Pagina 16 Criminaliteit tegen ondernemingen De huidige aanpak om het aantal inbraken tegen te gaan houdt de politie in samenwerking met een beveiligingsbedrijf gezamenlijk toezicht op de bedrijventerreinen in de gemeente. De gemeente wil meer inzicht krijgen in de inbraken bij ondernemingen om een goed beeld te kunnen schetsen van de huidige problematiek. Om de inbraken tegen te gaan dient gezamenlijk met veiligheidspartners een aanpak te worden ontwikkeld. De mogelijke partners zijn hierbij; poli tie, ondernemers, beveiligingsbedrijf en de gemeente. 5.2 Terugdringen van jeugdoverlast en -criminaliteit Voor de jongeren in onze gemeente kan gelden dat ze slachtoffer en (mede)veroorzaker zijn van onveiligheid. Accenten binnen deze categorie bestrijken potentieel het volledige, soms problema tische traject van de ontwikkeling van kinderen tot jongvolwassenen. In de statnotitie "Opgroeien met kansen, integraal beleidskader Jeugd en Gezin 2008-2012", wordt aandacht besteed aan in tegraal preventief jeugdbeleid waarin diverse actuele onderwerpen als vrijetijdsbesteding, ge zondheid in relatie tot overlast ook aan bod komen. De huidige aanpak van overlast die veroorzaakt wordt door jongeren wordt eerst de betreffende groep (samenstelling, leeftijd, grootte, kern) en het bepalen van de ernst en vormen van overlast die plaatsvinden in kaart gebracht. De aanpak van de overlast is projectmatig, met waar nodig ondersteuning van deskundigen. Met de politie is een plan opgesteld om ouders te wijzen op hun verantwoordelijkheid voor hun kind. Als er een overtreding plaatsvindt, worden de ouders aangeschreven. Bij een tweede over treding wordt er van de ouders verwacht om hun kind van het bureau te halen. Daarnaast houdt de politie regionaal een shortlist bij met de meest overlastgevende jeugd. Om de uitgaansoverlast te verminderen is het sluitingsuur van de horeca verruimd waardoor er verspreiding is bij het verlaten van de horeca. Daarnaast wordt er bij grote evenementen een vooroverleg gehouden met de betrokken partijen om escalatie te voorkomen. Alcohol en drugs In de afgelopen jaren is gebleken dat beeldvorming en gedrag door voorlichtende campagnes te beïnvloeden zijn (bijv. de campagne tegen roken en de invoering van BOB). Het effect van on derstaande preventieve en repressieve maatregelen en activiteiten wordt vooral bereikt door de gecombineerde en strikte uitvoering ervan en de gezamenlijk aanpak van diverse veiligheidspart ners. Op de basisscholen en het voortgezet onderwijs in onze gemeente draait al enkele jaren het pro ject "Gezonde school en genotmiddelen". Alcohol is één van de lesonderwerpen die hierbij in be paalde groepen aan de orde komt; de lessen worden gegeven door de eigen leerkrachten. In het overleg tussen de gemeente en de jeugdsoosbesturen is alcohol- en drugsgebruik regelma tig onderwerp van gesprek. Alle 7 jeugdsozen in onze gemeente hebben een horecavergunning en mogen dus licht alcoholische drank schenken. Het handhavingsbeleid is in 2005 geactualiseerd waarin regels en voorwaarden zijn opgenomen waar jeugdsozen zich aan moeten houden. In de praktijk is er weinig controle en toezicht op de jeugdsozen. Vanaf 2009 wil de gemeente het be leid (en vergunningenbeleid) rondom de jeugdsozen herijken. De gemeente wil een alcoholmati- gingsbeleid opstellen om het alcoholgebruik door jongeren sterk te ontmoedigen. Hiervoor wordt geïnventariseerd wat de huidige situatie is en wat het uitgangspunt moet zijn, namelijk het be vorderen van verantwoord alcoholgebruik onder jongeren en jongvolwassenen. In de provincie is al breed aandacht voor het organiseren van alternatieven voor de jongere jeugd zoals bijvoorbeeld de frisfeesten. Ook wordt de mogelijkheid bekeken om samen met de oudere jeugd en de plaatse- Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-2012

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 84