Pagina 9 van 13 5.2 Rechtmatigheid Besrotimscriterium en M&O- criterium Zie paragraaf 4.2 en 4.3 Voorwaardencriterium de naleving van wettelijke kaders, zoals die in de kolom "Externe regelgeving (financiële regelgeving)" van de "Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatig- heidcontrole bij gemeenten" is opgenomen (bijlage 1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. De naleving van de interne kaders zoals opgenomen in de kolom "Interne regelgeving" van de "Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten" (bijlage 1 van dit protocol). Dit laatste voor zover van toepassing en uitslui tend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de recht, hoogte en duur bepalingen van financiële beheershandelin gen, tenzij jegens derden (bijvoorbeeld in toekenningsbeschikkingen) aanvullen de voor waarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen. Mocht tijdens de toetsing toch blijken dat het normen en/of toetsingskader niet juist of compleet is, dan geeft het college in de bedrijfsvoeringsparagraaf aan welke regels het betreft en hoe zij van het normenkader naar het toetsingskader is gekomen. De accountant moet dit in zijn verslag bevestigen. Van de collegebesluiten maken alleen de besluiten omtrent inkoop- en aanbestedingsbe- sluit en het subsidies onderdeel uit voor oordeelsvorming van de accountant. Wel geeft het college aan de accountant en de raad in een overzicht aan welke collegebesluiten zij moet nemen op grond van de verordeningen en wetgeving. De accountant betrekt dit overzicht in zijn verslag. Dit overzicht is eveneens in bijlage 3 opgenomen. Niet financiële rechtmatigheid en financiële beheershandelingen, waarvan de accountant het rechtmatigheidsaspect niet goed kan overzien (staatssteun en europese aanbestedin gen) volgt de accountant tot nader orde het BAPG en de advieskademota van 10 oktober 2005 van het plantform rechtmatigheid. 5.3 Getrouwheid Ten aanzien van getrouwheid doet de accountant de werkzaamheden als contractueel over eengekomen. De gemeenteraad kan voor een aantal onderdelen aan de 'knoppen' van de ac countantscontrole draaien. Hieronder zijn in het kort deze onderdelen gerecapituleerd en was voorheen bekend als het programma van eisen. De punten zijn nu opgenomen in dit protocol A. Controletolerantie De toleranties zijn in paragraaf 3 van dit protocol verwerkt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 72