vermeld worden dat met de woningbouwvereniging wordt gekeken naar een alternatieve vorm van
financiering.
Als blijkt dat de investeringen de beschikbare middelen overschrijden, zullen de urgentiecriteria bepa
len welke voorzieningen het eerste gerealiseerd kunnen worden. Het enkel toepassen van de urgen
tiecriteria betekent nog niet dat de gemeente alle voorzieningen die het beschikbare budget over
schrijden financieel kan weigeren, zie hiervoor hoofdstuk 5 IHP "Zorgplicht annex Budgetrecht". De
zorg voor adequate huisvesting betekent ook dat het vastgestelde budget minimaal zo groot dient te
zijn dat:
o iedere groep leerlingen een dak boven het hoofd kan worden geboden;
o voor de goede voortgang van het onderwijs absoluut noodzakelijke uitgaven voor onderhoud,
aanpassingen e.d. worden vergoed;
o voor alle aanwezige leerlingen de eerste aanschaf van onderwijsleerpakket/leer- en hulpmid
delen en meubilair wordt vergoed.
Los van het feit of het budget het op dat moment toelaat of niet, zullen deze voorzieningen altijd
moeten worden toegekend. Hiermee is dus een ondergrens voor het voorzieningenniveau aangege
ven.
Tot slot rest de opmerking dat de noodzakelijke onderhoudskosten voor de scholen in Akkrum en
Grou, die participeren in het project brede school, in een separaat advies ter besluitvorming wor
den voorgelegd aan uw Raad.
Uitvoering;
De uitvoering van het IHP kan pas plaatsvinden als er financiële middelen door de Raad, na goed
keuring van de provinciaal toezichthouder, voor beschikbaar worden gesteld.
Positionering onderwijshuisvesting binnen de gemeentelijke organisatie
Na vaststelling van het IHP zal de aanvraagprocedure relatief eenvoudiger worden. Dit betekent
dat er geen individuele aanvragen meer hoeven plaats te vinden. Wel zijn de volgende werkzaam
heden van belang:
jaarlijks actualiseren en vaststellen IHP;
actualisering en vaststelling verordening onderwijshuisvesting;
implementatie nieuwe ontwikkelingen;
voortdurend communicatie met het veld.
Deze werkzaamheden hebben een structureel karakter en zijn zeer specialistisch. De werkzaam
heden zijn nauw verwant met het onderwijsbeleid. Derhalve worden deze werkzaamheden onder
gebracht bij de afdeling Beleidsontwikkeling en Projecten. De voorbereiding en begeleiding van de
(technische) uitvoering wordt door Openbare Werken verzorgd.
Communicatie:
Het IHP is tot stand gekomen in nauw overleg met de schoolbesturen.
In het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) van 24 oktober 2007 hebben de schoolbe
sturen ingestemd met het Integraal Huisvestingsplan. Tevens hebben de schoolbesturen hun zorg
uitgesproken over de bekostiging van het IHP door de gemeente. In de begroting 2008 is in het
meerjareninvesteringsplan de investeringsbehoefte op basis van het IHP vertaald, echter er is
geen dekking voor deze benodigde investeringen.
Het IHP geeft de gemeente de mogelijkheid om onderwijshuisvesting en de hieruit voortvloeiende
investeringsbehoefte tijdig inzichtelijk te maken en hiervoor, indien mogelijk, tijdig middelen te re
serveren. Het OOGO is van mening dat het vaststellen van het IHP door de gemeenteraad, de
Pagina 7
4 16 Raadsvoorstel IHP/szmm/7