten tussen programma's is toestemming van de gemeente raad vereist; Het college mag binnen de programma's met budgetten schuiven, mits de lasten van pro ducten met dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen het zelfde programma onder druk komt te staan. Indien de lasten van de producten met meer dan 50% worden overschreden, met een minimum van 25.000 moet in de control- documenten antwoord worden gegeven op de vraag andere producten niet onder druk zijn komen te staan door de overschrijding. De accountant toetst bovenstaande norm aan de hand van de toelichting in de jaarrekening en stelt daarmee vast of afwijkingen voor het accountantsoordeel rechtmatig of onrechtmatig Het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten noemt in de Kadernota Rechtmatig heid d.d. 10 oktober 2005 de volgende mogelijkheden inzake begrotingsoverschrijdingen (en de consequenties daarvan voor het accountantsoordeel): Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de vol gende 'soorten' begrotingsafwijkingen worden onderkend: Rechtmatig Onrechtmatig Kostenoverschnjdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bv via subsidies of kostendekkende omzet X Kostenoverschnjdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open einde (subsidie) regeling. Vaak blijken dergelijke zaken pas in het kader van het opmaken van de jaarrekening. X Kostenoverschnjdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat dte t™ nH tij dig zijn gesignaleerd. Bijv: de verwachte kostenstijging op jaarbasis was via de tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels (art. 212) zoals afgesproken met de raad. X Kostenoverschnjdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het be staande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot be grotingsaanpassing heeft ingediend. Bijv: de doelgroep c.q. de activiteiten X

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 68