Keuzevrijheid voor de klant. Mogelijkheden en leveringsvoorwaarden van aanbieders worden onder de aandacht van de klant gebracht zodat deze kan kiezen voor een gewens te oplossing. Als de klant dit wil zal alles in het werk gesteld worden om de klant zo lang mogelijk in zijn eigen woonomgeving te ondersteunen. Een publiekrechtelijke rechtsvorm lijkt aan deze uitgangspunten in de toekomst het beste vorm te kunnen geven. Het geeft meer continuering dan de huidige meer vrijblijvende samenwerkings vorm (variant 1). Daarnaast biedt het voor ons als grootste financier en verantwoordelijk uitvoerder van de wet veel mogelijkheden tot sturing via subsidie en regie op gepaste afstand. Ook kan een stichting de nodige professionalisering aanbrengen in de huidige contracten. Er zijn momenteel 10 Meitinkers die in totaal 72 uur dienst doen als Meitinker. Een Meitinker is in dienst van een van de convenantpartners en wordt voor de uren als Meitinker volledig betaald door de gemeente. De BackOffice (BO) medewerkers van Mienskipssoarch staan op dit moment nog op de loonlijst van Leppehiem. Beide personen bezetten voor 60 uur de BO. Dit is inclusief 16 vervangingsuren voor het indiceren, ziekte, verlof etc. Bij de kostenverdeling worden deze vervangingsuren volledig voor rekening van de gemeente genomen. De reguliere 44 uren zijn voor 25% voor onze rekening. Deze functie moet gelet op de voor bezwaar en beroep vatbare besluiten die genomen mogen worden een meer onafhankelijk karakter krijgen. Een eerste praktische stap is overigens inmiddels gezet doordat de huidige BO medewerker de openstaande gemeentelijke Wmo- consulentfunctie tijdelijk gaat invullen. Complete overname van het project, de medewerkers en de aansturing (variant 3) is gezien onze huidige financiële positie en organisatorische capaciteit niet wenselijk. Tenslotte is het zo dat een rechtsvorm als bijvoorbeeld een stichting het juiste kader kan bieden om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. De landelijke ontwikkelingen wijzen uit dat meer AWBZ-functies overgaan naar de gemeente (per 1 januari 2009 in ieder geval de ondersteunende begeleiding- zie bijlage). Een andere ontwikkeling (waarvoor het project ook subsidie heeft gekregen van de provincie) die speelt zijn de zogenaamde integrale pakketten AWBZ/Wmo. Het verbinden van AWBZ-zorg, Wmo en de additionele pakketten leidt tot beter maatwerk voor de klant en een maatschappelijk verantwoorde inzet. Er is een toename van medicalisering waarneembaar terwijl de samenhang tussen diverse diensten nog vaak ontbreekt. Dit maakt het moeilijk voor klanten om regie te nemen en te houden over het totale aanbod. Ook worden in het kader van marktwer king indicaties regelmatig uitgevoerd door meerdere aanbieders of in onderaannemerschap waarbij het belang van de klant uit beeld dreigt te raken. Bij een integrale aanpak kan bij de voordeur een scheiding gemaakt worden tussen professionele inzet en additionele inzet. Dit moet op termijn leiden tot het verminderen van de inzet van professionals waardoor de AWBZ en de Wmo betaalbaar blijven en de krapper wordende arbeidsmarkt de professionals daar kan inzetten waar ze echt nodig zijn. Dit vraagt om een betrouwbare indicatie welke sober maar toereikend in zijn opzet moet zijn. Het aanpassen van de indicatie naar de maat van de klant moet hierbij simpel en snel mogelijk zijn waardoor de klant vertrouwen heeft in het systeem en dit als dienst verlenend ervaart. Tevens dient er aandacht te zijn voor de verborgen problematiek welke in de diverse contacten tussen Meitinkers en burgers regelmatig aan de orde wordt gesteld. De vraag is wat op het bordje van de Meitinker kan komen (denk ook aan ontwikkelingen op ge bied van het te realiseren Centrum voor Jeugd en Gezin). Welke werkzaamheden vallen onder het Meitinkersschap, hoe wordt dat gefinancierd en hoe kunnen toekomstige functies hierin onder worden gebracht. De huidige lokale manier van werken is een pre en werkt laag drempelig. Tegelijkertijd is verdere professionalisering van de zowel de Meitinkers als de BO- functie wenselijk (o.a urencontract, scholing, indicering). Pagina 3 2 04 advies borgingsvariant Wmo/szpe/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 28