Berenschot i. INLEIDING i.i Aanleiding Op dit moment is bij de Tweede Kamer het wetsvoorstel tot modernisering van de WSW aanhangig. Naar verwachting treedt per i januari 2008 de gemoderniseerde WSW in wer king. De gemoderniseerde WSW beoogt de regierol van de gemeenten op de uitvoering van de WSW te versterken. Het wetsvoorstel bepaalt onder meer dat het rijk de rijksfinanciering voor de uitvoering van de WSW uitsluitend nog zal verstrekken aan gemeenten en dat de gemeenteraden de bevoegdheid krijgen om verordeningen te maken inzake de cliëntenpar ticipatie, het persoonsgebonden budget en het wachtlijstbeheer. In veel gevallen werken gemeenten reeds geruime tijd met elkaar samen op het terrein van de sociale werkvoorziening. Veelal hebben de colleges van B&W daarbij de uitvoering van de WSW overgedragen (gedelegeerd) aan gemeenschappelijke regelingen (GR). De komst van de gemoderniseerde WSW doet onder meer de vraag rijzen of het voor de uitvoering van de WSW wenselijk is om ook de nieuwe bevoegdheden van de gemeentera den tot het vaststellen van de voornoemde verordeningen over te dragen aan de GR. Hier voor kan uit een oogpunt van een doelmatige uitvoering van de WSW aanleiding zijn. Om de voornoemde verordenende bevoegdheden van de gemeenteraden al dan niet over te dra gen aan de GR zal in veel gevallen de tekst van de GR moeten worden aangepast. Of dat daadwerkelijk nodig is hangt af van de tekst van de GR, hetgeen onderzoek naar de tekst van de GR vergt. De gemeenten het Bildt, Bolsward, Boamsterhim, Franeketadeel, Gaasterlân-SleatHarlin- gen, Lemsterland, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menuldumadeel, Nijefurd, Skarsterlân, Sneek, Terschelling, Vlieland, Wûnseradiel en Wymbritseradiel werken voor de uitvoering van de WSW samen in de gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningschap Fryslân- West (hiema: GR WFW). Met het oog op de modernisering van de WSW en de daarmee samenhangende toekenning aan de gemeenteraden van drie nieuwe verordenende bevoegdheden wenst WFW haar deelnemende gemeenten voorleggen de voornoemde raadsbevoegdheden niet over te dra gen aan GR WFW. Dit vraagt echter om een goed inzicht in de consequenties van de mo dernisering van de WSW voor GR WFW en de betrokken gemeenten. Bovendien is hiertoe draagvlak binnen de betrokken gemeenteraden en colleges van B&W nodig. 1.2 Vraagstelling Uitgaande van het voorstel van WFW aan de gemeenten om de nieuwe verordenende be voegdheden van de gemeenteraden niet over te dragen aan GR WFW rijst de vraag of de tekst van de GR deze overdracht mogelijk maakt, en zo ja, welke wijzigingen van de GR no dig zijn om ervoor te zorgen dat de nieuwe verordenende raadsbevoegdheden niet worden overgedragen. Bijkomende vragen in dit verband zijn of de tekst van de GR juridisch slui tend is. Op basis van het voorgaande en uitgaande van de wens tot het voorkomen van overdracht van de nieuwe verordenende bevoegdheden van de raad in de WSW luiden uw onderzoeksvragen als volgt: 35755 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 24