Pagina 8 van 13 ven welke bepalingen van de regelgeving uit het normenkader relevant zijn door aan te geven aan welke bepalingen financiële consequenties zitten. Dit proces van kritisch kijken naar de regels heet het operationaliseren van het normenkader en leidt tot het toetsingskader, waarin per verordening de regels met de financiële voorwaar den zijn aangegeven. Mocht evenwel blijken dat de afwijking van formele voorschriften toch financiële conse quenties heeft, dan dient het college dit te melden aan de raad en aan de accountant. Een der gelijke aanpak kan slechts tijdelijk zijn, letter en praktijk moeten zo snel als mogelijk is met elkaar in overeenstemming worden gebracht. Dergelijke interpretabele' regels zijn in bijlage 3 opgenomen. Met andere woorden de accountant richt zich in zijn controle op de bepalingen van recht, hoogte, duur en betrekt hier de hardheidsclausules bij. Aan afwijkingen van andere bepalin gen wordt voor 2007 in financiële zin geen nadere (financiële) consequenties verbonden, waardoor deze afwijkingen ook geen invloed kunnen hebben op de strekking van de accoun tantsverklaring. Dit laat onverlet dat ook aan deze bepalingen moet worden voldaan. 5. Reikwijdte accountantscontrole 5.1.Single Audit Single Information Met ingang van 2006 is voor het eerst volgens het principe van Single Audit Single Informa tion (SiSa) verantwoording afgelegd. SiSa houdt kort in dat een groot aantal bijzondere ver klaringen (bv. WWB) richting het rijk niet meer afzonderlijk hoeft te worden verantwoord en voorzien van een aparte accountantsverklaring, maar dat in een bijlage bij de jaarrekening verantwoording wordt afgelegd. De bijlage valt dan onder de scope van de accountantsver klaring bij de jaarrekening. De invoering van SiSa vindt geleidelijk aan plaats. De accountant voert zijn controle van de bijlage bij de jaarrekening uit volgens de richtlijnen en het contro leprotocol van het rijk. Gelet op de ontwikkelingen ten aanzien van SiSa zal uw rol ten aanzien van de controletole rantie belangrijker worden. De verklaring als geheel bij de jaarrekening dekt nu ook de ver antwoording van de geldstromen, die voorheen met de bijzondere verklaringen werden ver antwoord. De diepgang van de accountantscontrole is nu minder. Wij proberen dit met het volgende, sterk versimpelde, voorbeeld weer te geven. Stel in de verantwoording WWB werd voorheen over 10 min. verantwoording afgelegd en de controle vond plaats met een tole rantie van 1%, dan liepen wij 'kort gezegd' met stappen van 1% maal 10 min door de mas sa van 10 min. heen. Nu zijn de stappen bepaald op 1% van de totale verantwoording van de gemeente. Stel dat die 100 min bedraagt dan controleren we de WWB massa van 10 min. nu met 1 van 100 min. Minder waarnemingen derhalve. Kort gezegd gaat de accountant nu met dezelfde diepgang de specifieke uitkeringen controle ren als de overige gemeentelijke stromen. Het rijk legde vroeger de 'controlelat' voor specie- ke uitkeringen hoger.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 71