Alle kinderen en jongeren in onze gemeente krijgen de kans om hun talenten
ten volle te benutten.
Doelstellingen
Bevorderen en stimuleren van passend onderwijs: aandacht en zorg voor leerlingen met
specifieke onderwijsbehoeften.
Afstemming van (pedagogisch) beleid en activiteiten in de onderwijsketen.
Afstemming van zorgstructuren in de keten.
Bevorderen van het vroegtijdig signaleren van taal en onderwijs achterstanden.
Bevorderen van het vroegtijdig signaleren van problemen bij leerlingen.
4.2.3 Voortijdig schoolverlaten
Hoewel de meeste jongeren binnen het onderwijs prima uit de voeten kunnen, is er een groep
jongeren die het onderwijs verlaat zonder startkwalificatie. Een deel van deze jongeren heeft vol
doende bagage in huis om op eigen kracht (soms tijdelijk) een baan en een positie in de maat
schappij te verwerven. Maar, kijkend naar de cijfers, blijft er een te grote categorie over die het
op de arbeidsmarkt niet of nauwelijks redt.
De oorzaken van voortijdig schoolverlaten zijn divers. Jongeren hebben bijvoorbeeld te maken
met problemen thuis, gedragsproblemen of problemen met leraren. Verder kunnen beperkte cog
nitieve vaardigheden een oorzaak zijn. De meest problematische risicoleerlingen zijn de jongeren
met een opeenstapeling van problemen op psycho-sociaal, sociaal-emotioneel en sociaal
maatschappelijk vlak. Ook is er een hardnekkige groep jongeren die regelmatig in contact is ge
weest met politie en/of justitie.
Het voorkomen van voortijdige schooluitval is vooral voor de jongeren zélf van groot belang,
maar heeft bovendien vanuit een economisch en maatschappelijk gezichtspunt een grote urgen
tie. De verantwoordelijkheid voor het voorkomen van voortijdig schoolverlaten ligt primair bij het
onderwijs. Op 1 augustus 2007 is de nieuwe leer/kwalificatieplicht van kracht geworden. Vanaf
dat moment bestaat er volledige leerplicht voor alle jongeren tot 18 jaar die nog geen startkwali
ficatie bezitten een onderwijsdiploma vanaf HAVO en MBO niveau 2). Gemeenten zijn ver
antwoordelijk voor de uitvoering van deze wet. Dit geldt ook voor de RMC wet die zich vooral
richt op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten door jongeren tot 23 jaar die nog niet in het
bezit zijn van een startkwalificatie.
Handhaving van de leerplichtwet is een wettelijke taak van de gemeente. Behalve handhaving (re
pressie) is het belangrijk dat door Leerplicht gewerkt wordt aan het voorkomen van schoolver
zuim door actief jongeren te benaderen die op straat rondhangen tijdens schooltijd. Schoolver
zuim is immers een voorbode van schooluitval en voortijdig schoolverlaten. De onderwijsinfra
structuur dient zo ingericht te zijn, dat dreigende schooluitval via een vangnet wordt aangepakt.
Jongeren die het onderwijs zonder kwalificatie dreigen te verlaten zullen via korte interventies
(rebound) behouden moeten blijven voor het regulier onderwijs.
Ambitie
Alle jongeren in onze gemeente verlaten het onderwijs met een startkwalifica
tie.
Pagina 26
3 04 Bijlage Startnotitie Jeugd en Gezin/bpnd/
26