f. Beheer op orde In de "Doorkijk" en de perspectiefnota hebben wij aangegeven dat het beheer van de ge meentelijke eigendommen niet op orde is. Niet op orde in de zin dat er in verschillende situa ties sprake is van achterstalligheid. Ook niet op orde in de zin van het hebben van een juist inzicht, voldoende kennis van de mate van achterstalligheid, de te nemen maatregelen, de fasering, waarin dat dient te gebeuren en de kosten, die dat met zich meebrengt. Wel meld den wij uw raad reeds dat op enige terreinen (huisvesting onderwijs, baggeren, sportvelden, monumenten) aanzienlijke extra financiële middelen nodig zijn. Wij missen dus beheerplannen en de financiële vertaling daarvan in de (meerjaren)begroting. In de komende jaren dient hoge prioriteit te worden gegeven aan de oplossing van dit probleem. g. Bedrijfsvoering Ook de bedrijfsvoering is nog niet op orde. Wij hebben u daarover bij verschillende gelegen heden geïnformeerd. De organisatie ondervindt nog steeds veel hinder van een te groot aan tal vacatures. Verschillende nieuwe ontwikkelingen (WABO, BAG, digitale dienstverlening, etc.) moeten in de nieuwe organisatie worden ingevoerd. Het planning en controlinstumenta- rium wordt conform eerdere notities verbeterd. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van een goed personeelsinstrumentarium. We maken weliswaar goede stappen vooruit, maar de weg naar het beoogde doel is niet eenvoudig en zal nog veel inspanning vergen. De verbinding van deze speerpunten wordt gevormd door het volgende begrip: leefbaarheid. Wij willen ons sterk maken voor een leefbaar Boarnsterhim, voor vitale dorpen. Daarbij mag onze sa menleving er niet vanuit gaan dat de overheid voor alle welbevinden goed is. Wij zeggen dat niet omdat onze financiële middelen (te) beperkt zijn. Wij stellen dat wel op basis van de erkenning dat de door de overheid maakbare samenleving niet bestaat. Die samenleving dient te worden gemaakt door de burgers, particuliere instellingen, bedrijven, etc. Particulier initiatief is voor een goede ontwikkeling van de samenleving van het allergrootste belang. De rol van de overheid is een faciliterende, waarbij zij haar beperkingen goed onder ogen dient te zien. Het in heel beknopte zin beschrijven van de genoemde speerpunten dient niet zo te worden uitge legd dat alle ten behoeve van het bereiken van de op die terreinen eerder gestelde doelen buiten de heroverwegingsdiscussie worden geplaatst. Het betekent wel dat aan andere beleidsterreinen dan de daar beschreven terreinen een lagere prioriteit wordt toegekend. Bij de heroverweging van beleid willen wij bij voorkeur het bestaande en in gang gezette nieuwe beleid op die terreinen zo lang mogelijk ontzien. Dat zal echter niet mogelijk zijn en daarom moeten ook binnen die beleids terreinen scherpe keuzes worden gemaakt. In de volgende paragraaf wordt dat duidelijk. De dis cussie moet dus inderdaad gaan over de vraag welk voorzieningenniveau wij nog in stand kunnen houden. Wij zullen alle creativiteit moeten steken in de ontwikkeling van ideeën hoe wij met min der middelen enerzijds, met slimme oplossingen anderzijds, toch een aanvaardbaar voorzienin genniveau in stand kunnen houden. Die discussie willen wij met uw raad voeren. Daarbij zijn wij vanzelfsprekend ons ervan bewust dat wij de samenleving daarbij moeten betrekken. Financiële stand van zaken 1Financieel technische consequenties voorjaarsnota 1.1 In de dekking van het nadelig saldo van de begrotingswijziging 2008 is niet voorzien. Omdat geen dekking aanwezig is, maar de daar genoemde voorstellen tot wijziging wel onvermijdbaar, c.q. onuitstelbaar zijn, wordt voorgesteld de begrotingswijziging te dek ken uit het saldo onvoorzien. Bij de jaarrekening 2008 zal uiteindelijk worden voorgesteld het saldo van incidenteel en structureel onvoorzien via resultaatbestemming ten last te brengen van de algemene reserve. Pagina 3 4 02 Voorjaarsnota 2008 brief en voorstel/3 3/11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 66