BOARNSTERHIM
gemeente
BESLUITVORMEND RAADSVOORSTEL
Onderwerp:
Formatie uitbreiding a.o. i.c
Voorstel:
Instemmen met de formatie uitbreiding a.o. i.c. met 2 Fte
Inleiding:
Binnen de gemeentelijke organisatie moet worden voldaan aan de eisen van het inrichten en bij
houden van de administratieve organisatie, het uitvoeren van interne controle daarop alsmede de
rapportage van de bevindingen daarover. Het beschrijven van werkprocessen, procedures alsme
de het nagaan of er conform mee wordt omgegaan is geen doel op zich maar wel van belang om
te kunnen bepalen in hoeverre de werkzaamheden naar behoren worden uitgevoerd, (volgens
wettelijke kaders, interne richtlijnen, normen etc.)
Bij de organisatiekanteling van mei 2007 is verzuimd om functies in te richten die zorg dragen
voor de administratieve organisatie en interne controle, (verder ao ic) Naast het transparant ma
ken van de werkprocessen etc. is het verkrijgen en actueel houden van ao ic een randvoor
waarde om bijvoorbeeld een goedkeuring te verkrijgen op de rechtmatigheid van handelen.
Op het gebied van ao/ic moet momenteel een stevige inhaalslag plaatsvinden. Gezien de omvang
van de werkzaamheden en het feit dat ao/ic binnen het takenpakket van de bedrijfsvoering in de
nieuwe organisatie geen plek heeft gekregen is het uitbreiden van de formatie met 2 Fte noodza
kelijk. In 2007 is met behulp van externe ondersteuning gestart met het opzetten van de belang
rijkste ao/ic processen. De kosten van inhuur (1 medewerker) belopen momenteel rond de
85.000,= op jaarbasis. Het aantrekken van 2 vaste medewerkers is noodzakelijk om de in
middels gestarte opbouw van de ao/ic in de organisatie te verankeren en er tevens voor te zorgen
dat een en ander naar de toekomst toe ook actueel zal worden gehouden. Tot het moment dat
bedoelde vaste medewerkers zijn aangetrokken zal tijdelijke inhuur noodzakelijk blijven om te
voorkomen dat het reeds in gang gezette proces stil zal vallen.
Het vast benoemen van 2 medewerkers ao/ic zal een structurele last opleveren van naar ver
wachting 100.000,= per jaar. Daar staat tegenover dat de huidige kosten voor inhuur voor
ao/ic maar ook de aanvullende werkzaamheden die tengevolge van een gebrekkige ao/ic moeten
worden uitgevoerd (door de accountant, inhuur om zaken ad hoe uit te zoeken, financiële risico's
Status:
Raadsvergadering
Agendapunt
Eerdere behandeling
Portefeuillehouder
Behandelend ambtenaar
burgemeester mr. P. Schadd-de Boer
P. Meulenbelt
telefoon: 0566-629361, e-mail: meulenbeltp@boarnsterhim.nl
24 juni 2008
4.12 (A-stuk)
10 juni 2008
besluitvormend
4 12 voorstel uitbreiding formatie administratieve organisatie/odpm/1