Het is denkbaar dat andere mogelijkheden van beheer van de havens inning van gelden) tot
een nog beter resultaat kunnen leiden. Gedacht kan worden aan de informatievoorziening, de wij
ze van inning van de gelden enz. De werkzaamheden rondom het Waterfront bieden ook moge
lijkheden om zoiets efficiënter in te richten. Wij zullen ons daar de komende tijd nader op oriënte-
Inkomsten en uitgaven
Op basis van enkele aannamen kan becijferd worden dat de uitgaven ruim 125.000 belopen.
Dat komt door een tweetal posten die zijn toegevoegd. Allereerst zijn de kosten voor de haven
meesters geraamd op ruim 85.000 excl btw. Als tweede is een bedrag voor vervanging en
reparatie van steigers opgenomen van 40.000,= excl .btw omdat aan grote delen van de -wat
oudere- steigers onderhoud dringend noodzakelijk is.
De inkomsten uit de liggelden zijn gebaseerd op de nieuwe tarieven voor 2008 van €1,= per m1
boot lengte waarbij voor de aantallen boten de gegevens van 2001 zijn gehanteerd. Ook voor het
aantal personen is dat gedaan.
Uit de bijlage valt op te maken dat we ca. 125.000 meer uitgeven maar dat we aan inkomsten
ruim 148.000,= binnen denken te halen. Daar staat een "verlies "van 20.000,= aan pacht
tegenover en dus is er een (beperkt) gunstig resultaat wat uiteindelijk de begroting ten goede
komt en het nadelig saldo vermindert (afgezien van de 40.000,= tbv onderhoud).
Anders gezegd, het beheer van de haven - voor in ieder geval dit jaar- in eigen hand nemen is fi
nancieel beter dan het was.
Er is overleg gevoerd met:
Tjeerd Hoogeveen, Herman Bierma, Johan Apperloo
Aquamarina, dhrn Ypma.
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Wettelijke verplichting?
Contractuele verplichting?
Onuitstelbaar?
On vermijdeiijk?
ja
Maatschappelijk onaanvaardbaar?
ja
INKOMSTEN:
Geoormerkt?
Ja ten gunste van de haven en voorzieningen als steigers enz.
Inzet onuitstelbaar?
Inzet onvermijdelijk?
Pagina 2
4 18 raadsvoorstel exploitatie havens en ligplaatsen Grou/owjt/2