Alternatief [A]: Herijken programma Gezamenlijke notitie gemeente en provincie met herijkingsafspraken Op 5 juni jl. bent u tijdens een boottocht naar Wergea en een presentatie in het dorpshuis aldaar bijgepraat over opzet, financiën en risico's van o.a. het FMP Traject H Daarbij werd ook inge gaan op mogelijkheden om financieel bij te sturen o.a. door combinaties te zoeken met andere projecten zoals fietspad Grou-Warten en Staande Mastroute. Deze benadering van bijsturen is nader onderzocht en uitgewerkt. Eén en ander heeft geleid tot een gezamenlijke notitie "Herijking Friese Merenproject Traject H+" van augustus 2007 (zie bijlage 1). In 3 van die notitie vindt u de concrete afspraken in dit verband. U wordt gevraagd hiermee in te stemmen. Gemeentelijke bijdrage omlaag door opschorten projecten Kern van de herijking is het 'naar achteren in de tijd' schuiven (opschorten) van een aantal ge meentelijke projecten tot na 2010. Hierdoor verlaagt de gemeentelijke bijdrage over de periode 2006 - 2010 van 5,5 min naar 4,5 min. Voor alle duidelijkheid: het opschorten van projecten is nadrukkelijk niet hetzelfde als schrappen! Je projecten die worden verschoven naar de periode na 2010 blijven wel binnen de horizon van de vaarvisie (2015). Behouden van de oorspronkelijke provinciale bijdrage Naast de 1,0 min voor de gemeente levert het in de tijd verschuiven van projecten ook 1,7 min ruimte aan provinciale zijde op. In principe zou de provincie die middelen terug kunnen halen. Het eerder genoemde zoeken naar combinaties met andere projecten heeft er echter toe geleid dat de provincie onder voorwaarden bereid is tot het her-inzetten van deze 1,7 min in de SMR 0,5 min) en in het fietspad 1,2 min). College staat achter de notitie maar stelt wel voor een voorbehoud te maken Over de notitie"Herijking Friese Merenproject Traject H+" hebben de portefeuillehouders van gemeente en provincie overeenstemming bereikt. Ook het college van B&W is van mening dat er met deze herijking een uitermate goed onderhandelingsresultaat ligt. Kijkend naar de financiële verhoudingen in de Bestuurlijke Afspraken van juni 2006 zou een verlaging van de gemeentelijke bijdrage met 1,0 min direct kunnen leiden tot een verlaging van de provinciale bijdrage met €1,7 min. Door echter de belangen van provincie en gemeente bijeen te brengen en door de ge roemde projectcombinaties te maken (SMR en fietspad) blijkt het uiteindelijk mogelijk om de oor spronkelijke provinciale bijdrage in het gemeentelijke pakket 7,42 min) volledig overeind te houden. Het college is de provincie daar erkentelijk voor en brengt onder uw aandacht dat de provincie zich met deze herijking ver "uitrekt" in de richting van de gemeentelijke belangen. Wij zijn als college dan ook voornemens (d.w.z. na instemming van uw raad) om in te stemmen met deze notitie en met de concrete herijkingsafspraken zoals die in 3 van de notitie staan ge formuleerd. Echter, hebben als college de financiële effecten van de herijking ook meegenomen in de integrale financiële afweging van ajje gemeentelijke taken en projecten. Op basis daarvan stel len wij uw raad voor een voorbehoud te maken v.w.b. de gemeentelijke bijdrage in FMP H+ voor de jaren 2009 en 2010. Voorbehoud vanuit het devies "eerst verdienen en pas dan uitgeven!" Indien het herijkte projectenprogramma H+ wordt uitgevoerd conform de notitie dan leidt dat tot het volgende geraamde kasritme v.w.b. de gemeentelijke bijdragen: in 2006 1,2 min (is vorig jaar reeds beschikbaar gekomen) in 2007 €1,2 min in 2008 0,8 min in 2009 0,8 min in 2010 0,5 min Pagina 5 4 04 Bijsturen FMP H+ - Raad sept 2007/ /5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 30