dat de grondwaarden in uitbreidingsgebieden positief worden beïnvloedt door het verstillen van het centrum van het dorp. Ook is het niet logisch om deze beslissing los te koppelen van de toekomst van de andere brug gen in het dorp. Ik ben er van overtuigd dat dit de eerste stap is om te komen tot het maken van dammen of anderszins niet beweegbare constructies op de locaties waar nu beweegbare brugjes zijn. Feitelijk geeft de wethouder dit ook toe omdat de plannen voor de nieuwe fietsbrug van Grut Palma pas uitgewerkt worden als de toekomst van de grote brug helder is. Dit houdt in dat be woners van het dorp die niet aan de wergeastervaart zuidelijk van de geplande fietsbrug wonen en nu aan open vaarwater wonen en wellicht een boot bij huis hebben liggen allemaal geconfron teerd worden met het feit dat hun huis niet meer aan doorgaand vaarwater ligt en dus minder aantrekkelijk wordt voor zowel hun zelf als ook voor potentiële toekomstige bewoners. Dit leidt tot planschade claims en lagere WOZ-waarden. Het is mijn mening dat slechts op basis van een integrale afweging waar ook logische vervolg stappen onderdeel van uitmaken een goede economische afweging ten aanzien van deze brug gemaakt kan worden. De beslissing over deze brug is slechts een eerste stap als het gaat over de bruggen in Warga. Een tweede punt van overweging is de leefbaarheid van kleine kernen. Het is bekend dat de voorzieningen in kleine(re) kernen onder druk staan en daardoor de leef baarheid rechtstreeks wordt beïnvloedt. Het is een illusie om te veronderstellen dat dat voor Wergea niet zou gelden. Kleine kernen moeten om aantrekkelijk te zijn of te blijven maximaal ren dement halen uit hun sterke punten. We zitten in Wergea in een heel mooi dorpje in een prachtig stukje Friesland, tussen de hoofdstad en de Princenhof en Grou in. Friesland profileert zich al sinds jaar en dag als watersportprovincie bij uitstek en ook deze eigen gemeente is er veel aan dacht voor watersport, tenminste daar waar het Grou en Akkrum betreft. Het ligt daarom niet voor de hand om terwijl er overal in Friesland wordt gewerkt aan het bevaar baar maken van waterwegen in Warga een tegengestelde beweging te maken. Dit staat haaks op de door de provincie gewenste ontwikkeling van Friesland en ook haaks op heersende opvattin gen over hoe om te gaan met de leefbaarheid van kleine kernen. Ten derde spelen stedenbouwkundige afwegingen een belangrijke rol. De brug ligt midden in het gebied dat als beschermd dorpsgezicht is aangemerkt. Welke invloed heeft de voorgestelde wijziging op die status Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe de voorgetelde boogbrug, die hoger komt te liggen dan het huidige wegdek, wordt ingepast in dit dorp zodanig dat het de verkeersveiligheid met name ook voor ouderen en kinderen niet negatief beïnvloedt. Ik ben bang dat de plannen voor de boogbrug nog niet getoetst zijn door brandweer en politie en dat na hun beoordeling zal blijken dat deze op lossing niet haalbaar is. Ik vermoed dat in dat geval NIET opnieuw een integrale afweging zal worden gemaakt maar dat er dan plompverloren zal worden uitgeweken naar plan B een platte vaste brug. Het voorstel dat nu voorligt laat hier ruimte voor omdat er nadrukkelijk wordt gespro ken over een maximale doorvaarthoogte van 1.50 meter. Door middel van instemmen met het voorstel geeft u feitelijk uw fiat om de hele Wergeasterfeart dwars door het dorp af te sluiten. Ook vrees ik voor de toegankelijkheid van enkele ondernemingen die hun deuren nu vlak voor de brug hebben. Wat betekent deze ingreep voor hun bedrijven Tenslotte wordt het feit dat pleziervaarders, evenals toerfietsers en mensen die voor hun lol een stukje met de auto gaan rijden, graag dwars door dorpjes gaan volledig ontkent in dit voorstel. Het is juist mijn ervaring als pleziervaarder dat het leuk is om door een dorp te varen, voor de brug te wachten en bij iedereen in de achtertuin te kijken. Samengevat zie ik dus geen samenhangend geheel van argumenten behalve een korte termijn economische belang, dat pleit voor sluiting van deze brug. In tegendeel, ik zie voor de gemeente een negatieve financiële balans (omdat bewoners deze aantasting van hun dorp en de waarde van ondernemingen en woningen niet zonder meer gaan accepteren). Daarnaast ben ik uitermate verbolgen over het feit dat een groot aantal bewoners van Warga alles doet om de huidige win kelstand op peil te houden zodat dit dorp ook voor bv ouderen leefbaar blijft en dat de gemeente Pagina 17 1 03 ferslach riedsgearkomste 04122007/absh/17

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 19