de vergunning. De gemeente onderkent dit. Provincie en gemeente spreken dan ook af dat de spoorbrug Akkrum in dit verband een gepasseerd station is maar dat er voor de overige grote projecten (o.a. spoorbrug Grou en brug in Rijksweg 32) op zeer korte termijn een nadere regeling zal worden getroffen. De provinciale insteek is daarbij de volgende: De provincie is bereid legeskosten te betalen voorzover het de werkelijk gemaakte kosten betreft. Indien er toch extra legeskosten in rekening moeten worden gebracht dan wil de provincie dat verrekenen door een evenredige verlaging van de provinciale bijdrage in H+. Het financieringstekort wat daardoor in projecten ontstaat kan volledig worden gecompenseerd door de gemeente die de door haar ontvangen extra legeskosten inzet als extra gemeentelijke financiering (dus bovenop de 4,5 min) voor de projecten H+. c. Verruiming brugbediening en afschaffen bruggelden Met het ophogen van de spoorbrug in Akkrum én met de inmiddels door de provincie gemaakte afspraken met Prorail over ruimere bedieningstijden van die spoorbrug, zal het aantal schepen wat deze brug passeert fors toenemen. Dat leidt vervolgens tot toenemende druk op de nabij gelegen Weidlânsbrêge en Meinesleatbrêge. Conform de Bestuurlijke Afspraken van juni 2006 zal het college van B&W dan ook op korte termijn aan de gemeenteraad voorleggen om de bedieningstijden te verruimen. Verder geldt voor de Weidlânsbrêge en Meinesleatbrêge dat er SRN-subsidie is toegezegd (respectievelijk 131.250 en 100.000). Voorwaarde aan die subsidiebijdrage is o.a. dat er geen bruggelden worden geheven. Momenteel is dat echter wel de situatie. Deze situatie vraagt dan ook een gemeentelijk besluit over het al dan niet afschaffen van bruggelden (en daarmee over het al dan niet benutten van de toegekende subsidie). Het vraagstuk van bruggelden is echter ook aan de orde binnen het provincie- brede project Verruiming brug- en sluisbedieningstijden. Voor dat project wordt binnenkort een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. De gemeente wenst de uitkomsten daarvan mee te wegen in de gemeentelijke discussie over het al dan niet afschaffen van bruggelden. Gemeente en provincie spreken daarom af dat er uiterlijk in 2008 definitieve uitspraken en afspraken tot stand zullen komen over de bruggelden voor Weidlânsbrêge en Meinesleatbrêge in relatie tot de SRN-subsidie. 7. De hierboven omschreven afspraken 1 t/m 6 gaan integraal onderdeel uitmaken van de Bestuurlijke Afspraken van juni 2006. 8. De Bestuurlijke Afspraken van juni 2006 blijven verder ongewijzigd hetgeen o.a. betekent dat eind 2010 de balans wordt opgemaakt en dat partijen op dat moment besluiten hoe om te gaan met eventueel resterende middelen (terugvloeien naar gemeente c.q. provincie dan wel nieuwe projecten voor opstarten). 4 van 4 Herijking Friese Merenproject Traject H+ augustus 2007

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 39