Pagina 6 van 13 zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geiïterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. Kostenoverschrijding inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de susbidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijv een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpre tatieverschillen bij de uitleg van wet-en regelgeving die na het verantwoor dingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. - geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar - geconstateerd na verantwoordingsjaar X X Kostenoverschrij dingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waar van de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren -jaar van investeren - afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren X X Budgetafwijkingen welke weliswaar in financiële zin binnen de begroting blijven, maar waarbij zeer duidelijk is dat aanzienlijk minder prestaties zijn geleverd c.q. activiteiten zijn ontplooid dan in de financiële begroting specifiek als doelstelling was aangegeven en welke niet in de jaarrekening zijn toegelicht vormen een aparte categorie 'begrotingsoverschrijdin gen'. Het gaat hierom afwijkingen van beoogde prestaties en om financiële budgetafwijkin gen c.q. niet financiële informatie die de accountant soms wel waarneemt, maar waar hij niet standaard op toetst. Indien de accountant deze vorm van onrechtmatigheid waarneemt heeft dit geen gevolgen voor de strekking van de acountantsverklaring. De accountant neemt deze waarnemingen op in zijn verslag van bevindingen. Via het vaststellen van de rekening door de gemeenteraad waarin de begrotingsafwijkingen adequaat zijn toegelicht worden de betreffende uitgaven alsnog geautoriseerd. Indien de raad het niet eens is met de afwijkingen en deze niet autoriseert, dan zijn deze afwijkingen on rechtmatig. Desalniettemin verandert de strekking van de accountantsverklaring niet; deze is immers al afgegeven. Het is mogelijk dat de raad in dit uitzonderlijke geval een indemni teitsprocedure start 4.3 M&O-criterium Onder misbruik wordt verstaan: Het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte overheidssubsidies of-uitkeringen te verkrijgen of niet dan wel een te laag be drag aan heffingen aan de overheid te betalen. Onder oneigenlijk gebruik wordt verstaan: Het door het aangaan van rechtshandelingen, al dan niet gecombineerd met feitelijke hande lingen, verkrijgen van overheidsbijdragen of het niet dan wel tot een te laag bedrag betalen van heffingen aan de overheid, in overeenstemming met de bewoordingen van de regelge ving maar in strijd met het doel en de strekking daarvan. Door de raad is in verschillende verordeningen en besluiten M&O-beleid vastgelegd. De ac countant richt zich in zijn controle op:

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 69