2.5 Mid-Office
Om in 2009 naast de digitale dienstverlening ook alle digitale trajecten (bijv. implementatie van
de nWRO) en nieuwe wetgeving (WABO, Dienstenrichtlijn) te faciliteren zijn diverse Mid-Office*
componenten nodig. Aangezien bovengenoemde trajecten, qua l&A, nog niet voldoende uitge
kristalliseerd zijn kan hiervoor nog geen inhoudelijk voorstel worden gemaakt.
Wel is de aanschaf van een Mid-Office systeem hoogst noodzakelijk om de bovengenoemde pro
jecten niet te laten stranden.
De kosten van de Mid-Office zijn 1 50.000 en zullen worden gedekt uit het l&A jaarbudget dat
middels dit plan zal worden vastgesteld.
*Opmerking. Een 'Mid-Office' systeem of - component vervult de rol van technische gegevens-
overbrenger en digitaal routeermechanisme tussen enerzijds een Front-Office applicatie als het
'Digitaal Loket', met DigiD, waar een burger een GBA-uittreksel aanvraagt en betaalt, en ander
zijds een Back-Office systeem als 'Cipers GBA' waarmee de feitelijke binnengemeentelijke admi
nistratieve handeling wordt verricht.
In de 'Mid-Office' staan ook (door Front- en Back-Office) opgeslagen gegevenssets zoals 'Gege-
vensmagazijn' en 'Zakenmagazijn' centraal.
De 'Mid-Office' is een soort tussenlaag tussen Front- en Back-Office applicaties, Front- en Back
Office systemen en Front- en Back-Office gegevens.
2.6 Basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)
De wettelijke plicht voor de gemeente om vanaf 1 januari 2009 een authentieke registratie bij te
houden van adressen en gebouwen is via de wet 'Basisregistraties adressen en gebouwen' (BAG)
geregeld.
Elke gemeente heeft de plicht:
Een verplichte authentieke registratie voor adressen en gebouwen te voeren
Deze registratie te gebruiken als basis voor alle overheden en hun informatiesystemen
Deze geregistreerde gegevens door te sturen aan de landelijke voorziening BAG
Terugmelding te doen van onjuiste gegevens via de landelijke voorziening BAG
De eigen authentieke registratie terugvoerbaar naar brondocumenten in te richten
Om deze informatie- en beheersystemen in te richten heeft de gemeente Boarnsterhim ingezet op
eenvoudig en eenduidig beheer via een technische opwaardering van het centrale gegevensma-
gazijn BRS (Basis Registratie Systeem) en een aanvullend beheerpakket.
Om de wettelijke taak uit te voeren, in samenwerking met de gemeente Leeuwarden, is een fi
nanciële investering nodig van éénmalig ca. 80.000 en 25.000 structureel. Verder is een
éénmalige uitgave van 20.000,- nodig.
Hiervoor worden de referentiebestanden opgewaardeerd tot het juiste informatieniveau en be-
heerpakketen aangeschaft. Tevens wordt voor dit geld de gemeentelijke basiskaart bijgekarteerd,
het WOZ-bestand opgewaardeerd en objectcontroles en aanpassingen in oppervlaktegegevens
uitgevoerd teneinde de authentieke registratie sluitend en accuraat in te voeren.
Pagina 10
3 02 Bijlage Automatiseringsplan 2009-2011 v3.0 /odsm/ 10