BOARNSTERHIM
gemeente
INFORMEREND RAADSVOORSTEL
Raadsvergadering
Agendapunt
Eerdere behandeling
Portefeuillehouder
Behandelend ambtenaar
10 februari 2009
2.3
20 juni 2008
burgemeester mr. P. Schadd-de Boer
P. Meulenbelt
telefoon: 0566-629361-, e-mail: meulenbeltp@boarnsterhim.nl
Onderwerp: Verantwoording besteding voorbereidingskrediet invoering Basisregistratie Adressen
en Gebouwen (BAG)
Voorstel:
Neem kennis van de verantwoording besteding voorbereidingskrediet Basisregistratie Adressen
en Gebouwen (BAG)
Inleiding:
De gemeente Boarnsterhim moet net als alle andere Nederlandse gemeenten vóór 1 juli 2009 de
Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) invoeren en zijn aangesloten op de Landelijke
Voorziening BAG. De BAG is één van de onderdelen van het landelijk in te voeren stelsel van ba
sisregistraties. In de BAG moet een voorgedefinieerde set gegevens worden opgebouwd en be
heerd met betrekking tot alle in de gemeente voorkomende panden, verblijfsobjecten, stand- en
ligplaatsen, woonplaatsen, straatnamen en huisnummers. Het gebruik van deze gegevens wordt
verplicht voor overheden, dus ook voor de eigen organisatie.
Kern van de basisregistraties is het feit dat alle vastgelegde gegevens terug te voeren moeten zijn
naar de desbetreffende brondocumenten. Dit houdt in dat bij alle panden en verblijfsobjecten de
desbetreffende bouwvergunningen en bij de adresgegevens alle bijbehorende besluiten moeten
worden ingevoerd. Aanvullend moeten er gegevens als bouwjaar, gebruiksdoel, oppervlakte etc
worden opgenomen. Naast deze administratieve gegevens moet in de BAG-registratie ook ruim
telijke informatie worden vastgelegd, zoals de geometrie van de woonplaats, de geometrie van
panden en verblijfsobjecten.
Voor de opbouw en de implementatie van de BAG moet een grote hoeveelheid werk worden ver
zet. Werk dat deels door de eigen organisatie kan worden opgepakt, maar ook werk dat aan
derden moet worden uitbesteed. Deze grote hoeveelheid werk komt voort uit de situatie dat ge
meenten niet beschikken over een adequaat bronbestand. De BAG-gegevens moeten dus zoveel
mogelijk uit de verschillende bestaande gegevensverzamelingen in de gemeente worden gegene
reerd en waarnodig door middel van dossieronderzoek en verkenningen in het veld moeten wor
den aangevuld.
Ook wat betreft de ruimtelijke informatie moet het nodige werk worden verzet. Veel pandgeome-
trieën zijn vastgelegd in de beschikbare topografische kaarten van de gemeente (GBKN). Maar
lang niet alle voor de BAG noodzakelijke pandcontouren zijn hierop ingetekend. In de topografi
sche kaarten zijn bijvoorbeeld in hoofdzaak alleen de hoofdgebouwen ingetekend, terwijl de BAG
ervan uit gaat dat de ruimtelijke informatie van alle te registreren objecten worden vastgelegd.
2 03 informerend raadsvoorstel verantwoording besteding Voorbereidingskrediet invoering BAG/odpm/1