Berenschot
5. CONCLUSIE
De modernisering van de WSW voorziet in drie verordenende bevoegdheden voor de ge
meenteraad. Het betreft de bevoegdheid tot het vaststellen van een verordening inzake het
persoonsgebonden budget, een verordening inzake de cliëntenparticipatie en een verorde
ning inzake het wachtlijstbeheer. WFW wil de raden van de deelnemende gemeenten om
wille van een efficiënte uitvoering van de WSW en uit een oogpunt van heldere taakverde
ling tussen gemeenten en WFW voorstellen deze bevoegdheden niet over te dragen aan het
algemeen bestuur van WFW.
Om dit te bewerkstelligen is een beperkte aanpassing van de GR WFW nodig. De aanpas
singen voorzien met name in een verduidelijking van het feit dat de raden verordenende
bevoegdheden niet overdragen en in de regeling voor de samenstelling van het AB en DB.
Het algemeen bestuur bestaat uit wethouders; zo ook het DB. Daarnaast voorziet de wijzi
ging van de GR in extra mogelijkheden om regie te voeren vanuit de gemeente. Deze ver
sterking van de regiefunctie leidt tot voorstellen tot wijziging van de tekst van de regeling
die zien op verantwoordingsmogelijkheden vanuit de GR naar de gemeenten, in de moge
lijkheid dat het algemeen bestuur regels stelt inzake de informatieverstrekking jegens de
raden en colleges van de deelnemende gemeenten en verduidelijkt de positie van de secre
taris en de beleidgroep.
Ten slotte bevat dit advies een procedure om tot wijziging van de tekst van de regeling te
komen. Dit procesadvies houdt rekening met de reeds aangenomen of op korte termijn vast
te stellen programma's en beleidsplannen, alsmede de planning van de vast te stellen ver
ordeningen.
35755
22