Middels een brief van 22 november 2007 is de aanvrager op de hoogte gesteld van dit advies. De aanvrager is in de gelegenheid gesteld zijn aanvraag in te trekken (binnen 4 weken). Op 8 fe bruari 2008 is er opnieuw een brief gestuurd met een herhaling van de brief van 22 november 2007. Wederom is een termijn van 4 weken gegeven waarbinnen het vrijstellingsverzoek schrifte lijk ingetrokken kon worden. Een kopie van deze brief is via de fax verzonden zodat het tijdens de vergadering van de stichting kon worden besproken. Op 19 juni 2008 is er een herinneringsbrief verzonden waarin verwezen worden naar de eerdere brieven. Op 4 juli 2008 hebben wij een brief ontvangen van de Stichting "Jachthaven Wartena" waarin de stichting ons verzoekt het vrijstellingsverzoek op te schorten. Op 22 juli 2008 hebben wij een brief verzonden waarin wij nog 1 maal een termijn hebben gegeven tot uiterlijk 1 septem ber 2008. Tot op heden hebben wij geen reactie ontvangen van de aanvrager. Argumenten: 1Medewerking aan het plan is ruimtelijk niet wenselijk De betreffende locatie heeft de bestemming "bossingel" in het geldende bestemmingsplan "be stemmingsplan voor de Kern Wartena, partiele herziening 1978 (jachthaven-camping) Deze gronden zijn uitsluitend bestemd voor bossingel; een stacaravan is niet toegestaan. In 1979 is het bestemmingsplan ter goedkeuring toegezonden aan Gedeputeerde Staten (Provin cie Fryslân). GS heeft goedkeuring onthouden voor plaatsing van kampeerwagens, met de moti vering dat het een uitbreiding betreft van verblijfsaccommodatie, terwijl er geen sanerende func tie wordt vervuld. Een capaciteitsuitbreiding in strijd is met het Streekplan en is tevens onge wenst vanwege ruimtelijke en landschappelijke overwegingen. De Raad van State heeft evenwel alsnog goedkeuring verleend, met als motivering dat de kam peermiddelen worden gebruikt door de gebruikers van de jachthaven (en er dus geen sprake is van capaciteitsuitbreiding) en dat de inmiddels aanwezige begroeiing rond het perceel caravans en/of tenten zowel vanaf de weg als vanaf het water bijna geheel aan het oog onttrekt. Hiermee overwegende dat de groengordel gedurende de winter weliswaar minder dicht is, maar dat 20 kampeerwagens naast de 600 aanwezige schepen niet een verdere aantasting van de landschap pelijke waarden hoeven te betekenen. Voor de Raad van State is de aanwezigheid van de groensingel een zeer belangrijke overweging geweest om alsnog goedkeuring te verlenen aan het bestemmingsplan. Door nu een deel van de groensingel weg te halen wordt voorbij gegaan aan het besluit van de Raad van State. 2. Toets aan recreatiebeleid Aan de aanvrager is een alternatief meegegeven, namelijk een verdichting op het bestaande ter rein. Hierbij gaat wij uit van het recreatiebeleid Terherne. Hierin wordt als maximum 30 stacara vans per netto hectare met een maximaal bebouwd oppervlakte van 45 m2 per stacaravan. Het bestaande terrein heeft een oppervlakte van 200 x 50 10.000m2, is 1 hectare. Op het betreffende terrein zouden op basis van dit beleid 30 stacaravans zijn toegestaan. Er is in 1999 een kampeervergunning afgegeven voor het plaatsen van 20 stacaravans. Op de tekening zijn 24 stacaravans aangegeven. Voor deze verruiming van 20 naar 24 is overigens geen juridi sche basis gevonden. Overigens zijn zij geen voorstander van verdichting. Wel van een kwaliteitsverbetering van be staande terreinen, zowel het voorzieningenniveau als de landschappelijke inpasbaarheid. Het sec verruimen van het aantal staanplaatsen met 1 extra maakt dit niet mogelijk. Er moet bij een der- Pagina 2 3 06 Raadsvoorstel weigering extra staanplaats Bdtenstreek 3 te Warten/pznv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 59