monitor daar op. Op basis hiervan kan het consulentschap nader worden ingevuld: immers
de verwachtingen zijn onderling afgestemd en transparant.
Aanbeveling 3: ontwikkelen adviesfunctie
Een groot ontwikkelpunt is de adviesvaardigheden van de medewerkers van de
bedrijfsvoering. Gelet op de noodzaak tot verder verbeteren en het gewenste hogere tempo
van vernieuwen, is het van groot belang dat gestuurd wordt op de adviesfunctie*vanuit ie
bedriifsvoering. Dit betekent niet alleen dat de medewerkers dienen te beschikken over
voldoende kennis expertise omtrent het eigen cluster, maar dat de dienstverlening op een
meer klantgerichte en op een transparante werkwijze plaatsvindt.
De algemeen directeur heeft inmiddels op basis van deze aanbevelingen verbetervoorstellen
voorqelegd aan de ondernemingsraad en het managementteam. Een directe koppeling met
het project Organisatievernieuwing (zie hierna) wordt nadrukkelijk door haar benoemd.
In samenhang met het onderbrengen van de JGZ 0-4 jaar bij de Hulpverleningsdienst en
de uitwerking van het convenant Veiligheidsregio's met BZK is zondermeer duidelijk dat de
komende jaren een uiterste inspanning wordt gevraagd van de bedrijfsvoering om alle
ontwikkelingen adequaat te faciliteren.
Od basis van het convenant Veiligheidsregio's en de reguliere budgetten JGZ 0 - 4 jaar zijn
naar verwachting voldoende middelen beschikbaar om die uiterste inspanning te kunnen
leveren Wel wordt voorzien dat het actueel houden van de nieuwe website van de dienst en
het intranet (gereed in 2009) de nodige formatie zal vragen. Met ingang van 2010 wordt
rekening gehouden met een extra 0,5 fte webredacteur bij het team communicatie van de
concernstaf.
2.3. Organisatievernieuwing
In een werkconferentie begin 2008 heeft het management van de Hulpverleningsdienst
(HVD) aangevuld met lokale brandweercommandanten met elkaar gesproken over de
ontwikkelingen op het terrein van veiligheid, hulpverlening en gezondheid en de mogelijke
opgaven en consequenties voor de toekomstige organisatie.
De druk om de HVD te 'vernieuwen' wordt onder andere gevoed vanuit de gemeentelijke
besluitvorming over de (integrale) jeugdgezondheidszorg (met de nodige randvoorwaarden
voor de inrichting van de uitvoering), de ontwerpwet op de veiligheidsregio s en de wensen
van de gemeenten (opdrachtgevers). De conclusie van de werkconferentie was dat het
noodzakelijk is de consequenties van deze ontwikkelingen voor de organisatie in kaart te
brengen en van daaruit te komen tot een mogelijk hernieuwde inrichting van de HVD. Kortom
om de HVD toekomstbestendig te maken.
Als uitvloeisel van het bovenstaande heeft het algemeen bestuur in de vergadering van 2 juli
2008 ingestemd met het plan van aanpak organisatievernieuwing. De eerste twee fases van
het project zijn voortvarend opgepakt en zijn afgerond met het voorgenomen besluit van het
dagelijks bestuur op het 16 oktober 2008 met betrekking tot het Programma van Eisen voor
de nieuwe organisatiestructuur van de HVD.
Het voorgenomen besluit betekent dat HVD op basis van de volgende uitgangspunten zal
worden (her)ingericht:
De huidige bestuursstructuur blijft gehandhaafd;
- De domeinen gezondheid (GGD/OGZ) en veiligheid ((regionale) brandweer en GHOR)
blijven behouden;
- Decentraal organiseren wat kan is het uitgangspunt, tenzij de schaal of specialisatie
(kenniscentrum) vraagt om centralisatie;
4