Het IHP heeft derhalve zowel het karakter van een beleidsnotitie als van een planningsdocument. In het IHP wordt een inhoudelijk kader gegeven voor het omgaan met de betreffende accommo daties. Op basis van wet- en regelgeving worden hierover tevens richtinggevende uitspraken ge daan. Daarnaast maakt het IHP inzichtelijk welke voorzieningen noodzakelijk zijn vanuit oogpunt van capaciteit, inhoudelijke ontwikkelingen, wettelijke en technische eisen. Door dit laatste biedt het IHP houvast op het niveau van de besluitvorming met betrekking tot de relatie tussen "nood zakelijke" voorzieningen en noodzakelijke investeringen. Daarmee biedt het IHP een handvat bij het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de onderwijshuisvesting. Een IHP is een instrument dat de volgende informatie biedt: het geeft zicht op de inhoudelijke en onderwijskundige ontwikkelingen die binnen de scho len en gymnastieklokalen vorm gegeven moeten worden en de gevolgen die dit idealiter moet hebben voor het ruimtegebruik; het maakt inzichtelijk welke normen en criteria worden gehanteerd voor de invulling van de geformuleerde visie en uitgangspunten; het geeft inzicht in de verwachte ontwikkeling ten aanzien van de benodigde en beschik bare capaciteit van de lokaalruimte en 1e inrichting meubilair en onderwijsleerpakket; het maakt inzichtelijk, welk meerjarenonderhoud noodzakelijk is; het koppelt de "noodzakelijke voorzieningen" aan een meerjaren kostenoverzicht; De aan een IHP verbonden voordelen bestaan uit: het bieden van inzicht in en daarmee mogelijkheden tot het bevorderen van een efficiënte inzet van de gebouwenvoorraad; schoolbesturen en gemeente krijgen beiden houvast met betrekking tot: de richting van het huisvestingsbeleid in de komende jaren en het moment van oplossen van de aanwezige knelpunten; het (potentiële) beslag op begrotingsmiddelen voor onderwijshuisvesting voor de komende jaren. Status IHP Dit Integraal Huisvestingsplan is in samenspraak met het onderwijsveld opgesteld en is gebaseerd op de werking van het consensusmodel. Op lokaal niveau worden daarmee de beleidsuitgangs punten, visie, richting en afspraken voor het huisvestingsbeleid vastgelegd. Verder wordt met dit plan een meerjarige planning van de huisvestingsvoorzieningen verkregen. Eén van de gevolgen van het consensusmodel is dat daarmee een gezamenlijke verantwoordelijkheid ligt (gemeente en schoolbesturen) voor de uitvoering van het huisvestingsbeleid en de inzet van de middelen. De schoolbesturen hebben vanuit deze gezamenlijke verantwoordelijkheid afgezien van huisves- tingsaanvragen en onderwijskundige aanpassingen op korte termijn en gekozen voor perspectief op langere termijn. Indien de gemeente zou kiezen voor de ondergrens van haar zorgplicht zou dit op korte termijn kunnen leiden tot meer aanvragen en een grotere investeringsbehoefte, maar ook tot meer kosten op de lange termijn. Concreet zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een schoolbestuur toch een beroep doet op onderhoud, renovatie of onderwijskundige aanpassingen terwijl op termijn nieuwbouw moet plaatsvinden. Nu ziet men van dergelijke aanvragen af mits er op redelijke termijn perspectieven worden geboden. Gezien de keuzes die uw raad heeft gemaakt bij de Doorkijk 2008 (IHP was opgenomen als afweegbare post) is het duidelijk dat er nu geen middelen beschikbaar zijn voor het realiseren van het IHP. Pagina 2 4 16 Raadsvoorstel IHP/szmm/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 134