BOARNSTERHIM
gemeente
OPINIËREND RAADSVOORSTEL
wethouder mevrouw M. Minkes
Behandelend ambtenaar mw. S. Haanstra
telefoon: 0566-629287, e-mail: haanstras@boarnsterhim.nl
Onderwerp:
Begrotingswijziging Hulpverleningsdienst Fryslân aangaande integrale Jeugdgezondheidszorg.
Voorstel:
1Neem kennis van de ontwikkelingen rond de integrale Jeugdgezondheidszorg (iJGZ).
2. Geef uw zienswijze met betrekking tot de begrotingswijziging als gevolg van de realisatie
van de iJGZ.
Op 16 september 2008 zijn de beleidsrekening 2007, de beleidsbegroting 2009 en de financiële
begroting 2009 van de Hulpverleningsdienst Fryslân (HVD Fryslân) in de raadsvergadering be
handeld. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 29 van de gemeenschappelijke regeling Hulpver
leningsdienst Fryslân worden ook begrotingswijzigingen aan gemeenteraden voorgelegd.Op 10
november jl. heeft het college van de gemeente Boarnsterhim een 1e begrotingswijziging (bijlage
1van de HVD Fryslân ontvangen met het verzoek deze, conform artikel 29 van de gemeen
schappelijke regeling, met spoed voor te leggen aan de gemeenteraad zodat besluitvorming over
de begrotingswijziging kan plaatsvinden in de vergadering van het algemeen bestuur van 17 de
cember 2008.
Achtergrond van de begrotingswijziging ligt in het gegeven dat de 31 Friese gemeenten en de
vier uitvoeringsorganisaties Jeugdgezondheidszorg (Thuiszorg Het Friese Land, Thuiszorg Zuid
west Friesland, Thuiszorg De Friese Wouden en de GGD Fryslân) in 2004 een convenant hebben
afgesloten voor de periode 2004 - 2007. Doel van dit convenant was om de knip tussen de JGZ
voor 0-4 jarigen (Thuiszorgorganisaties) en die voor 4-19 jarigen (GGD als onderdeel van
HVD Fryslân) te verwijderen en inhoudelijk tot één integrale JGZ voor 0-19 jarigen te komen. In
het convenant zijn samenwerkingsafspraken opgenomen over hoe deze integrale JGZ vorm en in
houd te geven. De stuurgroep iJGZ - ingesteld door de VFG- kreeg tot taak er voor te zorgen dat
de afspraken werden uitgevoerd en de gemeenten te informeren over de stand van zaken. Tevens
was in het convenant opgenomen om aan het eind van de convenantperiode deze samenwer
kingsafspraken te evalueren. Deze evaluatie is in 2007 uitgevoerd. De belangrijkste conclusie van
de evaluatie was dat er in 2007 nog geen sprake was van integrale JGZ in Fryslân en dat er nog
een lange weg te gaan was. Dit had deels te maken met het feit dat vier organisaties de JGZ uit
voeren en deels met het feit dat er sprake is van verschillende geldstromen. Alle betrokken partij
en (gemeenten en instellingen) waren het er over eens dat een integrale JGZ alleen mogelijk was
vanuit één uitvoeringsorganisatie die publiek werd aangestuurd door de 31 Friese gemeenten. De
stuurgroep iJGZ kreeg vervolgens de opdracht een advies uit te brengen over de vorm van deze
uitvoeringsorganisatie. Op basis van de wetgeving zijn twee vormen mogelijk;
of onderbrengen bij de GGD;
Raadsvergadering
Agendapunt
Portefeuillehouder
1 6 december 2008
3.9
burgemeester mr. P. Schadd-de Boer
Aanleiding:
Raadsvoorstel Begrotingswijziging Hulpverleningsdienst Fryslân/bpsh/1