Alle kinderen en jongeren in onze gemeente krijgen de kans om hun talenten ten volle te benutten. Doelstellingen Bevorderen en stimuleren van passend onderwijs: aandacht en zorg voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Afstemming van (pedagogisch) beleid en activiteiten in de onderwijsketen. Afstemming van zorgstructuren in de keten. Bevorderen van het vroegtijdig signaleren van taal en onderwijs achterstanden. Bevorderen van het vroegtijdig signaleren van problemen bij leerlingen. 4.2.3 Voortijdig schoolverlaten Hoewel de meeste jongeren binnen het onderwijs prima uit de voeten kunnen, is er een groep jongeren die het onderwijs verlaat zonder startkwalificatie. Een deel van deze jongeren heeft vol doende bagage in huis om op eigen kracht (soms tijdelijk) een baan en een positie in de maat schappij te verwerven. Maar, kijkend naar de cijfers, blijft er een te grote categorie over die het op de arbeidsmarkt niet of nauwelijks redt. De oorzaken van voortijdig schoolverlaten zijn divers. Jongeren hebben bijvoorbeeld te maken met problemen thuis, gedragsproblemen of problemen met leraren. Verder kunnen beperkte cog nitieve vaardigheden een oorzaak zijn. De meest problematische risicoleerlingen zijn de jongeren met een opeenstapeling van problemen op psycho-sociaal, sociaal-emotioneel en sociaal maatschappelijk vlak. Ook is er een hardnekkige groep jongeren die regelmatig in contact is ge weest met politie en/of justitie. Het voorkomen van voortijdige schooluitval is vooral voor de jongeren zélf van groot belang, maar heeft bovendien vanuit een economisch en maatschappelijk gezichtspunt een grote urgen tie. De verantwoordelijkheid voor het voorkomen van voortijdig schoolverlaten ligt primair bij het onderwijs. Op 1 augustus 2007 is de nieuwe leer/kwalificatieplicht van kracht geworden. Vanaf dat moment bestaat er volledige leerplicht voor alle jongeren tot 18 jaar die nog geen startkwali ficatie bezitten een onderwijsdiploma vanaf HAVO en MBO niveau 2). Gemeenten zijn ver antwoordelijk voor de uitvoering van deze wet. Dit geldt ook voor de RMC wet die zich vooral richt op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten door jongeren tot 23 jaar die nog niet in het bezit zijn van een startkwalificatie. Handhaving van de leerplichtwet is een wettelijke taak van de gemeente. Behalve handhaving (re pressie) is het belangrijk dat door Leerplicht gewerkt wordt aan het voorkomen van schoolver zuim door actief jongeren te benaderen die op straat rondhangen tijdens schooltijd. Schoolver zuim is immers een voorbode van schooluitval en voortijdig schoolverlaten. De onderwijsinfra structuur dient zo ingericht te zijn, dat dreigende schooluitval via een vangnet wordt aangepakt. Jongeren die het onderwijs zonder kwalificatie dreigen te verlaten zullen via korte interventies (rebound) behouden moeten blijven voor het regulier onderwijs. Ambitie Alle jongeren in onze gemeente verlaten het onderwijs met een startkwalifica tie. Pagina 26 3 04 Bijlage Startnotitie Jeugd en Gezin/bpnd/ 26

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 86