De financiële gevolgen van de voorgelegde financiële stukken voor Boarnsterhim zijn nominaal:
Jaar; 2008 2009 2010 2011 2012
Deelnemersbijdrage: €57.815 72.000 €73.440 74.909 76.407
Bijdrage baggerfonds: 8.665 8.665 8.665 8.665 8.665
Voor 2009 is de bijdrage van Boarnsterhim ruim 14.000 hoger, oplopend tot ruim 18.500
hoger in 201 2.
In de bij dit voorstel ter inzage liggende stukken is een uitvoerige financiële toelichting op de be
groting en meerjarenbegroting gevoegd.
De door te voeren verhoging van de gemeentelijke bijdragen komt voor onze gemeente in financi
eel opzicht op een ongelegen moment. De verhoogde bijdrage legt een extra beslag op de beperk
te middelen en op de ingezette bezuinigingsoperatie. Dat neemt niet weg dat het van groot be
lang is dat de door inwoners en binnen- en buitenlandse bezoekers geroemde Marrekrite-
ligplaatsen op een goede wijze in stand worden gehouden. Wij hebben de stellige indruk dat de
verhoging onvermijdelijk is. Tenminste, als het uitgangspunt van een goede instandhouding van
de voorzieningen onverkort blijft gelden.
Wel zijn wij van mening dat er doelgroepen zijn die veel profijt hebben van de Marrekritevoorzie-
ningen en activiteiten, maar die meer zouden kunnen doen aan een daadwerkelijke financiële on
dersteuning. Wij vinden dat het bestuur van de Marrekrite die doelgroepen specifiek moet bena
deren om ook een duit in het zakje te doen. Met name valt dan te denken aan bootverhuurders
die van elke bemanning die een boot huurt een van een wimpel afgeleid bedrag zou kunnen vra
gen. Bij een goede uitleg van de activiteiten van de Marrekrite en het verkrijgen van de wimpel,
moet naast de bestaande bijdragen van de individuele watersporters via de watersportverenigin
gen een belangrijke afdracht van huurders van boten via de bootverhuurder mogelijk zijn.
Beleidskader:
Sinds 21 augustus 1984 neemt de gemeente Boarnsterhim deel in de gemeenschappelijke rege
ling Recreatieschap voor het Friese Waterland "De Marrekrite" In de gemeenschappelijke regeling
staan de financiële verplichtingen van de deelnemers.
Alternatieven:
Als het uitgangspunt wordt gehanteerd dat de Marrekriteligplaatsen en andere voorzieningen als
betonning, bebakening en activiteiten als uniformering brugbedieningstijden en automatisering en
afstandbediening van bruggen in stand dienen te blijven, is er geen alternatief. Door de schaal-
groo te, medefinanciering van de provincie, beter gebruik van subsidiemogelijkheden en uniforme
ring van voorzieningen en het onderhoud daarvan kunnen de aanbestedingen veel effectiever
worden uitgevoerd dan bij individuele aanpak van de gemeente mogelijk is.
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Wettelijke verplichting?
Zodra het algemeen bestuur van het recreatieschap de begroting heeft vastgesteld zijn de deel
nemers in de gemeenschappelijke regeling verplicht de bijdrage waarvoor zij in de begroting vol
gens de overeengekomen verdeelsleutel zijn gehouden, op te nemen in hun begroting. Zo ook
Boarnsterhim.
Pagina 2
3 15 Bophb 804 begroting 2009 Marrekrite/bphb/2