satie en interne controle. Deze laatste acties konden helaas niet budgettair neutraal worden uit
gevoerd maar zijn wel noodzakelijk.
Voor het derde en vierde kwartaal 2008 wordt momenteel gewerkt aan een tweede herstelactie
om de dienstverlening beter te laten verlopen en de organisatie verder in control te brengen.
Daarbij gaat het met name om de frontoffice en backoffice functies alsmede het verfijnen van de
managementstructuur.
Vakgroep Financiën
De onrust onder het personeel van de vakgroep n.a.v. gebeurtenissen in 2007 is weggenomen,
de sfeer binnen het team is aanzienlijk verbeterd. De vacatures financiële consulenten en finan
cieel controller zijn ingevuld. De adviesrol wordt steeds beter opgepakt. Momenteel wordt bin
nen de vakgroep gebruik gemaakt van ondersteuning via de wet werk en bijstand, (opdoen werk
ervaring) Deze collega's dragen bij aan een goede ondersteuning op het administratief technische
werk. De financiële planning en control wordt gestructureerd opgepakt: jaarkalender P&C-cyclus
wordt per onderwerp afzonderlijk in MO en college gebracht waarbij steeds meer naar een geïn
tegreerde planning wordt toegewerkt. Daarnaast krijgen de afdelingen steeds meer verantwoor
delijkheden binnen de planning en controlcyclus welke passen bij de gekozen organisatie filosofie
van integraal management.
Vakgroep Documentaire informatievoorziening (archief)
De DIV taak alsmede het archief van de gemeente kenden op een aantal gebieden stevige achter
standen. Inmiddels is gestart met het opschonen van het archief alsmede het op orde brengen
van een aantal grotere dossiers waaronder het bouw- en woningtoezichtarchief.
Vakgroep P en O
De vakgroep P en O heeft een redelijk hectische periode achter de rug zeer zeker gezien het grote
aantal in te vullen vacatures. Daarnaast heeft de vakgroep, ondanks alle drukte, kans gezien de
personeelsdossiers op orde te brengen, periodiek de overzichten inhuur derden te produceren, het
functieboek en de functiewaardering in een afrondende fase te brengen en voorbereidingen te
treffen voor de overgang van het personele en salarissysteem naar de gemeente Leeuwarden.
Daarnaast zijn nagenoeg alle personeelsdossiers opgeschoond en compleet gemaakt zodat begin
2009 gestart kan worden met het invoeren en digitaliseren van de noodzakelijke bedrijfsvoe-
ringsgegevens.
Juridische zaken
De gemeentelijke APV is aan herziening toe. Inmiddels is de herziening in een vergevorderd stadi
um Verder is gewerkt aan een digitaal toegankelijke verordeningenbank waarin alle verordenin
gen staan opgenomen maar waar ook kan worden bijgehouden welke verordeningen moeten
worden herzien, vernieuwd of kunnen vervallen. De nota juridische kwaliteitzorg is inmiddels af
gerond. Hieruit komen diverse te zetten stappen om het juridische beleid van de gemeente verder
aan te scherpen en beter in te bedden in de control van de gemeentelijke organisatie.
Toezicht en handhaving
Het toezicht alsmede de handhaving binnen de gemeente Boarnsterhim was begin 2007 slecht
ontwikkeld. Gebrek aan menskracht in het veld, gebrek aan voldoende juridische kennis en een te
goedmoedig beleid richting de bevolking waren er de oorzaak van dat onvoldoende slagkracht
binnen dit bijzondere vakgebied kon worden ontwikkeld. Daarnaast bestonden er behoorlijke ach
terstanden in de handhavingstaken. Inmiddels is het team toezicht en handhaving op sterkte en
wordt er volop gewerkt aan het wegwerken van de achterstanden uit het verleden, het op pro
fessionele wijze aanpakken van nieuwe handhavingszaken en het stroomlijnen van de werkpro-
Pagina 6
2 04 informerend raadsvoorstel realisatie bedrijfsvoeringsprojecten/odpm/6