Pagina 15
5. Uitvoering en aanpak op hoofdlijnen
De gemeente Boarnsterhim investeert actief en assertief in veiligheid. Dit blijkt uit de afgelopen
vier jaar hoe de gemeente zich heeft ingezet voor veiligheid. Doorgaan met en afmaken van reeds
bestaand beleid oogt mogelijk minder spectaculair, maar getuigt van een constant veiligheidsni
veau. Op basis van het veiligheidsbeeld wordt middels het formuleren van een vijftal daaruit
voortvloeiende prioriteiten een aanscherping of verdere verfijning van het bestaande veiligheids
beleid naar voren gebracht.
De uitvoering en aanpak hiervan wordt in dit hoofdstuk op hoofdlijnen geschetst. Zoals al eerder
gesteld dient deze vaak samen met andere veiligheidspartners nader te worden uitgewerkt in
specifieke thematische programma's, beleidsnota's en werkplannen. Gezamenlijk vormen de
plannen het kader en de uitwerking voor de uitvoering van bestuurlijk vastgesteld beleid.
Op basis van deze samenhang in de uitvoering van beleid en het maken van zakelijke afspraken
en overeenkomsten zal de samenwerking met de partners in veiligheid worden versterkt.
Algemene accenten in het veiligheidsbeleid voor de komende jaren zijn:
- de gemeente legt, intern en extern, het accent vooral op de kwaliteit van beleidsuitvoe
ring. Implementatie, afstemming, samenhang, integraliteit, coördinatie, regie, gesloten ke
tens, heldere verantwoordelijkheden en rolopvattingen, daadkracht en afmaken waaraan
men begint
meer ruimte voor eigen initiatief, bevorderen van betrokkenheid en de eigen verantwoor
delijkheid voor burgers en uitvoerders van beleid, op basis van heldere en meetbare af
spraken tussen gemeente en veiligheidspartners
- het vergroten van het vermogen om problemen daadwerkelijk op te lossen, door met name
probleem- en resultaatgericht te werk te gaan.
5.1 Verder terugdringen van overlast en criminaliteit
Inwoners kunnen in hun omgeving overlast ervaren door verschillende situaties, zoals personen,
groepen, geluiden, evenementen, horeca en alcohol en drugs en de omgeving. De maatregelen
die in het verleden genomen zijn hebben een nauwe relatie met andere veiligheidsvelden en the
ma's die daaronder vallen.
Overlast
Afgelopen jaren zijn er diverse maatregelen getroffen om de overlast in onze gemeente te beper
ken. In 2006 is het sociaal team ingesteld. In dit overleg zijn diverse veiligheidspartners betrok
ken waarin verschillende vormen van overlast in casuïstiek worden besproken en de desbetref
fende veiligheidspartner actie onderneemt om de overlast tegen te gaan. Zie bijlage drie voor de
diverse overlegstructuren.
Sinds 2008 neemt de gemeente deel aan het project nazorg. Wanneer iemand in detentie zit
wordt er getoetst op identiteitspapieren, inkomen en woonruimte en wanneer iemand niet vol
doet aan deze vereisten dan wordt dit uitgezet bij de diverse afdelingen van de gemeente die ac
tie moet ondernemen, zodat aan de vereisten wordt voldaan om recidive te voorkomen.
De gemeente wil inzicht krijgen in de diverse soorten overlast in de dorpen. Op plekken waar
overlast grote vormen aanneemt en veelvuldig voorkomt (hotspots) wordt gekeken wat er aan
deze overlast gedaan kan worden.
Daarnaast wil de gemeente inzicht krijgen in de verschillende projectstructuren om zo de integra
liteit te bewerkstelligen. De mogelijke partners zijn hierbij: burgers, plaatselijk belang, politie, wo
ningcorporatie en de gemeente.
Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-2012