Het aantal SOA-onderzoeken (ook het absoluut aantal SOA's) is de afgelopen jaren
gestegen. Hierdoor wordt de beschikbare formatie voor de SOA-bestrijding bijna geheel
ingezet voor de spreekuren en onderzoeken. Deze inzet gaat ten koste van de preventie-
activiteiten op dit terrein. In 2009 zal in overleg met gemeenten de inzet van de beschikbare
formatie voor SOA-bestrijding voor de langere termijn nader worden bepaald.
De vangnet- en bemoeizorg wordt versterkt door middel van het verbeteren van de
samenwerking met de ketenpartners OGGZ. De GGD biedt deze zorg aan mensen met
ernstige psychische problemen die tussen wal en schip dreigen te raken. Er is sprake van
verwaarlozing, vervuiling van zichzelf en hun omgeving of andere ernstige problematiek.
Zodra de reguliere zorg op gang is gekomen houdt de coördinerende rol van de GGD op. Er
is sprake van een groei van de OGGZ-problematiek, waardoor steeds vaker een beroep
wordt gedaan op de GGD. Het is nog niet duidelijk wat het effect zal zijn van het wegvallen
1 van de grondslag psycho-sociaal uit de AWBZ.
Samenwerking met ketenpartners is van essentieel belang bij het opstarten van de
hulpverlening. In de meeste gemeenten zijn daarvoor sociale teams ingesteld. De GGD kan
met de huidige capaciteit niet structureel deelnemen aan deze sociale teams, en is op afroep
beschikbaar.
C. Kiezen voor een gezonde leefstijl
De implementatie van het Masterplan Gezond Leven en de ondersteuning m.b.t. de nota's
Gemeentelijk Gezondheidsbeleid vindt plaats vanuit één traject. Inhoudelijk zijn belangrijke
thema's: opvoedingsondersteuning en weerbaarheid (waaronder implementatie van Triple
P), genotmiddelen, overgewicht, seksualiteit, gezonde school, depressie en diabetes. De
prioriteit ligt bij de thema's opvoedingsondersteuning en genotmiddelen.
De GGD informeert en adviseert burgers over een gezonde leefstijl en gezondheidszaken,
onder andere vanuit het Informatiecentrum Gezondheid.
De GGD is partner in het provinciale projectplan Jeugd en Alcohol. De samenwerkende
partners, te weten de Friese gemeenten, provincie Fryslân, Verslavingszorg Noord
Nederland, Politie Friesland en het Openbaar Ministerie, hebben hiertoe in oktober 2008 een
convenant afgesloten. De Nederlandse jeugd drinkt veel. Steeds meer jongeren drinken
i alcohol, en men begint op jongere leeftijd met alcoholgebruik. Regelmatig is er sprake van
incidenten ten gevolge van alcoholmisbruik onder jongeren. De aanpak in Fryslân is gericht
op vier peilers: preventie, beschikbaarheid, handhaving toezicht, en voorlichting. De
(reguliere) inzet van de GGD richt zich met name op het leveren van expertise en
ondersteuning t.a.v. gezondheidsbevordering, op het monitoren via de gezondheidsmonitor,
beleidsadvisering en het leveren van een bijdrage aan het programma "De gezonde school
en genotmiddelen". Er wordt door GGD Fryslân aanvullende inzet geleverd t.b.v. het
evaluatieonderzoek Alcohol en Jeugd.
D. Advisering gemeenten
De GGD is verantwoordelijk voor het actualiseren en beheren van het IKP Gezondheid. Het
IKP wordt de komende jaren aangevuld met nieuwe dossiers, zodat informatie beschikbaar
is over de gezondheidssituatie in Fryslân, het beleid, activiteiten en geschikte interventies.
De uitbouw en verdere ontwikkeling van het IKP sluit aan bij de ontwikkeling van andere
IKP's in Fryslân.
Gezondheidsinformatie, verkregen uit epidemiologisch onderzoek, wordt op provinciale
schaal geleverd. Gemeentelijke gezondheidsprofielen kunnen niet uit het basispakket
geleverd worden. Er wordt op het gebied van onderzoek samengewerkt met de GGD'en van
Groningen en Drenthe.
De beleidsadvisering richt zich vooral op de implementatie van het Masterplan Gezond
Leven en op het gemeentelijk gezondheidsbeleid (zie C.).
11
I