De hear Vellinga (PvdA): It twaspoarebelied is tige helder. Hy hie allinne wat muoite mei de lette
re ynterpretaasje fan de moasje fan GB/VVD/FNP. Dêrom syn foarstel om de moasjes werom te
lûken.
De hear Hemminga (GB): Hy wit no net hoe't de PvdA-fraksje der foar oer stiet. As men de frij-
heid jout om it sa breed mooglik te besjen dan rint men de kâns dat der 10 juny gjin kompleet
foarstel leit.
Mefrou Meinderts (CDA): Men hoecht de wetlike ferplichting fan twa skoallen dochs net yn in
moasje fêst te lizzen?
De hear Vellinga (PvdA): Hy heart fan de trije partijen oer de moasje ferskillende lûden. De PvdA
lûkt de moasje werom omdat de foarsitter fan de stjoergroep dúdlik genôch west hat. Men stipet
de oare moasje net.
Mefrou Schadd-de Boer (portefúljehâlder): In de motie van GB/VVD/FNP wil men alleen een on
derzoek naar de smalle variant. De stuurgroep wil een tweesporenbeleid inzetten en daarom moet
zij deze motie ontraden. De motie is ook nog aangescherpt met de datum van 10 juni. Voor het
zomerreces wil de stuurgroep tot een eindresultaat komen. Men heeft de projectgroep ook voor
gesteld om met een timetable te komen. Het kan zijn dat men een extra raadsvergadering zal
moeten inlassen om voor het zomerreces het voorstel en het besluit te kunnen voorleggen.
De hear Seldenrust (FNP): Hy begrypt it no net mear. Earst koenen de twa moasjes wol omearme
wurde. De ynhâld fan de moasje is tuskentiids net feroare.
Mefrou Schadd-de Boer (portefúljehâlder): Er zijn twee moties, die zijn aanvullend en passen
daarom binnen het tweesporenbeleid. De PvdA heeft echter haar motie ingetrokken en de stuur
groep kan daarom de ene overgebleven motie niet aanraden. Men krijgt zo spoedig mogelijk de
timetable van de projectgroep. De uiterlijke termijn is het zomerreces (1 juli). Men moet zichzelf
als raad de ruimte geven en daarom moet men zich niet vastpinnen op 10 juni.
De vertrouwelijkheid van de stukken. Als de vertrouwelijkheid er vanaf gaat dan kan iedereen het
inzien. Als men nog een geschil heeft dan kunnen derden daar misbruik van maken. De partij
waarmee men een geschil heeft zou daardoor een schadeclaim kunnen indienen bij de gemeente
omdat men vertrouwelijke zaken naar buiten gebracht heeft.
De raad heeft de bevoegdheid om de geheimhouding eraf te halen. Niemand heeft echter drie
weken geleden gezegd naar aanleiding van haar antwoord op de vraag in de raad dat men de ge
heimhouding eraf zou willen halen. Dat kan men opvatten als een impliciete indicatie om de ge
heimhouding erop te houden.
Formeel kan de raad besluiten dat de geheimhouding eraf gaat.
De hear Van der Meer (GB): De raad besluit dat de geheimhouding erop blijft.
De hear Seldenrust (FNP): De foarsitter hat de ried net goed op de no neamde mooglikheid attin-
dearre.
De foarsitter: Zij heeft nog nooit met dit bijltje gehakt en daarom redeneert zij op deze wijze. Zo
lang de procedures lopen, wilde zij de geheimhouding erop houden en zij heeft toen niet een an
dere reactie van de raad gehoord.
De foarsitter: Freget oft men ta geheimhâlding fan de stikken beslute wol.
De hear Van der Meer (GB): Men weet niet waar men over besluit.
Pagina 10
1 03 Ferslach nedsgearkomste 23 april 2008/odab/10