Pagina 6 van 13
zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geiïterpreteerd dan in regelgeving
(subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.
Kostenoverschrijding inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig
moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van
de susbidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijv
een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpre
tatieverschillen bij de uitleg van wet-en regelgeving die na het verantwoor
dingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen
voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen
dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven.
Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
- geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar
- geconstateerd na verantwoordingsjaar
X
X
Kostenoverschrij dingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waar
van de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings-
en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren
-jaar van investeren
- afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren
X
X
Budgetafwijkingen welke weliswaar in financiële zin binnen de begroting blijven, maar
waarbij zeer duidelijk is dat aanzienlijk minder prestaties zijn geleverd c.q. activiteiten zijn
ontplooid dan in de financiële begroting specifiek als doelstelling was aangegeven en welke
niet in de jaarrekening zijn toegelicht vormen een aparte categorie 'begrotingsoverschrijdin
gen'. Het gaat hierom afwijkingen van beoogde prestaties en om financiële budgetafwijkin
gen c.q. niet financiële informatie die de accountant soms wel waarneemt, maar waar hij niet
standaard op toetst. Indien de accountant deze vorm van onrechtmatigheid waarneemt heeft
dit geen gevolgen voor de strekking van de acountantsverklaring. De accountant neemt deze
waarnemingen op in zijn verslag van bevindingen.
Via het vaststellen van de rekening door de gemeenteraad waarin de begrotingsafwijkingen
adequaat zijn toegelicht worden de betreffende uitgaven alsnog geautoriseerd. Indien de raad
het niet eens is met de afwijkingen en deze niet autoriseert, dan zijn deze afwijkingen on
rechtmatig. Desalniettemin verandert de strekking van de accountantsverklaring niet; deze is
immers al afgegeven. Het is mogelijk dat de raad in dit uitzonderlijke geval een indemni
teitsprocedure start
4.3 M&O-criterium
Onder misbruik wordt verstaan:
Het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel
ten onrechte overheidssubsidies of-uitkeringen te verkrijgen of niet dan wel een te laag be
drag aan heffingen aan de overheid te betalen.
Onder oneigenlijk gebruik wordt verstaan:
Het door het aangaan van rechtshandelingen, al dan niet gecombineerd met feitelijke hande
lingen, verkrijgen van overheidsbijdragen of het niet dan wel tot een te laag bedrag betalen
van heffingen aan de overheid, in overeenstemming met de bewoordingen van de regelge
ving maar in strijd met het doel en de strekking daarvan.
Door de raad is in verschillende verordeningen en besluiten M&O-beleid vastgelegd. De ac
countant richt zich in zijn controle op: