Welk signaal hebben wij d.d. 25 september jl. nu feitelijk willen afgeven;
Een "incidentele injectie" ter verbetering up-grading van enkele verenigings
sportaccommodaties is zeker gewenst; wij onderschrijven minimaal de door het College genoem
de 625.000,00 maar geven tegelijkertijd aan dat dit feitelijk nog te weinig is; wij refereren hier
ook niet voor niets aan de discussie rondom de Nota Accommodatiebeleid
Na het up-graden van de voorzieningen zal er ook "maatgericht onderhoud" moeten wor
den gepleegd; dit zal op een hoger nivo dienen te geschieden dan op dit moment mogelijk is
o.b.v. het beschikbare budget; een "structurele injectie" van 50.000,00 zoals voorgesteld
door het College achten wij minimaal noodzakelijk
Wij hebben aangegeven dat er enkele verenigingen zijn welke zich al of bijna genoodzaakt
zien om een ledenstop in te voeren vanwege capaciteitsproblemen; het effect d.d. heden is op
sommige plaatsen daardoor al overbelasting welke zoals u zult begrijpen tot kwaliteitsterugval
leidt; het effect hiervan is weer dat er dus steeds meer structureel geld beschikbaar dient te ko
men voor onderhoud van qua capaciteit onvoldoende accommodaties; en het gevolg hiervan is
weer dat er dus vaker gerenoveerd moet worden; de problemen stapelen zich dus op en worden
alleen maar groter - e.e.a. leidt uiteindelijk tot meerkosten!
Het is niet voor niets dat we tijdens de behandeling van de Nota Accommodatiebeleid zo
specifiek hebben gesproken over een O-meting in 2007; helaas, door omstandigheden werd deze
nog niet verricht en moeten we het nog steeds doen met een NOC*NSF inspectierapportage uit
2000 met een hierop gebaseerd "meerjaren onderhoudsplan".
Het is ook niet voor niets dat we tijdens de behandeling van de Nota Accommodatiebeleid
specifiek hebben ingestoken op toekomstig maatgericht onderhoud en reguliere monitoring; op
deze wijze kan de kwaliteit worden bewaakt en kan er, indien nodig, worden geschakeld om des
gewenst maatregelen te kunnen nemen; ter vergelijk - het is niet anders dan het in kaart brengen
van het rioleringsstelsel binnen onze Gemeente, het vervolgens onderhouden en monitoren en het
hierop ook kunnen "sturen" d.m.v. eventuele structureel of incidenteel benodigde voorzieningen
ter behoud en ter maximering van de levensduur!
Naast het inspreken m.b.t. de begroting 2008 werd er ook ingesproken m.b.t. het besluit
om binnen het project Brede Scholen geen Zwembad-voorziening te realiseren; zeer nadrukkelijk
werd kenbaar gemaakt dat de SAR dit besluit betreurt; wel werd tegelijkertijd uitgesproken dat
dit niet het einde mag betekenen van een Zwembad-voorziening binnen onze Gemeente; Raad en
College werden opgeroepen alternatieve mogelijkheden te onderzoeken; ondertussen hebben wij
al kennis kunnen nemen van nieuwe mogelijkheden in deze
Hoe nu al deze zaken vertalen richting de Begroting 2008 en zelfs ten behoeve van de Meerja
renbegroting;
de SAR is van mening dat de prioriteit minimaal hoort te liggen bij het up-graden van en
het daarna in goede staat houden van de huidige beschikbare verenigings-sportaccommodaties
door maatgericht onderhoud
o uit de O-meting zal volgens ons duidelijk worden wat de staat van de huidige ac
commodaties is, hoe het zit met de capaciteit, of het huidige onderhoudsregime voldoende dan
wel onvoldoende is ter behoud en ter maximering van de levensduur; een O-meting in 2007 had
als basis moeten dienen om o.b.v. concrete conclusies keuzes te kunnen maken; helaas moeten
we het nu nog doen met een achterhaalde NOC*NSF rapportage uit 2000
de SAR is van mening dat nieuwe risicovolle investeringen op het gebied van Sport en
Recreatie eerst aan de orde kunnen zijn nadat de huidige verenigings-sportaccommodaties er
dusdanig voorstaan dat er;
a) een oplossing komt daar waar er capaciteitsproblemen zijn,
b) deze van voldoende kwaliteit zijn o.b.v. normen en richtlijnen van Sportbonden en
NOC*NSFen
c) er voorzieningen en maatregelen worden getroffen om deze vervolgens ook maatge
richt te kunnen onderhouden (discussie Nota Accommodatiebeleid)
Pagina 14
1 03 ferslach riedsgearkomste 041 22007/absh/14