f. Beheer op orde
In de "Doorkijk" en de perspectiefnota hebben wij aangegeven dat het beheer van de ge
meentelijke eigendommen niet op orde is. Niet op orde in de zin dat er in verschillende situa
ties sprake is van achterstalligheid. Ook niet op orde in de zin van het hebben van een juist
inzicht, voldoende kennis van de mate van achterstalligheid, de te nemen maatregelen, de
fasering, waarin dat dient te gebeuren en de kosten, die dat met zich meebrengt. Wel meld
den wij uw raad reeds dat op enige terreinen (huisvesting onderwijs, baggeren, sportvelden,
monumenten) aanzienlijke extra financiële middelen nodig zijn. Wij missen dus beheerplannen
en de financiële vertaling daarvan in de (meerjaren)begroting. In de komende jaren dient hoge
prioriteit te worden gegeven aan de oplossing van dit probleem.
g. Bedrijfsvoering
Ook de bedrijfsvoering is nog niet op orde. Wij hebben u daarover bij verschillende gelegen
heden geïnformeerd. De organisatie ondervindt nog steeds veel hinder van een te groot aan
tal vacatures. Verschillende nieuwe ontwikkelingen (WABO, BAG, digitale dienstverlening,
etc.) moeten in de nieuwe organisatie worden ingevoerd. Het planning en controlinstumenta-
rium wordt conform eerdere notities verbeterd. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van een
goed personeelsinstrumentarium. We maken weliswaar goede stappen vooruit, maar de weg
naar het beoogde doel is niet eenvoudig en zal nog veel inspanning vergen.
De verbinding van deze speerpunten wordt gevormd door het volgende begrip: leefbaarheid. Wij
willen ons sterk maken voor een leefbaar Boarnsterhim, voor vitale dorpen. Daarbij mag onze sa
menleving er niet vanuit gaan dat de overheid voor alle welbevinden goed is. Wij zeggen dat niet
omdat onze financiële middelen (te) beperkt zijn. Wij stellen dat wel op basis van de erkenning
dat de door de overheid maakbare samenleving niet bestaat. Die samenleving dient te worden
gemaakt door de burgers, particuliere instellingen, bedrijven, etc. Particulier initiatief is voor een
goede ontwikkeling van de samenleving van het allergrootste belang. De rol van de overheid is
een faciliterende, waarbij zij haar beperkingen goed onder ogen dient te zien.
Het in heel beknopte zin beschrijven van de genoemde speerpunten dient niet zo te worden uitge
legd dat alle ten behoeve van het bereiken van de op die terreinen eerder gestelde doelen buiten
de heroverwegingsdiscussie worden geplaatst. Het betekent wel dat aan andere beleidsterreinen
dan de daar beschreven terreinen een lagere prioriteit wordt toegekend. Bij de heroverweging van
beleid willen wij bij voorkeur het bestaande en in gang gezette nieuwe beleid op die terreinen zo
lang mogelijk ontzien. Dat zal echter niet mogelijk zijn en daarom moeten ook binnen die beleids
terreinen scherpe keuzes worden gemaakt. In de volgende paragraaf wordt dat duidelijk. De dis
cussie moet dus inderdaad gaan over de vraag welk voorzieningenniveau wij nog in stand kunnen
houden. Wij zullen alle creativiteit moeten steken in de ontwikkeling van ideeën hoe wij met min
der middelen enerzijds, met slimme oplossingen anderzijds, toch een aanvaardbaar voorzienin
genniveau in stand kunnen houden. Die discussie willen wij met uw raad voeren. Daarbij zijn wij
vanzelfsprekend ons ervan bewust dat wij de samenleving daarbij moeten betrekken.
Financiële stand van zaken
1Financieel technische consequenties voorjaarsnota
1.1 In de dekking van het nadelig saldo van de begrotingswijziging 2008 is niet voorzien.
Omdat geen dekking aanwezig is, maar de daar genoemde voorstellen tot wijziging wel
onvermijdbaar, c.q. onuitstelbaar zijn, wordt voorgesteld de begrotingswijziging te dek
ken uit het saldo onvoorzien. Bij de jaarrekening 2008 zal uiteindelijk worden voorgesteld
het saldo van incidenteel en structureel onvoorzien via resultaatbestemming ten last te
brengen van de algemene reserve.
Pagina 3
4 02 Voorjaarsnota 2008 brief en voorstel/3
3/11