Keuzevrijheid voor de klant. Mogelijkheden en leveringsvoorwaarden van aanbieders
worden onder de aandacht van de klant gebracht zodat deze kan kiezen voor een gewens
te oplossing.
Als de klant dit wil zal alles in het werk gesteld worden om de klant zo lang mogelijk in
zijn eigen woonomgeving te ondersteunen.
Een publiekrechtelijke rechtsvorm lijkt aan deze uitgangspunten in de toekomst het beste vorm te
kunnen geven. Het geeft meer continuering dan de huidige meer vrijblijvende samenwerkings
vorm (variant 1). Daarnaast biedt het voor ons als grootste financier en verantwoordelijk
uitvoerder van de wet veel mogelijkheden tot sturing via subsidie en regie op gepaste afstand.
Ook kan een stichting de nodige professionalisering aanbrengen in de huidige contracten.
Er zijn momenteel 10 Meitinkers die in totaal 72 uur dienst doen als Meitinker. Een Meitinker is in
dienst van een van de convenantpartners en wordt voor de uren als Meitinker volledig betaald
door de gemeente. De BackOffice (BO) medewerkers van Mienskipssoarch staan op dit moment
nog op de loonlijst van Leppehiem. Beide personen bezetten voor 60 uur de BO. Dit is inclusief
16 vervangingsuren voor het indiceren, ziekte, verlof etc. Bij de kostenverdeling worden deze
vervangingsuren volledig voor rekening van de gemeente genomen. De reguliere 44 uren zijn voor
25% voor onze rekening. Deze functie moet gelet op de voor bezwaar en beroep vatbare
besluiten die genomen mogen worden een meer onafhankelijk karakter krijgen. Een eerste
praktische stap is overigens inmiddels gezet doordat de huidige BO medewerker de openstaande
gemeentelijke Wmo- consulentfunctie tijdelijk gaat invullen.
Complete overname van het project, de medewerkers en de aansturing (variant 3) is gezien onze
huidige financiële positie en organisatorische capaciteit niet wenselijk.
Tenslotte is het zo dat een rechtsvorm als bijvoorbeeld een stichting het juiste kader kan bieden
om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. De landelijke ontwikkelingen wijzen uit dat meer
AWBZ-functies overgaan naar de gemeente (per 1 januari 2009 in ieder geval de ondersteunende
begeleiding- zie bijlage).
Een andere ontwikkeling (waarvoor het project ook subsidie heeft gekregen van de
provincie) die speelt zijn de zogenaamde integrale pakketten AWBZ/Wmo. Het verbinden van
AWBZ-zorg, Wmo en de additionele pakketten leidt tot beter maatwerk voor de klant en een
maatschappelijk verantwoorde inzet. Er is een toename van medicalisering waarneembaar terwijl
de samenhang tussen diverse diensten nog vaak ontbreekt. Dit maakt het moeilijk voor klanten
om regie te nemen en te houden over het totale aanbod. Ook worden in het kader van marktwer
king indicaties regelmatig uitgevoerd door meerdere aanbieders of in onderaannemerschap
waarbij het belang van de klant uit beeld dreigt te raken. Bij een integrale aanpak kan bij de
voordeur een scheiding gemaakt worden tussen professionele inzet en additionele inzet. Dit moet
op termijn leiden tot het verminderen van de inzet van professionals waardoor de AWBZ en de
Wmo betaalbaar blijven en de krapper wordende arbeidsmarkt de professionals daar kan inzetten
waar ze echt nodig zijn. Dit vraagt om een betrouwbare indicatie welke sober maar toereikend in
zijn opzet moet zijn. Het aanpassen van de indicatie naar de maat van de klant moet hierbij
simpel en snel mogelijk zijn waardoor de klant vertrouwen heeft in het systeem en dit als dienst
verlenend ervaart. Tevens dient er aandacht te zijn voor de verborgen problematiek welke in de
diverse contacten tussen Meitinkers en burgers regelmatig aan de orde wordt gesteld.
De vraag is wat op het bordje van de Meitinker kan komen (denk ook aan ontwikkelingen op ge
bied van het te realiseren Centrum voor Jeugd en Gezin). Welke werkzaamheden vallen
onder het Meitinkersschap, hoe wordt dat gefinancierd en hoe kunnen toekomstige functies
hierin onder worden gebracht. De huidige lokale manier van werken is een pre en werkt laag
drempelig. Tegelijkertijd is verdere professionalisering van de zowel de Meitinkers als de BO-
functie wenselijk (o.a urencontract, scholing, indicering).
Pagina 3
2 04 advies borgingsvariant Wmo/szpe/3