Pagina 16
Criminaliteit tegen ondernemingen
De huidige aanpak om het aantal inbraken tegen te gaan houdt de politie in samenwerking met
een beveiligingsbedrijf gezamenlijk toezicht op de bedrijventerreinen in de gemeente.
De gemeente wil meer inzicht krijgen in de inbraken bij ondernemingen om een goed beeld te
kunnen schetsen van de huidige problematiek. Om de inbraken tegen te gaan dient gezamenlijk
met veiligheidspartners een aanpak te worden ontwikkeld. De mogelijke partners zijn hierbij; poli
tie, ondernemers, beveiligingsbedrijf en de gemeente.
5.2 Terugdringen van jeugdoverlast en -criminaliteit
Voor de jongeren in onze gemeente kan gelden dat ze slachtoffer en (mede)veroorzaker zijn van
onveiligheid. Accenten binnen deze categorie bestrijken potentieel het volledige, soms problema
tische traject van de ontwikkeling van kinderen tot jongvolwassenen. In de statnotitie "Opgroeien
met kansen, integraal beleidskader Jeugd en Gezin 2008-2012", wordt aandacht besteed aan in
tegraal preventief jeugdbeleid waarin diverse actuele onderwerpen als vrijetijdsbesteding, ge
zondheid in relatie tot overlast ook aan bod komen.
De huidige aanpak van overlast die veroorzaakt wordt door jongeren wordt eerst de betreffende
groep (samenstelling, leeftijd, grootte, kern) en het bepalen van de ernst en vormen van overlast
die plaatsvinden in kaart gebracht. De aanpak van de overlast is projectmatig, met waar nodig
ondersteuning van deskundigen.
Met de politie is een plan opgesteld om ouders te wijzen op hun verantwoordelijkheid voor hun
kind. Als er een overtreding plaatsvindt, worden de ouders aangeschreven. Bij een tweede over
treding wordt er van de ouders verwacht om hun kind van het bureau te halen. Daarnaast houdt
de politie regionaal een shortlist bij met de meest overlastgevende jeugd.
Om de uitgaansoverlast te verminderen is het sluitingsuur van de horeca verruimd waardoor er
verspreiding is bij het verlaten van de horeca. Daarnaast wordt er bij grote evenementen een
vooroverleg gehouden met de betrokken partijen om escalatie te voorkomen.
Alcohol en drugs
In de afgelopen jaren is gebleken dat beeldvorming en gedrag door voorlichtende campagnes te
beïnvloeden zijn (bijv. de campagne tegen roken en de invoering van BOB). Het effect van on
derstaande preventieve en repressieve maatregelen en activiteiten wordt vooral bereikt door de
gecombineerde en strikte uitvoering ervan en de gezamenlijk aanpak van diverse veiligheidspart
ners.
Op de basisscholen en het voortgezet onderwijs in onze gemeente draait al enkele jaren het pro
ject "Gezonde school en genotmiddelen". Alcohol is één van de lesonderwerpen die hierbij in be
paalde groepen aan de orde komt; de lessen worden gegeven door de eigen leerkrachten.
In het overleg tussen de gemeente en de jeugdsoosbesturen is alcohol- en drugsgebruik regelma
tig onderwerp van gesprek. Alle 7 jeugdsozen in onze gemeente hebben een horecavergunning en
mogen dus licht alcoholische drank schenken. Het handhavingsbeleid is in 2005 geactualiseerd
waarin regels en voorwaarden zijn opgenomen waar jeugdsozen zich aan moeten houden. In de
praktijk is er weinig controle en toezicht op de jeugdsozen. Vanaf 2009 wil de gemeente het be
leid (en vergunningenbeleid) rondom de jeugdsozen herijken. De gemeente wil een alcoholmati-
gingsbeleid opstellen om het alcoholgebruik door jongeren sterk te ontmoedigen. Hiervoor wordt
geïnventariseerd wat de huidige situatie is en wat het uitgangspunt moet zijn, namelijk het be
vorderen van verantwoord alcoholgebruik onder jongeren en jongvolwassenen. In de provincie is
al breed aandacht voor het organiseren van alternatieven voor de jongere jeugd zoals bijvoorbeeld
de frisfeesten. Ook wordt de mogelijkheid bekeken om samen met de oudere jeugd en de plaatse-
Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-2012