4.
VEILIGHEID
4.1. Ontwikkelingen
Medio 2007 heeft het kabinet het wetsvoorstel veiligheidsregio's naar de Tweede Kamer
gestuurd. Na behandeling in de vaste Kamercommissie is voor de zomer van 2008 een nota
van wijziging opgesteld. Het wetsvoorstel van de Wet veiligheidsregio's beoogt een efficiënte
en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige
hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing onder één
regionale bestuurlijke regie te realiseren. Met de veiligheidsregio wordt uitvoering gegeven
aan de in de afgelopen jaren gebleken noodzaak om de bestuurlijke en operationele
slagkracht te vergroten. Het wetsvoorstel integreert de Brandweerwet 1985, de Wet
geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en de Wet rampen en zware
ongevallen. Ook bevat het de verankering van het beleid over de informatie- en
communicatievoorziening bij de rampenbestrijding en crisisbeheersing zoals verwoord in het
kabinetsstandpunt Adviescommissie Coördinatie ICT Rampenbestrijding.
De verwachting is dat het wetsvoorstel in het najaar van 2008 in de Tweede Kamer zal
worden behandeld; de inwerkingtreding van het voorstel komt als gevolg daarvan uit op
halverwege, meer waarschijnlijk het eind van 2009. Gelijk met het wetsvoorstel zullen ook de
gerelateerde AMvB's, te weten het Besluit Veiligheidsregio's en het Besluit Personeel
Veiligheidsregio's worden behandeld. In deze besluiten worden concrete kwaliteitscriteria
benoemd voor onder meer de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
Vooruitlopend op het van kracht worden van de wet veiligheidsregio's heeft het Algemeen
Bestuur van de Hulpverleningsdienst Fryslân met instemming van het Regionaal College van
de Politie Fryslân medio 2008 een convenant met de minister van Binnenlandse Zaken
afgesloten. Het bestuur heeft zich hierin vastgelegd een kwaliteitsverbetering in te zetten. De
kern van de afspraken is het voldoen aan de basisvereisten crisismanagement, een
onderzoek naar de mogelijkheden en gevolgen van regionalisering van de brandweer en de
vorming en inrichting van de gemeentelijke kolom als volwaardige partner, waarbij de
gemeentelijke processen in de rampenbestrijding gemeenschappelijk vanuit een heldere
regie worden voorbereid en uitgevoerd.
Ook op andere terreinen is ter voorbereiding op de wet veiligheidsregio's (in)formele
regelgeving in ontwikkeling. In 2008 is o.a. het model voor het regionaal beleidsplan, de
kaders voor het regionaal crisisplan, het meerjarenplan, voor de multidisciplinaire
informatievoorziening veiligheid, en het basisniveau voor de gemeentelijke processen
vastgesteld. In de komende jaren zullen deze een vertaling moeten krijgen voor de
veiligheidsregio Fryslân.
De toetsing in hoeverre de organisatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op orde
is, is in handen van de inspectie openbare orde en veiligheid. Het huidige instrument (de
Algemene Doorlichting Rampenbestrijding) is echter gewijzigd en aangepast aan de nieuwe
wetgeving. De rol van de provincie in de rampenbestrijding wordt hiermee verkleind; dit geldt
niet alleen voor het toezicht, ook andere taken worden overgedragen, waarvan de
veiligheidsregio een aantal zal overnemen.
Voor de beleidsperiode 2010-2013 zullen de besluiten die op basis van het convenant eind
2009 genomen worden en de inwerkingtreding van de wet veiligheidsregio's een belangrijke
basis vormen. Als prioriteiten kunnen hierbij achtereenvolgens worden gesteld de feitelijke
op- en inrichting van de veiligheidsregio Fryslân, de overdracht van taken en
verantwoordelijkheden van gemeenten naar de regio en de implementatie van genomen
besluiten.
13