VÄ--niet ai,iid voidoende to:grst
îääss» tussen
Het orqaniseren van een laagdrempelige toegang/voorziening voor de doelgroep 0-23, ou-
ders^ verzorgers en professionals, die in samenhang de funoties informatie en adv.es uit
He^beter5afremmen van voorzieningen die zich bezig houden met de integrale vroegtijdi
ge 3^^ problemen, hierbij gaa, het om de functies signaleren, coördinatie van zorg
en het aanbod van licht pedagogische hulpverlening (gericht aanbod)
Het uitvoeren van ketenregie om de samenhang tussen basis- en gericht aanbod
sterken.
stadium willen aanpalen is een eerste vereiste da, die pro-
- worden herkend Dat signaleren kan overal gebeuren waar kinderen zich ophou
Tnêutersoeel aal deschool of op straat. De praktijk leer, da, professionals die werken
rèen vroeg Stadium signaleren van problemen, Eén van de actiepunten rich, zich daarom op he,
trainen van professionals in het signaleren.
Wanneer een probleem wordt gesignaleerd is de volgende stap dat er snel en adequaat de juiste
an hiIir» of ondersteuninq wordt geboden. Omdat problemen van kinderen of jongeren vaak
LTenhangäP °eS Il sf een problematische gezinssituatie, kom, het in de prakt,
Ln^atio voo^dat ouders en jongeren te maken hebben met meerdere hulpverleners tegelijk. De
jongere via de school en de ouders bijvoorbeeld via het maatschappelijk werk. Het is dan belang
rijk dat deze instellingen van elkaar weten wat ze doen en hun ondersteuning afstemmen.
Die samenwerking speelt zich momenteel af in diverse verbanden en zorgstructuren. De samen-
schoolbesturen en gemeente en wordt gevormd door de thema s.
Voor- en vroegschoolse educatie
Brede school
Overgang primair onderwijs/voortgezet onderwijs
Bevorderen integratie, voorkomen segregatie
De zorgleerling in de gemeente
7nmstructuren bestaan er in de gemeente Boarnsterhim rond de scholen. Het onderwijs vormt de
plek bij uitstek waar gesignaleerd kan worden, leder kind gaat immers naar school. De b3slsscho-
Fen en het voortgezet onderwijs hebben een interne zorgstructuur om problemen bij leerhngen te
sionaleren Bij de basisscholen wordt de zorgstructuur bepaald door het schoolmaatschappel jk
werk en bij het voortgezet onderwijs door de zorgadviesteams (de ZAT s). Vanuit deze z°r9st™°
turen kan externe zorgverlening worden ingeschakeld of kan doorgeleiding m gang worden gezet
naar het speciaal onderwijs.
rjp Draktiik heeft geleerd dat er hiaten zitten in de organisatie, afstemming en regie tussen scho-
hulpverleende instellingen, ouders en jongeren. Zo blijf, de relatie tussen de onderwastruc-
tuur en de andere netwerken zoals het Sociaal Team een zorgpunt. Er is sinds 2008 eerjeug
doverleg in de gemeente Boarnsterhim dat deels voorziet in de coördinatie van problemenro
jongeren, maar het overleg heeft nog geen formele status. Op dit moment worden proble
rondom jeugd nog als aparte casussen ingebracht bij het Sociaal Team.
Wij willen in de gemeente de zorgcoördinatie verbeteren door de veelheid aan structuren in sa
menwerking met partners te stroomlijnen tot een uniforme structuur waar alle signalen rondI jo
gererkunn9en worden gemeld en van waaruit actie wordt uitgezet en de voortgang wordt be-
Pagina 21
3 04 Bijlage Startnotitie Jeugd en Gezin/bpnd/
21