KRW voor het voetlicht. Zij nemen ook het belang van de oppervlaktewaterbescherming mee in de watertoets. Dit zijn allemaal activiteiten die passen in het huidige gemeentelijke beleid. 1b. Gemeenten bepalen pas medio 2008 welke afkoppelopgave men in het stroomgebiedbeheer- plan wil opnemen. De voorgestelde KRW-maatregelen voor gemeenten ter verbetering van de kwaliteit van het op pervlaktewater gaan hoofdzakelijk over het afkoppelen van verhard oppervlak van de riolering en het saneren van riooloverstorten. Dit zijn echter maatregelen die veel geld kosten en waarvan uit de analyse van de waterschappen blijkt dat ze op het schaalniveau van de waterlichamen, de KRW-rapportage-eenheid naar Brussel, weinig bijdragen aan de KRW-doelen. Afkoppelen is echter wél een belangrijke maatregel om de als gevolg van het klimaatverandering toenemende kans op wateroverlast door overlopende riolen te voorkomen (waterbeheer 21® eeuw; kortweg WB21). Daarvan is in het Nationaal Bestuursakkoord Water uit 2003 afgesproken dat de gemeenten die maatregel, ook wel de stedelijke watergave genoemd, samen met de waterschappen vóór 2009 inzichtelijk gaan maken. In de Adviesnota wordt voorgesteld dat de maatregel afkoppelen in bestaand bebouwd gebied wel wordt meegenomen als KRW-maatregel maar pas nadat de afkoppelinspanning ten behoeve van de klimaatverandering inzichtelijk is gemaakt. Dit heeft als voordeel dat: Een gemeenteraad een weloverwogen besluit kan nemen over zowel de KRW- als WB21- maatregelen. Er sprake is van een evenwichtige spreiding van de KRW-inspanning over alle betrokken partijen en daarmee dus tot meer draagvlak leidt en gemeenten betrokken blijven bij het KRW-proces. Door werkzaamheden ten behoeve van de KRW- en WB21-doelstellingen slim te combine ren kan met minder inspanning meer worden bereikt. U hoeft nu dus nog geen beslissing te nemen welke afkoppelinspanning u wilt meenemen in het stroomgebiedsbeheerplan. U heeft tot de zomer van 2008 de gelegenheid te onderzoeken welke afkoppelinspanning nodig is om de toenemende wateroverlast door overlopende riolen het hoofd te bieden. Pas dan wordt u gevraagd om aan te geven welk deel van die afkoppelinspanning u wilt meenemen in het concept-stroomgebiedbeheerplan. 1c. Provincie, waterschap en gemeenten verbeteren samen de chemische en kwantitatieve toe stand van het grondwater in het stroomgebied. Grondwater is een belangrijke bron voor drinkwater voor de mens en voor als voeding voor de natuur. De KRW-doelstelling voor grondwater gaat uit van het bereiken van een goede chemische en kwantitatieve toestand. Op dit moment is de kwantitatieve toestand van het grondwater in orde. Op een aantal plaatsen is de chemische toestand ontoereikend. Met het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen wordt een goede chemische toestand bereikt en behouden. Binnen de gemeente Boarnsterhim zijn geen grondwaterbeschermingsgebieden. 2a De kosten voor maatregelen door de gemeenten voor KRW worden medio 2008 inzichtelijk na bepaling van de afkoppelopgave. De voorgestelde KRW-maatregelen voor gemeenten ter verbetering van de kwaliteit van het op pervlaktewater gaan hoofdzakelijk over het afkoppelen van verhard oppervlak van de riolering. Hierbij is het belangrijk onderscheid te maken in kosten die in het huidige beleid reeds zijn opge nomen en welke als extra aan te merken zijn. De kosten voor gemeentelijke maatregelen zijn voor het Friese deel van Rijn-Noord wel opgenomen in de tabel in hoofdstuk 8; voor het Gronin ger/Drentse deel zijn deze achterwege gelaten. Pagina 3 3 04 en 4 02 owfw08 Adviesnota Kader Richtlijn Water/ctwf/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 58