Berenschot Deze wijze van overdragen van bevoegdheden heeft tot gevolg dat als de onderliggende wet (in casu de WSW) wijzigt, de wijzigingen in deze wet automatisch doorwerken naar de GR.' Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat een nieuwe bevoegdheid in de WSW zoals de taak van het college inzake het wachtlijstenbeheer door het college automatisch wordt overge dragen aan de GR. Dit betekent echter ook dat de bevoegdheden die de gemoderniseerde WSW toebedeelt aan de gemeenteraden, direct worden overgedragen aan het AB van de GR. Dit is vanwege het uitgangspunt om de nieuwe verordenende bevoegdheden van de raden bij de raden te laten liggen onwenselijk. De GR dient zodoende te worden aangepast om ervoor te zorgen dat de raadsbevoegdheden uit de WSW niet worden overgedragen aan de GR. De GR dient in de derde plaats te worden aangepast op de verantwoordingsrelatie jegens de minster. De artikelen 8 en 9 WSW scheppen een specifieke rechtsverhouding tussen de minister en de colleges van burgemeester en wethouders. Daarnaast bevat artikel 13, vierde lid, WSW de verplichting om bij de bijlage bij de gemeentelijke jaarrekening verantwoor dingsinformatie op te nemen over uitvoering van de wet. Voorts verstrekken ingevolge arti kel 14, eerste lid van de nieuwe WSW het college en de Centrale organisatie werk en inko men aan de minister alle inlichtingen die hij voor de informatievoorziening en de beleids vorming met betrekking tot de wet nodig heeft. Dit zijn allen taken, verplichtingen en be voegdheden die de colleges van burgemeester en wethouders niet mogen overdragen aan het openbaar lichaam. Het verdient aanbeveling om deze taken, verplichtingen en bevoegd heden expliciet uit te zonderen van overdracht. De tekst van de huidige GR benoemt vervolgens als taak van de GR om ingezetenen van de gemeente die blijkens een indicatiebeschikking tot de doelgroep behoren een passende werkplaats aan te bieden afzonderlijk in artikel 4, tweede lid, sub a. In de gemoderniseerde WSW is dit een taak van het college van burgemeester en wethouders ingevolge artikel 2, eerste lid, WSW. Deze taak valt dan ook tevens onder artikel 4, tweede lid, sub b, GR WFW. Om die reden is een apart onderdeel sub a van artikel 4, tweede lid, overbodig en kan het onderdeel sub a, alsmede de aanduiding sub b in artikel 4, tweede lid derhalve worden ge schrapt. In de vijfde plaats is een wijziging van artikel 4, derde lid nodig. Dit artikellid bepaalt dat de gemeenten hun bevoegdheden en verplichtingen overdragen aan het openbaar lichaam. Door deze formulering wordt niet duidelijk van welke bestuursorganen van de gemeente (raden en colleges) de overgedragen bevoegdheden afkomstig zijn en aan welk bestuursor gaan de bevoegdheden worden overgedragen. Wij raden aan het woord gemeenten te ver vangen door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en openbaar lichaam door algemeen bestuur. Bij enkelvoudige regelingen (dit zijn regelingen die zijn aangegaan door alleen de colleges of alleen de raden) is het gebruikelijk alle bevoegdheden over te dragen aan het algemeen bestuur. Als de GR vervolgens het mogelijk maakt dat het AB zijn bevoegdheden kan dele geren aan het DB kan het AB vervolgens bepalen welke bevoegdheden zij daadwerkelijk overdraagt (delegeert) aan het dagelijks bestuur. Het huidige artikel 6, derde lid, maakt deze delegatie reeds mogelijk. 1 Het op deze wijze overdragen van de bevoegdheden wordt wel aangeduid als een dynamische over- drachtsystematiek. 35755 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 31