Pagina 15 5. Uitvoering en aanpak op hoofdlijnen De gemeente Boarnsterhim investeert actief en assertief in veiligheid. Dit blijkt uit de afgelopen vier jaar hoe de gemeente zich heeft ingezet voor veiligheid. Doorgaan met en afmaken van reeds bestaand beleid oogt mogelijk minder spectaculair, maar getuigt van een constant veiligheidsni veau. Op basis van het veiligheidsbeeld wordt middels het formuleren van een vijftal daaruit voortvloeiende prioriteiten een aanscherping of verdere verfijning van het bestaande veiligheids beleid naar voren gebracht. De uitvoering en aanpak hiervan wordt in dit hoofdstuk op hoofdlijnen geschetst. Zoals al eerder gesteld dient deze vaak samen met andere veiligheidspartners nader te worden uitgewerkt in specifieke thematische programma's, beleidsnota's en werkplannen. Gezamenlijk vormen de plannen het kader en de uitwerking voor de uitvoering van bestuurlijk vastgesteld beleid. Op basis van deze samenhang in de uitvoering van beleid en het maken van zakelijke afspraken en overeenkomsten zal de samenwerking met de partners in veiligheid worden versterkt. Algemene accenten in het veiligheidsbeleid voor de komende jaren zijn: - de gemeente legt, intern en extern, het accent vooral op de kwaliteit van beleidsuitvoe ring. Implementatie, afstemming, samenhang, integraliteit, coördinatie, regie, gesloten ke tens, heldere verantwoordelijkheden en rolopvattingen, daadkracht en afmaken waaraan men begint meer ruimte voor eigen initiatief, bevorderen van betrokkenheid en de eigen verantwoor delijkheid voor burgers en uitvoerders van beleid, op basis van heldere en meetbare af spraken tussen gemeente en veiligheidspartners - het vergroten van het vermogen om problemen daadwerkelijk op te lossen, door met name probleem- en resultaatgericht te werk te gaan. 5.1 Verder terugdringen van overlast en criminaliteit Inwoners kunnen in hun omgeving overlast ervaren door verschillende situaties, zoals personen, groepen, geluiden, evenementen, horeca en alcohol en drugs en de omgeving. De maatregelen die in het verleden genomen zijn hebben een nauwe relatie met andere veiligheidsvelden en the ma's die daaronder vallen. Overlast Afgelopen jaren zijn er diverse maatregelen getroffen om de overlast in onze gemeente te beper ken. In 2006 is het sociaal team ingesteld. In dit overleg zijn diverse veiligheidspartners betrok ken waarin verschillende vormen van overlast in casuïstiek worden besproken en de desbetref fende veiligheidspartner actie onderneemt om de overlast tegen te gaan. Zie bijlage drie voor de diverse overlegstructuren. Sinds 2008 neemt de gemeente deel aan het project nazorg. Wanneer iemand in detentie zit wordt er getoetst op identiteitspapieren, inkomen en woonruimte en wanneer iemand niet vol doet aan deze vereisten dan wordt dit uitgezet bij de diverse afdelingen van de gemeente die ac tie moet ondernemen, zodat aan de vereisten wordt voldaan om recidive te voorkomen. De gemeente wil inzicht krijgen in de diverse soorten overlast in de dorpen. Op plekken waar overlast grote vormen aanneemt en veelvuldig voorkomt (hotspots) wordt gekeken wat er aan deze overlast gedaan kan worden. Daarnaast wil de gemeente inzicht krijgen in de verschillende projectstructuren om zo de integra liteit te bewerkstelligen. De mogelijke partners zijn hierbij: burgers, plaatselijk belang, politie, wo ningcorporatie en de gemeente. Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-2012

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 83