f. er dient een check list te worden opgesteld voor het samenstellen van een bezwaardossier g. eenmaal per drie weken dient er een hoorzitting te worden gepland. Aan de hand van deze aanbevelingen is de Verordening commissie bezwaarschriften 2006 aan gepast. Ook is in de Verordening commissie bezwaarschriften 2008 een aantal aanpassingen aangebracht waardoor het mogelijk is om sneller tot een afwikkeling van een bezwaarschrift te komen. Argumenten: 1.1 Er is een aantal wijzigingen aangebracht in de in 2006 vastgestelde Verordening commissie bezwaarschriften met als doel de doorlooptijd van de bezwaarschriftenprocedure te verkorten. Hieronder worden deze wijzigingen per artikel toegelicht Artikel 3 De samenstelling van de commissie Het is wenselijk dat aan artikel 3 van de Verordening Commissie Bezwaarschriften een passage wordt toegevoegd waarin wordt vermeld welke bezwaarschriften tot de competentie van de be treffende kamer behoren. Door deze toevoeging zal voor een ieder duidelijkheid ontstaan omtrent welk bezwaarschrift bij welke kamer ondergebracht hoort te worden. Tot de competentie van de Algemene Kamer behoort de advisering over bezwaarschriften die niet in de Kamer van de Socia le Zaken en de Personele Kamer aan de orde komt. De Sociale Kamer adviseert over bezwaar schriften die voornamelijk liggen op het gebied van de Wet werk en bijstand en de Wet maat schappelijke ondersteuning. Tot de competentie van de Personele Kamer behoort de advisering over bezwaarschriften met betrekking tot de rechtspositionele beslissingen met uitzondering van beslissingen op het terrein van functiewaardering. Artikel 4 Secretaris Lid 3 Het is wenselijk om de zinsnede 'al dan niet in overleg met de voorzitter' uit artikel 4 lid 3 van de Verordening commissie bezwaarschriften van juni 2006 te verwijderen. De voorzitter van de commissie dient niet betrokken te worden bij de afweging of een bezwaarschrift voor een infor mele afhandeling in aanmerking komt. Lid 4 Aan artikel 4 van de Verordening commissie bezwaarschriften van juni 2006 is een vierde lid toe gevoegd. In dit lid wordt geregeld dat de secretaris, al dan niet in overleg met de voorzitter, de bevoegdheid heeft om een toets uit te voeren omtrent de ontvankelijkheid van het betreffende bezwaarschrift. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat op deze manier de secretaris de mogelijk heid heeft om zelfstandig de ontvankelijkheid te toetsen waardoor er minder bezwaarschriften, die niet ontvankelijk zijn, toch naar de betreffende commissie doorgestuurd moeten worden. De secretaris kan, in het geval hij het bezwaarschrift niet ontvankelijk acht, in zijn ontvangstbevesti ging bezwaarmaker hiervan op de hoogte stellen en bezwaarmaker verzoeken het bezwaarschrift in te trekken. Besluit bezwaarmaker het bezwaarschrift niet in te trekken dan kan de secretaris, op grond van artikel 9 lid 2 Verordening commissie bezwaarschriften 2008 en artikel 7:3 sub a Awb, het bezwaarschrift vereenvoudigd afhandelen, in overleg met de voorzitter. Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging Lid 2 Tot slot is het wenselijk dat de bevoegdheid tot verdagen van de beslissing op bezwaar, welke staat omschreven in artikel 1 7 lid 2 van de Verordening, wordt toegekend aan de secretaris van de commissie. De secretaris adviseert het bestuursorgaan om tijdig tot verdaging over te gaan indien hij van oordeel is dat de termijn van artikel 7:10 Awb ontoereikend is voor het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing. Door deze bevoegdheid toe te kennen aan de Pagina 2 4 05 Raadsvoorstel Verordening oommissie bezwaarschriften 08 /2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 132