geldt dat indien ze niet gerealiseerd zijn voor 2011, de middelen in principe
vrijvallen. Met het opnemen van de SMR in het programma geldt dit dus ook
voor dit project. Zie ook punt 8 hieronder).
b. Deze bijdrage benut de gemeente om de in de gemeentelijke
jaarrekening 2006 getroffen voorziening voor de SMR met 0,5 min te
verlagen. De daardoor vrijvallende 0,5 min wordt door de gemeente
geoormerkt als onderdeel van de gemeentelijke bijdrage voor Traject H+
en kan daarmee dus worden benut als dekking voor de projecten H+;
c. De gemeente spant zich tot het uiterste in om de gemeentelijke onderdelen
van het project Staande MastRoute tijdig uit te (laten) voeren.
4. Brug Jirnsum
Dit project betrof oorspronkelijk het verhogen van de Sylsbrêge. Inmiddels is echter
duidelijk dat het oplossen van de vaar- en verkeersknelpunten een bredere
benadering vragen. Daardoor worden er hogere kosten geraamd. Om die reden
wordt er binnen de budgetten van Traject H+ 0,6 min extra middelen voor dit
project gereserveerd 0,3 min van gemeente en 0,3 min van provincie).
5. Financieel resumé
Per saldo hebben de bovengenoemde punten dus de volgende financiële effecten:
- Provincie -> de 2,0 min minus 1,2 0,5 0,3) 0.
De oorspronkelijke provinciale bijdrage voor Traject H+ van ruim 22,0 min
blijft dus volledig beschikbaar!
- Gemeente de 1,3 min minus 0,3 1,0 min positief.
De oorspronkelijke gemeentelijke bijdrage voor Traject H+ van 5,5 min
wordt dus verlaagd tot 4,5 min.
6. Overige onderwerpen
a. Procedures
De provinciale projecten Bajonet Oude Schouw en Bochtverruiming
Meinesleat zijn van groot belang voor de provincie. De voorbereiding van die
projecten omvat o.a. enkele ruimtelijke procedures welke door de gemeente
worden behandeld. V.w.b. de Bajonet Oude Schouw is recent duidelijk
geworden dat de landschappelijke, historische en ecologische gevolgen fors
groter zijn dan destijds was voorzien. Dit vraagt een heroverweging van de
benodigde procedure en het maakt het moeilijker om in te stemmen met de
beoogde verschijningsvorm van het project. Instemming zal vooral afhangen
van het gewicht dat kan worden toegekend aan de veiligheids- en nautische
argumenten voor deze verschijningsvorm. De doorlooptijd van de procedures
wordt daarmee zodanig lang dat de subsidietermijnen voor deze projecten in de
knel dreigen te komen. De gemeente onderkent dat en zal binnen haar
mogelijkheden de procedures zo voortvarend mogelijk afhandelen.;
b. Leges
De gemeente kent een legesverordening waarbij de hoogte van de leges
voor bouwvergunningen gekoppeld is aan de omvang van de bouwsom. Bij
omvangrijke projecten (bijv. spoorbruggen) leidt dit tot legesbedragen die niet
langer in verhouding staan tot de gemeentelijke kosten voor het afgeven van
3 van 4
Herijking Friese Merenproject Traject H+ augustus 2007