f. er dient een check list te worden opgesteld voor het samenstellen van een bezwaardossier
g. eenmaal per drie weken dient er een hoorzitting te worden gepland.
Aan de hand van deze aanbevelingen is de Verordening commissie bezwaarschriften 2006 aan
gepast. Ook is in de Verordening commissie bezwaarschriften 2008 een aantal aanpassingen
aangebracht waardoor het mogelijk is om sneller tot een afwikkeling van een bezwaarschrift te
komen.
Argumenten:
1.1 Er is een aantal wijzigingen aangebracht in de in 2006 vastgestelde Verordening commissie
bezwaarschriften met als doel de doorlooptijd van de bezwaarschriftenprocedure te verkorten.
Hieronder worden deze wijzigingen per artikel toegelicht
Artikel 3 De samenstelling van de commissie
Het is wenselijk dat aan artikel 3 van de Verordening Commissie Bezwaarschriften een passage
wordt toegevoegd waarin wordt vermeld welke bezwaarschriften tot de competentie van de be
treffende kamer behoren. Door deze toevoeging zal voor een ieder duidelijkheid ontstaan omtrent f
welk bezwaarschrift bij welke kamer ondergebracht hoort te worden. Tot de competentie van de
Algemene Kamer behoort de advisering over bezwaarschriften die niet in de Kamer van de Socia
le Zaken en de Personele Kamer aan de orde komt. De Sociale Kamer adviseert over bezwaar
schriften die voornamelijk liggen op het gebied van de Wet werk en bijstand en de Wet maat
schappelijke ondersteuning. Tot de competentie van de Personele Kamer behoort de advisering
over bezwaarschriften met betrekking tot de rechtspositionele beslissingen met uitzondering van
beslissingen op het terrein van functiewaardering.
Artikel 4 Secretaris
Het is wenselijk om de zinsnede 'al dan niet in overleg met de voorzitter' uit artikel 4 lid 3 van de
Verordening commissie bezwaarschriften van juni 2006 te verwijderen. De voorzitter van de
commissie dient niet betrokken te worden bij de afweging of een bezwaarschrift voor een infor
mele afhandeling in aanmerking komt.
Lid 4
Aan artikel 4 van de Verordening commissie bezwaarschriften van juni 2006 is een vierde lid toe
gevoegd. In dit lid wordt geregeld dat de secretaris, al dan niet in overleg met de voorzitter, de
bevoegdheid heeft om een toets uit te voeren omtrent de ontvankelijkheid van het betreffende
bezwaarschrift. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat op deze manier de secretaris de mogelijk
heid heeft om zelfstandig de ontvankelijkheid te toetsen waardoor er minder bezwaarschriften,
die niet ontvankelijk zijn, toch naar de betreffende commissie doorgestuurd moeten worden. De
secretaris kan, in het geval hij het bezwaarschrift niet ontvankelijk acht, in zijn ontvangstbevesti
ging bezwaarmaker hiervan op de hoogte stellen en bezwaarmaker verzoeken het bezwaarschrift
in te trekken. Besluit bezwaarmaker het bezwaarschrift niet in te trekken dan kan de secretaris,
op grond van artikel 9 lid 2 Verordening commissie bezwaarschriften 2008 en artikel 7:3 sub a
Awb, het bezwaarschrift vereenvoudigd afhandelen, in overleg met de voorzitter.
Artikel 1 7 Uitbrengen advies en verdaging
Lid 2
Tot slot is het wenselijk dat de bevoegdheid tot verdagen van de beslissing op bezwaar, welke
staat omschreven in artikel 17 lid 2 van de Verordening, wordt toegekend aan de secretaris van
de commissie. De secretaris adviseert het bestuursorgaan om tijdig tot verdaging over te gaan
indien hij van oordeel is dat de termijn van artikel 7:10 Awb ontoereikend is voor het uitbrengen
van een advies en het nemen van een beslissing. Door deze bevoegdheid toe te kennen aan de
Pagina 2
3 03 Raadsvoorstel Verordening commissie bezwaarschriften 08 /2