BOARNSTERHIM gemeente BESLUITVORMEND RAADSVOORSTEL Onderwerp: Formatie uitbreiding a.o. i.c Voorstel: Instemmen met de formatie uitbreiding a.o. i.c. met 2 Fte Inleiding: Binnen de gemeentelijke organisatie moet worden voldaan aan de eisen van het inrichten en bij houden van de administratieve organisatie, het uitvoeren van interne controle daarop alsmede de rapportage van de bevindingen daarover. Het beschrijven van werkprocessen, procedures alsme de het nagaan of er conform mee wordt omgegaan is geen doel op zich maar wel van belang om te kunnen bepalen in hoeverre de werkzaamheden naar behoren worden uitgevoerd, (volgens wettelijke kaders, interne richtlijnen, normen etc.) Bij de organisatiekanteling van mei 2007 is verzuimd om functies in te richten die zorg dragen voor de administratieve organisatie en interne controle, (verder ao ic) Naast het transparant ma ken van de werkprocessen etc. is het verkrijgen en actueel houden van ao ic een randvoor waarde om bijvoorbeeld een goedkeuring te verkrijgen op de rechtmatigheid van handelen. Op het gebied van ao/ic moet momenteel een stevige inhaalslag plaatsvinden. Gezien de omvang van de werkzaamheden en het feit dat ao/ic binnen het takenpakket van de bedrijfsvoering in de nieuwe organisatie geen plek heeft gekregen is het uitbreiden van de formatie met 2 Fte noodza kelijk. In 2007 is met behulp van externe ondersteuning gestart met het opzetten van de belang rijkste ao/ic processen. De kosten van inhuur (1 medewerker) belopen momenteel rond de 85.000,= op jaarbasis. Het aantrekken van 2 vaste medewerkers is noodzakelijk om de in middels gestarte opbouw van de ao/ic in de organisatie te verankeren en er tevens voor te zorgen dat een en ander naar de toekomst toe ook actueel zal worden gehouden. Tot het moment dat bedoelde vaste medewerkers zijn aangetrokken zal tijdelijke inhuur noodzakelijk blijven om te voorkomen dat het reeds in gang gezette proces stil zal vallen. Het vast benoemen van 2 medewerkers ao/ic zal een structurele last opleveren van naar ver wachting 100.000,= per jaar. Daar staat tegenover dat de huidige kosten voor inhuur voor ao/ic maar ook de aanvullende werkzaamheden die tengevolge van een gebrekkige ao/ic moeten worden uitgevoerd (door de accountant, inhuur om zaken ad hoe uit te zoeken, financiële risico's Status: Raadsvergadering Agendapunt Eerdere behandeling Portefeuillehouder Behandelend ambtenaar burgemeester mr. P. Schadd-de Boer P. Meulenbelt telefoon: 0566-629361, e-mail: meulenbeltp@boarnsterhim.nl 24 juni 2008 4.12 (A-stuk) 10 juni 2008 besluitvormend 4 12 voorstel uitbreiding formatie administratieve organisatie/odpm/1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 121