Pagina 9 van 13
5.2 Rechtmatigheid
Besrotimscriterium en M&O- criterium
Zie paragraaf 4.2 en 4.3
Voorwaardencriterium
de naleving van wettelijke kaders, zoals die in de kolom "Externe regelgeving (financiële
regelgeving)" van de "Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatig-
heidcontrole bij gemeenten" is opgenomen (bijlage 1 van dit protocol). Dit uitsluitend
voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.
De naleving van de interne kaders zoals opgenomen in de kolom "Interne regelgeving"
van de "Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij
gemeenten" (bijlage 1 van dit protocol). Dit laatste voor zover van toepassing en uitslui
tend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.
Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend
een toets plaats naar de recht, hoogte en duur bepalingen van financiële beheershandelin
gen, tenzij jegens derden (bijvoorbeeld in toekenningsbeschikkingen) aanvullen de voor
waarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen.
Mocht tijdens de toetsing toch blijken dat het normen en/of toetsingskader niet juist of
compleet is, dan geeft het college in de bedrijfsvoeringsparagraaf aan welke regels het
betreft en hoe zij van het normenkader naar het toetsingskader is gekomen. De accountant
moet dit in zijn verslag bevestigen.
Van de collegebesluiten maken alleen de besluiten omtrent inkoop- en aanbestedingsbe-
sluit en het subsidies onderdeel uit voor oordeelsvorming van de accountant. Wel geeft
het college aan de accountant en de raad in een overzicht aan welke collegebesluiten zij
moet nemen op grond van de verordeningen en wetgeving. De accountant betrekt dit
overzicht in zijn verslag. Dit overzicht is eveneens in bijlage 3 opgenomen.
Niet financiële rechtmatigheid en financiële beheershandelingen, waarvan de accountant
het rechtmatigheidsaspect niet goed kan overzien (staatssteun en europese aanbestedin
gen) volgt de accountant tot nader orde het BAPG en de advieskademota van 10 oktober
2005 van het plantform rechtmatigheid.
5.3 Getrouwheid
Ten aanzien van getrouwheid doet de accountant de werkzaamheden als contractueel over
eengekomen. De gemeenteraad kan voor een aantal onderdelen aan de 'knoppen' van de ac
countantscontrole draaien. Hieronder zijn in het kort deze onderdelen gerecapituleerd en was
voorheen bekend als het programma van eisen. De punten zijn nu opgenomen in dit protocol
A. Controletolerantie
De toleranties zijn in paragraaf 3 van dit protocol verwerkt.