Grou Noord
In de aanbiedingsbrief Begroting 2009 hebben we u de verkoop van Grou Noord
aangekondigd om daarmee netto 4.0 min opbrengst te genereren ter reductie van het
gemeentelijke tekort in het meerjarenperspectief. Hoewel deze transactie in directe zin
losstaat van de brede scholen is dit element wel betrokken in de gesprekken met de
strategische partner. Welkom heeft daarbij aangegeven de genoemde netto opbrengst als
realistisch te beoordelen mits het ontwikkelplan Grou Noord voldoende mogelijkheden biedt.
Over dit laatste is nauw overleg met de Provinsje gevoerd omdat Grou Noord is
genomineerd binnen de pilot Landelijk Wonen (met stringente provinciale eisen aan de
ruimtelijke kwaliteit en de woningbouwopgave). Dit ambtelijke overleg maakt duidelijk dat er
voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor Grou Noord aanwezig lijken.
Aanbestedinqsiurisprudentie; andere positie strategische partner
Zoals aangegeven zijn wij de besprekingen met Welkom ingegaan met als uitgangspunten
a. de strategische partner ontwikkelt, realiseert en exploiteert de brede scholen
b. de strategische partner financiert fors mee
c. de strategische partner levert kennis en ervaring
In de afgelopen maanden werd echter duidelijk dat een 1-op-1-relatie niet mogelijk is gezien
het aanbestedingsrecht. Actuele berichtgeving (sept/okt jl) geeft aan dat een gemeentelijke
overheid op veel meer fronten aanbestedingsplichtig is (zie ook de bijlage bij het VNG-
Magazine van medio oktober waarin exact deze problematiek wordt weergegeven).
Consequentie van deze constatering is dat het door Welkom ontwikkelen, realiseren en
exploiteren van de brede scholen niet zondermeer mogelijk is. Deze consequentie noopt ons
om uitgangspunt a. los te laten. Dit betekent (naar de inzichten van dit moment) dat we
uitgaan van een situatie waarbij de gemeente zelf de ontwikkeling, realisatie en exploitatie
ter hand zal (laten) nemen. De uitgangspunten b. en c. blijven echter onverkort geldig.
Resultaten blauwe lijn
Waar staan we op dit moment in het strategisch partnerschap tussen gemeente en Welkom?
Welke resultaten zijn er te behalen? De volgende kernelementen zijn te benoemen waarbij
geldt dat ze wel in onderlinge samenhang (totaalovereenkomst) moeten worden beschouwd:
Resultaten herstructurering
1. Welkom neemt 50% 2.5 min van de beoogde gemeentelijke bijdrage voor
haar rekening (maatschappelijke bijdrage Welkom);
2. Daarmee wordt de gemeentelijke bijdrage gemaximeerd op 2,5 min;
3. De herstructurering gaat verder vanaf 2012 (inzet middelen Welkom) waarbij de
middelen van de gemeente vanaf 2013/2014 beschikbaar moeten komen
(verspreid over drie tot vier jaren);
Resultaten onrendabele top brede scholen
4. Welkom is bereid tegen marktconforme waardering (objectieve taxatie) enkele
locaties af te nemen met een verwachte netto winst 6,0 min voor de gemeente.
Daarmee kan de onrendabele top grotendeels worden gedekt;
5. Welkom is bereid kennis en ervaring te leveren in het vervolgtraject;
Resultaten m.b.t. de totale financiële positie van de gemeente
6. Welkom is bereid Grou Noord af te nemen waarbij minimaal 4,0 min netto
opbrengst mogelijk is als het ontwikkelplan voldoende mogelijkheden biedt;
7. Welkom is bereid op zeer korte termijn (rond jaarwisseling) delen van zowel Grou
Noord als de eerder genoemde locaties af te nemen. Dit heeft 2 belangrijke
positieve effecten: de boekwaardes van die locaties kunnen uit de gemeentelijke
boeken (waardoor geen rentebijschrijving meer nodig is) én de liquiditeitspositie
van de gemeente wordt fors positief beïnvloed (met aldus forse rentevoordelen);
8. Voor alle effecten geldt dat het om substantiële (deels structurele) bedragen gaat.
5