Het aantal SOA-onderzoeken (ook het absoluut aantal SOA's) is de afgelopen jaren gestegen. Hierdoor wordt de beschikbare formatie voor de SOA-bestrijding bijna geheel ingezet voor de spreekuren en onderzoeken. Deze inzet gaat ten koste van de preventie- activiteiten op dit terrein. In 2009 zal in overleg met gemeenten de inzet van de beschikbare formatie voor SOA-bestrijding voor de langere termijn nader worden bepaald. De vangnet- en bemoeizorg wordt versterkt door middel van het verbeteren van de samenwerking met de ketenpartners OGGZ. De GGD biedt deze zorg aan mensen met ernstige psychische problemen die tussen wal en schip dreigen te raken. Er is sprake van verwaarlozing, vervuiling van zichzelf en hun omgeving of andere ernstige problematiek. Zodra de reguliere zorg op gang is gekomen houdt de coördinerende rol van de GGD op. Er is sprake van een groei van de OGGZ-problematiek, waardoor steeds vaker een beroep wordt gedaan op de GGD. Het is nog niet duidelijk wat het effect zal zijn van het wegvallen 1 van de grondslag psycho-sociaal uit de AWBZ. Samenwerking met ketenpartners is van essentieel belang bij het opstarten van de hulpverlening. In de meeste gemeenten zijn daarvoor sociale teams ingesteld. De GGD kan met de huidige capaciteit niet structureel deelnemen aan deze sociale teams, en is op afroep beschikbaar. C. Kiezen voor een gezonde leefstijl De implementatie van het Masterplan Gezond Leven en de ondersteuning m.b.t. de nota's Gemeentelijk Gezondheidsbeleid vindt plaats vanuit één traject. Inhoudelijk zijn belangrijke thema's: opvoedingsondersteuning en weerbaarheid (waaronder implementatie van Triple P), genotmiddelen, overgewicht, seksualiteit, gezonde school, depressie en diabetes. De prioriteit ligt bij de thema's opvoedingsondersteuning en genotmiddelen. De GGD informeert en adviseert burgers over een gezonde leefstijl en gezondheidszaken, onder andere vanuit het Informatiecentrum Gezondheid. De GGD is partner in het provinciale projectplan Jeugd en Alcohol. De samenwerkende partners, te weten de Friese gemeenten, provincie Fryslân, Verslavingszorg Noord Nederland, Politie Friesland en het Openbaar Ministerie, hebben hiertoe in oktober 2008 een convenant afgesloten. De Nederlandse jeugd drinkt veel. Steeds meer jongeren drinken i alcohol, en men begint op jongere leeftijd met alcoholgebruik. Regelmatig is er sprake van incidenten ten gevolge van alcoholmisbruik onder jongeren. De aanpak in Fryslân is gericht op vier peilers: preventie, beschikbaarheid, handhaving toezicht, en voorlichting. De (reguliere) inzet van de GGD richt zich met name op het leveren van expertise en ondersteuning t.a.v. gezondheidsbevordering, op het monitoren via de gezondheidsmonitor, beleidsadvisering en het leveren van een bijdrage aan het programma "De gezonde school en genotmiddelen". Er wordt door GGD Fryslân aanvullende inzet geleverd t.b.v. het evaluatieonderzoek Alcohol en Jeugd. D. Advisering gemeenten De GGD is verantwoordelijk voor het actualiseren en beheren van het IKP Gezondheid. Het IKP wordt de komende jaren aangevuld met nieuwe dossiers, zodat informatie beschikbaar is over de gezondheidssituatie in Fryslân, het beleid, activiteiten en geschikte interventies. De uitbouw en verdere ontwikkeling van het IKP sluit aan bij de ontwikkeling van andere IKP's in Fryslân. Gezondheidsinformatie, verkregen uit epidemiologisch onderzoek, wordt op provinciale schaal geleverd. Gemeentelijke gezondheidsprofielen kunnen niet uit het basispakket geleverd worden. Er wordt op het gebied van onderzoek samengewerkt met de GGD'en van Groningen en Drenthe. De beleidsadvisering richt zich vooral op de implementatie van het Masterplan Gezond Leven en op het gemeentelijk gezondheidsbeleid (zie C.). 11 I

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 28