Mevrouw A. Woltman: namens 9 families
Ik spreek hier vanavond in namens omwonenden van de Sylsbrêge en de Leppedyk 25 september
2007
In het voorjaar en najaar 2006 en voorjaar 2007 heb ik contact opgenomen met de mensen van
het Friese merenproject en de gemeente om te informeren naar de stand van zaken wat betreft
de Sylsbrêge. En wanneer wij om de tafel zouden zoals beloofd, voordat er weer een termijn ver
streken zou zijn. Er was nog niets bekend .Er waren eerst andere prioriteiten Wat snode plannen
betreffende een draaibrug plotseling in het voorjaar waren de aanleiding om de gesprekken toch
te beginnen. PB heeft met omwonenden gepraat en vervolgens werd de heer Apperloo erbij be
trokken. Daarna werden alle in Jirnsum aanwezige alternatieven in kaart gebracht.
Dit alles heeft geresulteerd in een zeer breed overleg eind juni in het kattehûs te Jirnsum. Hierbij
waren zoveel mogelijk betrokkenen uitgenodigd. Bewoners van de rijksweg, grousterdyk, nieuw-
bouwplan, leppedyk, op' e Syl, grondeigenaren, middenstand, leden van PB ,de dorpen coördina
tor en de heer Apperloo. Zestig mensen totaal.
Op deze avond kregen alle aanwezigen een kaartje met gekleurde alternatieven en bijbehorend
kostenplaatje. In kleine groepen werd er door alle betrokkenen gekeken wat goed was voor het
dorp. Persoonlijk belang moest men even opzijzetten. Men moest ook niet kijken van wie de
grond was. Alleen: Wat is een goed alternatief voor Jirnsum voor weg en water. Het oorspronke
lijke plan kreeg absoluut geen steun .Het was een zeer constructieve bijeenkomst.
Unaniem kwam er een alternatief uit: een bypass voor de Boorn en een rondweg Alternatief
donkerblauw (bypass) met lichtblauw (korte rondweg) of donkerblauw met geel( langere rond
weg)
Dit houdt wel in een combinatie van alternatieven, Er is ook over de financiën gesproken omdat
men wel in de gaten had dat dit niet alleen een brug betrof. Toen stonden de kranten ook ai vol
over de tegenvallers. Men kon eventueel wel tot 4 miljoen gaan werd er gezegd.
Alleen voor de Sylsbrêge stond in 2005 800.000 euro begroot op de projectenlijst Bij mijn we
ten is dat nog steeds zo. Er komt nu dan 600.000 bij. Maar het wordt een heel ander project. Er
moet ook grond e.d worden aangekocht .Wat voor ontwerp er komt weten ook wij nog niet. Wij
hebben na juni niets meer gehoord en weten ook niet wat er nu getekend is en waar die 600.000
euro voor bedoeld is. Men heeft ook met verscheidene grondeigenaren van doen. Wanneer wij de
globale berekeningen van de verschillende alternatieven die wij hebben ontvangen in juni naast
elkaar leggen, is ons inziens 600.000 euro maar zeer krap berekend maar misschien schatten wij
dat fout in. Bruggen en wegen staan wel zeer voordelig in de berekeningen.
De spoorbrug in Akkrum viel tegen, het gemeentehuis viel tegen, meestal valt het tegen.
Er moet nu ja worden gezegd tegen de herijking van het project waaronder Jirnsum) terwijl we
nog niet weten wat er precies gaat komen en wat het exact gaat kosten. Wanneer het tegenvalt
moet er toch weer ergens op bezuinigd worden en kunnen beloofde voorzieningen of afspraken
misschien niet doorgaan..Of in het ergste geval de oude brug toch iets verplaatsen naar het
noorden. Met als gevolg dat betrokkenen misschien schadeclaims gaan indienen of gaan procede
ren. Nu ja zeggen tegen deze herijking inclusief brug Jirnsum schept heel veel verwachtingen bij
de betrokkenen die aanwezig waren in juni. Zij gaan er vanuit dat er een combinatie van projec
ten komt zoals aangegeven op die avond Wanneer blijkt dat dit financieel toch niet haalbaar is
zijn er valse verwachtingen gewekt. Wij hopen dat jullie onze mening delen dat er in Jirnsum een
goede oplossing moet komen voor weg en water voor zeker de komende 50 jaar. 80% van het
scheepvaartverkeer van het P.M. kanaal kan er straks langs is berekend. Het wordt een door
gaande route naar Grou en Leeuwarden en misschien zelfs wel een verplichte route in de toe
komst om het P.M. kanaal te ontlasten. Het blijkt ook dat het merendeel van de mensen de snel-
heidsregels voor weg en water overtreden. Het kan dus best zijn dat er nog meer euro's nodig
zijn dan deze 300.000 van de gemeente om voor zowel weg als water een goede lange termijn
oplossing te creëren .Wij hopen dat die nog meer euro's er t.z.t. zijn of vrijgemaakt kunnen wor
den voor dit project want anders kunnen we het beter bij het oude laten. Een sloepenroute is
voorlopig ook mooi
Pagina 18
1 03 Ferslach 25 09 2007/absh/18