wareprogramma's die momenteel her en der in ons gemeentehuis in gebruik zijn en waarvan di
verse programma's niet meer up to date zijn. Er bestaan meerdere opties ter uitvoering ook voor
wat betreft de automatisering die onder de loep worden genomen. Ook de samenwerking met
Leeuwarden maakt daarvan deel uit.
Na een eerste inventarisatie is inmiddels duidelijk geworden dat er gedurende enkele maanden
een forse ambtelijke tijdsinzet gepleegd moet worden om de Wabo in te kunnen voeren. Tijd die
binnen de huidige organisatie niet beschikbaar is.
Het implementeren van de Wabo betekent meer dan het louter samenvoegen van een aantal ver
gunningprocedures tot één omgevingsvergunning. Indien dat het geval zou zijn, dan zouden ge
meenten achter het loket, in de backoffice, alsnog met naast elkaar lopende procedures van doen
hebben. Het gaat er om effectiviteits- en efficiencyslagen te maken, zodanig dat de gemeente
over de gehele linie tot een betere prestatie en dienstverlening komt. Aldus heeft de implementa
tie van de Wabo veelzijdige kanten. Eventueel noodzakelijke veranderingen staan niet op zich,
maar hebben relaties met lopende ontwikkelingen op het gebied van de basisregistratie adressen
en gebouwen (BAG), de komende wijziging van de Wet ruimtelijke ordening, de inrichting van een
landelijke voorziening (LVO) voor het digitaal indienen van vergunningaanvragen, etc. Deze ont
wikkelingen worden betrokken in het project. De BAG speelt een belangrijke rol in een eenduidige
adresaanduiding en is om die reden van groot belang voor de uitvoering van de Wabo.
Om geen onnodige vertraging in het implementatieproces van de Wabo op te lopen is het wel
noodzakelijk een voorbereidingskrediet van de raad te krijgen omdat er in de voorbereidingsfase
kosten gemaakt moeten worden waarvoor dekking aanwezig moet zijn. Onderzoek moet worden
gedaan naar de gewenste wijze van uitvoering binnen de ambtelijke organisatie, de facilitering
van die werkprocessen in de vorm van de aanschaf van benodigde programmatuur, kosten pro
jectleiderschap etc.
Binnen het ondersteuningsarrangement zoals besproken met de provincie Friesland is uitgegaan
van een grove raming voor de implementatie van het BAG en de Wabo ten bedrage van
150.000,-. Voor de samenwerking met Leeuwarden staat een bedrag van 160.000,- opge
nomen. De provincie heeft aangegeven een kredietaanvraag positief te beantwoorden gezien het
wettelijke karakter van zowel de invoering Wabo als ook de BAG. Voor de BAG zal overigens een
afzonderlijk voorstel worden aangeboden.
Gezien de omvang van het project Wabo is een voorbereidingskrediet van 75.000,-
noodzakelijk. Bij de definitieve kredietaanvraag zal dit voorbereidingskrediet worden verrekend
met een gespecificeerd overzicht van de tot dan toe gemaakte kosten.
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Invoering van de Wabo is een wettelijke verplichting. Gezien de omvang en het moment van op
levering van het project is er sprake van een niet uitstelbaar en onvermijdelijk project.
CONSTATERING BESLISBOOM
Financiën:
Ondersteuningsarrangement provincie Friesland, dekking ten laste van de administratieve post
onvoorzien incidenteel.
Pagina 2
4 03 Raadsvoorstel Wabo-krediet versie l/pztv/2