Het IHP heeft derhalve zowel het karakter van een beleidsnotitie als van een planningsdocument.
In het IHP wordt een inhoudelijk kader gegeven voor het omgaan met de betreffende accommo
daties. Op basis van wet- en regelgeving worden hierover tevens richtinggevende uitspraken ge
daan. Daarnaast maakt het IHP inzichtelijk welke voorzieningen noodzakelijk zijn vanuit oogpunt
van capaciteit, inhoudelijke ontwikkelingen, wettelijke en technische eisen. Door dit laatste biedt
het IHP houvast op het niveau van de besluitvorming met betrekking tot de relatie tussen "nood
zakelijke" voorzieningen en noodzakelijke investeringen. Daarmee biedt het IHP een handvat bij
het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de onderwijshuisvesting.
Een IHP is een instrument dat de volgende informatie biedt:
het geeft zicht op de inhoudelijke en onderwijskundige ontwikkelingen die binnen de scho
len en gymnastieklokalen vorm gegeven moeten worden en de gevolgen die dit idealiter
moet hebben voor het ruimtegebruik;
het maakt inzichtelijk welke normen en criteria worden gehanteerd voor de invulling van
de geformuleerde visie en uitgangspunten;
het geeft inzicht in de verwachte ontwikkeling ten aanzien van de benodigde en beschik
bare capaciteit van de lokaalruimte en 1e inrichting meubilair en onderwijsleerpakket;
het maakt inzichtelijk, welk meerjarenonderhoud noodzakelijk is;
het koppelt de "noodzakelijke voorzieningen" aan een meerjaren kostenoverzicht;
De aan een IHP verbonden voordelen bestaan uit:
het bieden van inzicht in en daarmee mogelijkheden tot het bevorderen van een efficiënte
inzet van de gebouwenvoorraad;
schoolbesturen en gemeente krijgen beiden houvast met betrekking tot:
de richting van het huisvestingsbeleid in de komende jaren en het moment van
oplossen van de aanwezige knelpunten;
het (potentiële) beslag op begrotingsmiddelen voor onderwijshuisvesting
voor de komende jaren.
Status IHP
Dit Integraal Huisvestingsplan is in samenspraak met het onderwijsveld opgesteld en is gebaseerd
op de werking van het consensusmodel. Op lokaal niveau worden daarmee de beleidsuitgangs
punten, visie, richting en afspraken voor het huisvestingsbeleid vastgelegd. Verder wordt met dit
plan een meerjarige planning van de huisvestingsvoorzieningen verkregen. Eén van de gevolgen
van het consensusmodel is dat daarmee een gezamenlijke verantwoordelijkheid ligt (gemeente en
schoolbesturen) voor de uitvoering van het huisvestingsbeleid en de inzet van de middelen.
De schoolbesturen hebben vanuit deze gezamenlijke verantwoordelijkheid afgezien van huisves-
tingsaanvragen en onderwijskundige aanpassingen op korte termijn en gekozen voor perspectief
op langere termijn. Indien de gemeente zou kiezen voor de ondergrens van haar zorgplicht zou dit
op korte termijn kunnen leiden tot meer aanvragen en een grotere investeringsbehoefte, maar ook
tot meer kosten op de lange termijn.
Concreet zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een schoolbestuur toch een beroep doet op
onderhoud, renovatie of onderwijskundige aanpassingen terwijl op termijn nieuwbouw moet
plaatsvinden. Nu ziet men van dergelijke aanvragen af mits er op redelijke termijn perspectieven
worden geboden. Gezien de keuzes die uw raad heeft gemaakt bij de Doorkijk 2008 (IHP was
opgenomen als afweegbare post) is het duidelijk dat er nu geen middelen beschikbaar zijn voor
het realiseren van het IHP.
Pagina 2
4 16 Raadsvoorstel IHP/szmm/2