Inleiding Hierbij bieden wij de programmabegroting 2008 ter vaststelling aan. De opbouw van de pro- grammabegroting 2008 sluit aan bij de voorschriften en is opgebouwd uit de beleidsbegroting en de financiële begroting. De begroting sluit met een tekort van ruim 90.000. De beleidsbegroting bevat het programmaplan, waarin de programmabeschrijvingen zijn opgeno men alsmede de voorgeschreven paragrafen. De financiële begroting geeft inzicht in de baten en asten -waarbij de belangrijkste verschillen per programma worden toegelicht- en een uiteenzet- ting van de financiële positie. Door middel van de Doorkijk 2008 is een update gegeven van de Perspectiefnota 2007 waarmee nn"q JTk '"onnV8 het persPectief voor de komende jaren. In aansluiting hierop zijn op 9 oktober 2007 een aantal zaken ter besluitvorming aan u voorgelegd welke vervolgens ver werkt zijn in de voorliggende begroting 2008. Daarnaast hebben wij naar aanleiding van het amendement van 10 oktober 2007 een post 'Inhuur derden' opgenomen onder het product On voorzien binnen programma 8. De legesopbrengsten en OZB zijn opgenomen en verhoogd op basis van de inflatie-index en daar waar nodig gecorrigeerd voor de reële opbrengsten. Dit heeft te maken met de behandeling van het wetsvoorstel inzake het opheffen van de limiet OZB. Naar verwachting zal dit wetsvoorstel op 1 december a.s. van kracht worden. Daarnaast zijn de posten OZB, leges publiekszaken en ligplaatsen en betaald parkeren nog steeds afweegbare posten. De raad bepaalt zelf in hoeverre deze posten als structurele baten in de begroting 2008 (via begrotingswijziging) worden opge nomen. Nog dit jaar zullen wij u nadere voorstellen doen inzake de belastingen en de leges. Wij hebben vastgehouden aan de lijn die we bij de Doorkijk 2008 hebben uitgezet. Deze lijn gaat er vanuitdat we in 2008 een begrotingstekort van ruim 90.000,- hebben. Voortschrijdend in- ur9entiebesef met betrekkm9 tot onze financiële positie hebben ons echter doen be sluiten de kap.taa lasten van de Borgmolen ad 5.850 (raadsbesluit van 10 oktober 2007) als mede de kapitaallasten van het dorpsvernieuwingsprogramma/herstructurering ad 40 500 te 160 000fenrHSTeerde 'aSlen investerin9 zwembad binnen de post onvoorziene uitgaven lï jaarschljven van het Pr°J'ect Boppeslach (2 x 45.000) worden als in cidentele onttrekking ten laste van deze post gebracht (raadsbesluit 10 oktober 2007). Zodra er weer voldoende financiële middelen voorhanden zijn kan de zwembadpost weer worden aange- Wij zullen echter, zodra die middelen voorhanden zijn, eerst met voorstellen komen de nog af weegbare posten uit de Doorkijk 2008 (groen en roze) te effectueren. Daarna komen mogelijk andere wensen zoals het fietspad en het zwembad aan de orde. J#2H00f"!!len WIJ de admin'stratieve organisatie interne controle (AO/IC) verstevigen. Dit met de doelstelling om te komen tot een normenkader en toetsingskader, noodzakelijk voor zowel de eigen organisatie als de externe accountant om in de toekomst weer een goedkeurende verklaring voor rechtmatigheid te verkrijgen. In eerste instantie betekent dat het beschrijven van processen ;n.!V 9 ?°r 6en !,de<LUate int6me C°ntr0le (,CK 0p basis van deze contr°les en rapporta ges willen wij laten zien dat de Gemeente Boarnsterhim weer "in control" komt. In het jaar 2008 zullen wij de raad periodiek informeren over de voortgang in dit proces. Pagina 2 Raadsvoorstel begroting 2008 (1)

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 3