Pagina 10
worden gewezen op - de mogelijkheden om op het eigen beleidsterrein een bijdrage te leveren
aan een veiliger samenleving. Om te bereiken dat veiligheid wordt opgenomen en meegenomen in
het reguliere takenpakket van medewerkers en afdelingen en is voortdurend communicatie, af
stemming en samenwerking nodig.
In het kader van de operationele voortgang zijn er binnen de gemeente en daarbuiten een aantal-
belangrijke partners:
- De teamchef en wijkagenten van politie Fryslân, team Wâld en Wetter. De politie vormt
een belangrijke partner in de veiligheidszorg. In het contact tussen de gemeente en de po
litie, vormen deze functionarissen belangrijke schakels. Zij zijn de sparringpartners van de
beleidsmedewerker integrale veiligheid. Inhoudelijk zijn zij verantwoordelijk voor het uitzet
ten en uitvoeren van acties in het kader van de jaarlijkse uitvoeringsplannen
- De brandweer. De brandweer en dan speciaal het bureau preventie speelt ook een belang
rijke rol als het gaat om de veiligheid van de samenleving. Zowel op het terrein van het
voorkomen van onveilige situaties (gebruiksvergunningen) als op het terrein van handha-
ving.
- Horeca. De lokale horeca is niet alleen verantwoordelijk voor de gang van zaken in het be
drijf, maar ook voor de veiligheid rondom de horeca. De horeca is hierbij een belangrijke
gesprekspartner.
- Onderwijs. Het onderwijs is de vindplaats als het gaat om jongeren (en hun ouders). On
derwijs doet veel aan voorlichting rondom bijvoorbeeld alcohol en drugs (gezonde school)
Daarnaast heeft het onderwijs met betrekking tot de sociale- en verkeersveiligheid een
signalerende en adviserende functie en is daarbij een belangrijke gesprekspartner.
- Veilig Verkeer Nederland (VVN). VVN wil mensen stimuleren en betrekken bij verkeersvei
ligheid. Door middel van acties als "BOB" en "de scholen zijn weer begonnen" wil VVN
bijdragen aan de verkeersveiligheid.
- Advies en Steunpunt Huiselijk Geweld. (ASHG). Het ASHG geeft advies en voorlichting
over huiselijk geweld. Daarnaast verwijzen zij slachtoffers naar hulpverlening en politie en
volgen bij cliënten de voortgang van hulpverlening. Het ASHG brengt tevens de omvang
van de problematiek in Friesland in kaart.
- Burgers (jong en oud). De burger beleeft (on)veiligheid in zijn of haar omgeving. Door de
burger te betrekken en uit te dagen om zijn/haar creativiteit te gebruiken kan een bepaald
veiligheidsprobleem worden opgelost.
De specifieke verantwoordelijkheid van de overheid ontslaat anderen echter niet van hun eigen
verantwoordelijkheid voor veiligheid. Integendeel, zonder medeverantwoordelijkheid en inzet van
burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties zal het niet lukken. Aan een veilige gemeente
Boarnsterhim en de samenleving kan en moet iedereen een bijdrage leveren.
Het tonen van eigen verantwoordelijkheid is een kritische succesfactor voor het welslagen van
het veiligheidsbeleid. De huidige cultuur waarin afzijdigheid en onverschilligheid nog te veel over
heersen moet worden doorbroken en moet plaats maken voor de wil en de durf om zaken bij de
naam te noemen en deze zo nodig actief op- en aan te pakken.
Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-2012