Procedure
Na de ter inzage legging van het Voorontwerp-bestemmingsplan (van 14 februari 2008 tot en
met 26 maart 2008) en het opstellen van de Antwoord- en Reactienota, heeft het Ontwerp-
bestemmingsplan van 11 juni t/m 22 juli 2008 ter inzage gelegen. Naar aanleiding hiervan zijn 49
zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn beantwoord in de Antwoordnota zienswijzen, die se
paraat is bijgevoegd. De wijzigingen in het plan naar aanleiding van het gegrond verklaren van
zienswijzen, zijn tevens al verwerkt op de plankaart, in de voorschriften en in de toelichting, zo
dat dit bij de vaststelling meteen meegenomen kan worden.
De beantwoording van de Commissie van Overleg (CvO) reactie in het kader van art. 10 BRO,
n.a.v. het Voorontwerp-bestemmingsplan is als separate bijlage bijgevoegd. Aangezien die reactie
na 1 juli 2008 bij de gemeente was binnengekomen, maar de gemeente het Ontwerp-
Bestemmingsplan 2008 voor 1 juli 2008 ter inzage wilde leggen, kon de reactie van de CvO niet
meer in het Ontwerp-bestemmingsplan verwerkt worden, zoals gebruikelijk, maar pas in het nu
voorliggende plan.
Uw raad wordt gevraagd om het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief de wijzigingen n.a.v.
de zienswijzen en de ambtelijke wijzigingen. Vervolgens zal het bestemmingsplan naar Gedepu
teerde Staten worden gestuurd ter goedkeuring. Na goedkeuring treedt het bestemmingsplan in
werking. Na afhandeling van de beroepsprocedures bij de Raad van State, is het bestemmings
plan onherroepelijk.
Voorts wijzen wij erop dat de plankaart en de voorschriften bindend zijn; deze hebben een wette
lijke status. De toelichting is slechts een verduidelijking van het plan en bevat de algemene be
leidslijnen en uitleg bij het plan, maar heeft geen wettelijke status. Wijzigingen in de toelichting
zijn derhalve niet expliciet opgenomen in dit raadsvoorstel; mede gelet de overzichtelijkheid.
Argumenten:
Actualisatie bestemmingsplan
In het kader van de 'nieuwe' Wet ruimtelijke ordening is het verplicht om actuele bestemmings
plannen te hebben. Uitgangspunt daarbij is dat burgers steeds voldoende rechtszekerheid hebben
met betrekking tot hun perce(e)Ken), omdat het vigerende bestemmingsplan actueel is. Hierbij
wordt uitgegaan van een periode van 10 jaar. Als bestemmingsplannen ouder zijn dan 10 jaar
(gerekend vanaf 2013), kan de gemeente geen leges meer heffen voor aanvragen met betrekking
tot percelen die vallen onder het betreffende bestemmingsplan. Het vigerende plan is uit 1998.
Bestemming "Agrarisch gebied"
Aan de bouwvlakken op de plankaart en de bijbehorende voorschriften uit het bestemmingsplan
Buitengebied 1998 Gemeente Boarnsterhim is door GS goedkeuring onthouden. Hierdoor kan een
groot aantal agrarisch bedrijven, m.n. in de voormalige gemeente Idaarderadeel en in mindere ma
te Rauwerderhem, niet zonder een planologische procedure uitbreiden (voorheen via een vrijstel
lingsprocedure ex art. 19.1 dan wel 19.2 en voor bouwaanvragen ingediend na 1 juli 2008 een
'postzegel'-bestemmingsplan). Dit is zowel qua tijd, als kosten inefficiënt voor de agrariërs.
In het bestemmingsplan 2008 worden de bouwvlakken voor agrarische bedrijven op een adequa
te en actuele manier weergegeven die aansluit bij maten van omringende gemeenten. Een belang
rijk uitgangspunt binnen het bestemmingsplan Buitengebied 2008 is dat agrarische bouwvlakken
flexibel zijn; een agrariër dient te kunnen uitbreiden/bouwen/verbouwen op een zo gunstig moge
lijk manier. Een instrument hiertoe zijn de open bouwvlakken voor agrarische bedrijven. Elk agra
risch bedrijf is in deze versie van het bestemmingsplan dan ook van een open bouwvlak voorzien.
Deze bouwvlakken waren een onderwerp dat steeds weer terugkwam als aandachtspunt in de
zienswijzen; gesloten bouwvlakken en pijlen die niet op de juiste manier getekend waren was een
Pagina 2
3 04 Raadsvoorstel vasstelling BP Buitengebied 2008 24-11-2008/bptb/2