2b De KRW-planning.
De KRW vraagt van de lidstaten dat zij in een stroomgebiedbeheerplan doelen en maatregelen
vastleggen. Dit plan gaat eind 2009 in, en heeft een looptijd van zes jaar. Het plan bestaat uit
een strategisch deel waarin de doelen en ambities zijn vastgelegd en een maatregelenprogramma.
De wetgever heeft besloten om geen nieuwe planvorm in Nederland te introduceren, maar ge
bruik te maken van de waterplannen die we al hebben. Concreet betekent dit dat:
- Het rijk een nationaal waterplan en een Rijkswaterbeheerplan opstelt.
De provincies een waterhuishoudingsplan opstellen, eventueel als onderdeel van een POP.
De provincies de doelen voor de ecologische waterkwaliteit en de drempelwaarden voor
grondwater vastleggen in de provinciale milieuverordening.
De waterschappen een waterbeheerplan maken, met daarin de maatregelen die de zij in de
periode 2009 tot 2015 gaan nemen.
De gemeenten een raadsbesluit nemen waarin zij hun inspanningen vastleggen.
De Adviesnota wordt aan de hand van de reacties van de besturen aangepast tot de Beslisnota.
De Beslisnota vormt vervolgens een regionaal bestuursakkoord waarin iedere bestuurslaag afzon
derlijk de intentie gaat uiten om de afspraken uit de beslisnota over te nemen in de eigen plannen
en besluiten. In het voorjaar van 2008 worden de besturen van provincies, waterschappen en
gemeenten gevraagd deze vast te stellen.
Kanttekeningen:
Door in te stemmen met de ambities doelen en aanpak zult u als gemeente de stedelijk riolerings-
opgave moeten gaan uitwerken en in 2008 een besluit moeten nemen welke afkoppelinspanning
in het stroomgebiedbeheerplan wilt opnemen. Door het vastleggen van de afkoppelinspanning in
het maatregelenprogramma van de KRW is er sprake van een resultaatsverplichting.
Er is overleg gevoerd met:
Afdeling Beleidsontwikkeling en Projecten
CONSTATERING BESLISBOOM
Niet van toepassing
Financiën:
De kosten van maatregelen door de gemeenten voor de KRW zijn nog niet in beeld en worden
pas later ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenten. De kosten zullen in hoofdzaak be
trekking hebben op het afkoppelen van regenwater; een inspanning die in 2003 al is afgesproken
in het Nationaal Bestuursakkoord Water, ter voorkoming van wateroverlast in relatie tot de kli
maatsverandering. Deze inspanning ter voorkoming van wateroverlast wordt ook wel de stedelijk
wateropgave genoemd. Voor de stedelijk wateropgave wordt voor de hoeveelheid af te koppelen
oppervlak wel eens als indicatie 6% genoemd. Gezien het beperkte effect van afkoppelen op de
waterkwaliteit van de KRW-waterlichamen zullen de gemeenten er voor kiezen de afkoppelin
spanning voor de KRW niet groter te laten zijn dan voor de stedelijk wateropgave nodig is. Het
afkoppelen van 6% komt voor de gemeente overeen met circa 6 hectare.
De kosten worden geraamd ongeveer 1.200.000. Deze kosten kunnen gedekt worden uit de
middelen die zijn opgenomen in het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2007-2011 voor het af
koppelen van regenwater in combinatie met de herstructureringsprojecten. Deze middelen wor
den volledig gedekt vanuit de rioolrechttarieven. Van het af te koppelen oppervlak is reeds circa 2
hectare uitgevoerd in de herstructureringsprojecten Vogelbuurt Grou, en Wergea. De nog te bepa
len KRW maatregelen (afkoppelinspanning) zullen dan ook, voor zover thans kan worden over
zien, voor de gemeente Boarnsterhim niet leiden tot extra kosten.
Pagina 4
3 04 en 4 02 owfw08 Adviesnota Kader Richtlijn Water/ctwf/4