geldt dat indien ze niet gerealiseerd zijn voor 2011, de middelen in principe vrijvallen. Met het opnemen van de SMR in het programma geldt dit dus ook voor dit project. Zie ook punt 8 hieronder). b. Deze bijdrage benut de gemeente om de in de gemeentelijke jaarrekening 2006 getroffen voorziening voor de SMR met 0,5 min te verlagen. De daardoor vrijvallende 0,5 min wordt door de gemeente geoormerkt als onderdeel van de gemeentelijke bijdrage voor Traject H+ en kan daarmee dus worden benut als dekking voor de projecten H+; c. De gemeente spant zich tot het uiterste in om de gemeentelijke onderdelen van het project Staande MastRoute tijdig uit te (laten) voeren. 4. Brug Jirnsum Dit project betrof oorspronkelijk het verhogen van de Sylsbrêge. Inmiddels is echter duidelijk dat het oplossen van de vaar- en verkeersknelpunten een bredere benadering vragen. Daardoor worden er hogere kosten geraamd. Om die reden wordt er binnen de budgetten van Traject H+ 0,6 min extra middelen voor dit project gereserveerd 0,3 min van gemeente en 0,3 min van provincie). 5. Financieel resumé Per saldo hebben de bovengenoemde punten dus de volgende financiële effecten: - Provincie -> de 2,0 min minus 1,2 0,5 0,3) 0. De oorspronkelijke provinciale bijdrage voor Traject H+ van ruim 22,0 min blijft dus volledig beschikbaar! - Gemeente de 1,3 min minus 0,3 1,0 min positief. De oorspronkelijke gemeentelijke bijdrage voor Traject H+ van 5,5 min wordt dus verlaagd tot 4,5 min. 6. Overige onderwerpen a. Procedures De provinciale projecten Bajonet Oude Schouw en Bochtverruiming Meinesleat zijn van groot belang voor de provincie. De voorbereiding van die projecten omvat o.a. enkele ruimtelijke procedures welke door de gemeente worden behandeld. V.w.b. de Bajonet Oude Schouw is recent duidelijk geworden dat de landschappelijke, historische en ecologische gevolgen fors groter zijn dan destijds was voorzien. Dit vraagt een heroverweging van de benodigde procedure en het maakt het moeilijker om in te stemmen met de beoogde verschijningsvorm van het project. Instemming zal vooral afhangen van het gewicht dat kan worden toegekend aan de veiligheids- en nautische argumenten voor deze verschijningsvorm. De doorlooptijd van de procedures wordt daarmee zodanig lang dat de subsidietermijnen voor deze projecten in de knel dreigen te komen. De gemeente onderkent dat en zal binnen haar mogelijkheden de procedures zo voortvarend mogelijk afhandelen.; b. Leges De gemeente kent een legesverordening waarbij de hoogte van de leges voor bouwvergunningen gekoppeld is aan de omvang van de bouwsom. Bij omvangrijke projecten (bijv. spoorbruggen) leidt dit tot legesbedragen die niet langer in verhouding staan tot de gemeentelijke kosten voor het afgeven van 3 van 4 Herijking Friese Merenproject Traject H+ augustus 2007

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 38