5.2.2 Tijdpad en planning werkzaamheden: de vervolgstappen
Voor de keuze van het realiseren van spoor 2 is een tijdpad opgesteld waarin de volgende
werkzaamheden zijn gepland:
i. Overleg programma's van eisen;
ii. Technische vertaling PVE en definiëren kwaliteitseisen (output);
iii. Vaststellen gewenste aanbestedingsvorm;
iv. Aanbestedings- en gunningsproces;
v. Voorbereiding bouw;
vi. Uitvoering bouw;
vii. Oplevering en ingebruikname.
De gehele planning is erop gericht dat de scholen zo snel mogelijk worden gerealiseerd. Dat
betekent dat na de besluitvorming wordt begonnen met het opstellen van een programma
van eisen waarin de kwaliteitseisen worden opgenomen. Naar verwachting kan dit op 1
november 2008 gereed zijn. Op basis van het programma van eisen kan een aanbeste
dingsprocedure voor de ontwerpfase worden gestart, waarna het ontwerp en bestek kan
worden opgesteld. Naar verwachting kan de aanbestedingsprocedure voor de bouw rond 1
juli 2009 aanvangen. De gunning van de bouw wordt voorzien voor eind oktober 2009. De
bouwvoorbereiding en de bouw vergt 15 maanden, zodat de ingebruikname van de scholen
op 1 mei 2011 mogelijk is.
In bijlage 5 is een gedetailleerd planningoverzicht opgenomen
5.2.3 Risico's
Bij de keuze voor het realiseren van alleen scholen kunnen enkele risico's worden onder
kend. De risico's zijn in bijlage 5 toegelicht. Enkele risico's zullen tot financiële consequen
ties leiden. Dat betreft de kosten voor het instandhouden van gemeentelijke accommoda
ties en de kosten wegens areaaluitbreiding.
Door alleen scholen te realiseren zullen bepaalde gemeentelijke accommodaties in stand
moeten worden gehouden. Via afzonderlijke voorstellen zullen wij de raad hiervoor krediet
vragen. Een eerste inschatting leidt tot een structurele last van 217.000. Dit vraagt ech
ter een separate afweging door de Raad.
Met de kosten van onderhoudskosten e.d. als gevolg van areaaluitbreiding van de brede
school/ocaf/es Grou en Akkrum is geen rekening gehouden in de meerjarenbegroting. Naar
verwachting zal dit jaarlijks een bedrag van 18.000 vragen.
6. Voorstel
Spoor 1 geniet de voorkeur van het college. Gezien de financiële consequenties van spoor
1mede in relatie tot de financiële positie van de gemeente is spoor 1 echter niet te beta
len.
Spoor 2, de variant met alleen scholen is structureel goedkoper dan spoor 1maar kan ook
niet binnen de financiële kaders van het raadsbesluit van 9 oktober 2007 worden gereali
seerd. Gezien de bouwkundige staat van de huidige schoolgebouwen is het noodzakelijk
dat nieuwbouw wordt gepleegd. Het college vindt het echter maatschappelijk niet accepta-
Pagina 8
raadsvoorstel BS 17 juni 2008 (versie 1.0)1 /8