4. VEILIGHEID 4.1. Ontwikkelingen Medio 2007 heeft het kabinet het wetsvoorstel veiligheidsregio's naar de Tweede Kamer gestuurd. Na behandeling in de vaste Kamercommissie is voor de zomer van 2008 een nota van wijziging opgesteld. Het wetsvoorstel van de Wet veiligheidsregio's beoogt een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing onder één regionale bestuurlijke regie te realiseren. Met de veiligheidsregio wordt uitvoering gegeven aan de in de afgelopen jaren gebleken noodzaak om de bestuurlijke en operationele slagkracht te vergroten. Het wetsvoorstel integreert de Brandweerwet 1985, de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en de Wet rampen en zware ongevallen. Ook bevat het de verankering van het beleid over de informatie- en communicatievoorziening bij de rampenbestrijding en crisisbeheersing zoals verwoord in het kabinetsstandpunt Adviescommissie Coördinatie ICT Rampenbestrijding. De verwachting is dat het wetsvoorstel in het najaar van 2008 in de Tweede Kamer zal worden behandeld; de inwerkingtreding van het voorstel komt als gevolg daarvan uit op halverwege, meer waarschijnlijk het eind van 2009. Gelijk met het wetsvoorstel zullen ook de gerelateerde AMvB's, te weten het Besluit Veiligheidsregio's en het Besluit Personeel Veiligheidsregio's worden behandeld. In deze besluiten worden concrete kwaliteitscriteria benoemd voor onder meer de brandweerzorg en de crisisbeheersing. Vooruitlopend op het van kracht worden van de wet veiligheidsregio's heeft het Algemeen Bestuur van de Hulpverleningsdienst Fryslân met instemming van het Regionaal College van de Politie Fryslân medio 2008 een convenant met de minister van Binnenlandse Zaken afgesloten. Het bestuur heeft zich hierin vastgelegd een kwaliteitsverbetering in te zetten. De kern van de afspraken is het voldoen aan de basisvereisten crisismanagement, een onderzoek naar de mogelijkheden en gevolgen van regionalisering van de brandweer en de vorming en inrichting van de gemeentelijke kolom als volwaardige partner, waarbij de gemeentelijke processen in de rampenbestrijding gemeenschappelijk vanuit een heldere regie worden voorbereid en uitgevoerd. Ook op andere terreinen is ter voorbereiding op de wet veiligheidsregio's (in)formele regelgeving in ontwikkeling. In 2008 is o.a. het model voor het regionaal beleidsplan, de kaders voor het regionaal crisisplan, het meerjarenplan, voor de multidisciplinaire informatievoorziening veiligheid, en het basisniveau voor de gemeentelijke processen vastgesteld. In de komende jaren zullen deze een vertaling moeten krijgen voor de veiligheidsregio Fryslân. De toetsing in hoeverre de organisatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op orde is, is in handen van de inspectie openbare orde en veiligheid. Het huidige instrument (de Algemene Doorlichting Rampenbestrijding) is echter gewijzigd en aangepast aan de nieuwe wetgeving. De rol van de provincie in de rampenbestrijding wordt hiermee verkleind; dit geldt niet alleen voor het toezicht, ook andere taken worden overgedragen, waarvan de veiligheidsregio een aantal zal overnemen. Voor de beleidsperiode 2010-2013 zullen de besluiten die op basis van het convenant eind 2009 genomen worden en de inwerkingtreding van de wet veiligheidsregio's een belangrijke basis vormen. Als prioriteiten kunnen hierbij achtereenvolgens worden gesteld de feitelijke op- en inrichting van de veiligheidsregio Fryslân, de overdracht van taken en verantwoordelijkheden van gemeenten naar de regio en de implementatie van genomen besluiten. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 30